(#395) Welke tech/apps gebruik jij bij het lopen of sporten?

Da’s voor mij een nadeel van thuis werken: minder stappen/beweging. De afstand van mijn “home office” in de living naar de keuken voor koffie is veel korter dan op kantoor van mijn bureau naar de coffee corner. Ik probeer het wel te compenseren door vaker recht te staan en even de benen te strekken, maar kom toch zelden aan mijn dagelijkse doelen op thuiswerkdagen.

Ik werk ook van thuis en plan bewust beweegmomenten in. Voor de lunch ga ik bijvoorbeeld een kwartiertje wandelen, dat hoeft echt niet ver te zijn. Bovendien is het gebed ook met bewegingen.

Ook kleine dingen helpen: als ik naar de winkel ga, probeer ik de fiets te nemen. Is het te ver, dan parkeer ik de auto wat verder van de ingang. Dat maakt het vaak zelfs makkelijker om een plek te vinden. Ik neem ook altijd een winkelkar zodat ik sowieso wat extra stappen zet tussen de parking en de winkel (eerst kar leegmaken bij de koffer van de wagen en dan terug gaan om de kar terug te plaatsen en dan terug wandelen). Kortom beweging meer integreren in uw dagdagelijkse taken.

3 likes

Ik neem ook zoveel mogelijk de fiets of de voetentram voor mijn dagelijkse verplaatsingen. De winkelkar heeft wel het nadeel dat m’n stappenteller (linkerpols) niets registreert :wink:

2 likes

Terechte opmerking over de UI van Trenara. Ik zou zeggen: help ons! Want hoewel ik het als coach/co-founder heel belangrijk vind dat we sportief (steeds beter) de noden afdekken, mogen we natuurlijk gebruiksgemak niet uit het oog verliezen.

Alle feedback is de dus welkom, mogelijk zijn het kleine dingen die we snel kunnen implementeren.

5 likes

Digital Coaching is a big thing. Ik ben geen loper of ‘coureur’, wel een zeiler - maar daar heb je nog niet veel coaching apps voor. Daarom ben ik nu zelf een ‘AI sailing coach’ aan het vibe coden voor iOS, die de zeildata (bootsnelheid, windsnelheid & - richting, target speed…) van het NMEA-netwerk van de zeilboot haalt en die naar de Gemini API stuurt. Gemini geeft je dan instructies - zowel visueel als auditief (speech). Voorlopig nog op basis van een NMEA-datasimulator, maar ik hoop deze zomer een MVP op mijn zeilboot te implementeren.
AI Sailing Coach screencast

9 likes

Hier ook een Garmin-gebruiker! Ik heb een drietal schema’s van Garmin Coach afgerond, maar na mijn “winterstop” ben ik van plan om Runna eens uit te testen.

Alles wordt naar Strava gepost. Niet om te stoefen, want ik loop traag, maar puur voor de statistieken. Ik vind het leuk om jaarlijkse data te vergelijken en het werkt motiverend; als ik zelf geen zin heb, helpt het me vaak over de drempel als ik zie dat anderen wel zijn gaan lopen.

Daarnaast gebruik ik de Strava-routeplanner intensief. Je geeft het aantal kilometers in en krijgt meteen vier routes op basis van je locatie. Omdat de trainingen van Garmin Coach vaak uit intervallen bestaan (bijv. 10 min op 6:30 min/km), heb ik zelf een Android-app gebouwd. Deze rekent die intervallen om naar een totale afstand, zodat ik die direct kan gebruiken in de routeplanner. Ideaal voor op reis als ik de omgeving niet ken! Er bestaan reeds diverse apps die hetzelfde doen, maar het was voor mij een ideale case om Flutter te leren :nerd_face:

Verder gebruik ik nog:

• Podcasts voor de rustige loopjes, Spotify voor het snellere werk.

• Wandrer.earth: Gekoppeld aan Strava om te zien hoeveel procent van een gemeente of land ik al heb doorkruist.

• Statshunters.com: Om nieuwe wegen te ontdekken en mijn “tegel” te vergroten (vergelijkbaar met Squadrats die hier al vermeld werd).

1 like

Net als veel anderen hier Strava.
Ik wandel wekelijks en train nu voor de Nijmeegse 4daagse. Strava met Apple Watch en veel true crime podcasts (guilty pleasure, sorry) via Apple Podcasts om de kilometers aangenaam te maken.

Ik heb in mijn loopcarriere al veel apps gebruikt. Momenteel heb ik al een tijdje een Suunto met bijbehorende app, gebruik ik de gratis versie van Strava als social en laat ik mij coachen door Runmotion omdat ik daar een code voor gekregen had via trailrun.be en dat mij voorlopig wel bevalt. Ik heb ik het verleden ook Runna gebruikt, maar vond het te duur voor hetgeen het was. Ook Trenara heb ik gehad (heel goeie feedback krijg je van die app) maar die syncht dan weer niet met Suunto, dus dat werd snel omslachtig.

Voor schoenen ga ik telkens opnieuw langs bij de schoenenboer. Ik ben van mening dat je op alles kan besparen (ik heb altijd de goedkopere shirts van pakweg Decathlon of eventshirts), maar nooit op je voeten. Dat moet helemaal gepast zijn.

Ik loop ook altijd met borstband (Polar H10), want die polsmetingen zijn toch nooit helemaal wat ze moeten zijn…

Ik wist het bestaan niet van Trenara.. Dus hier ook gebruiker van Runna en bevalt me wel goed. Abbo loopt nog tot de zomer, dus switchen naar Trenara kan maar ik heb geen Garmin. Coros horloge hier en ik zie niet onmiddellijk een manier om die te syncen @Chroosen ?

1 like

Nog niet inderdaad. Coros is een (heel) klein merk, wat maakt dat het voor ons economisch nog niet interessant is om die API te integreren. Spijtig genoeg denken ze ook niet echt mee met kleine developers…

Inlezen van data kan wel via Strava.

2 likes

Geen loper hier. Vooral fitness en fietsen.
Voor beide strava om workouts te tracken. Het gaat hem niet zo zeer om de specifieke inzichten maar eerder om wanneer en hoeveel heb ik gesport.

In de fitness gebruik ik “Jefit” om workouts in te zetten en bij te houden welke oefening/set ik al gedaan heb en hoelang ik moet rusten. Vooral super handig dat die de gewichten van je laatste keer bewaard. De app werkt top, helaas is hun apple watch integratie betalend. Ik zou er op zich nog wel voor betalen maar het is te veel voor enkel die integratie.

Ik overweeg om over te stappen op Hevy, die hun UI is iets beter, maar dan moet ik manueel mijn workouts eens overzetten (Ik merkte een kleine mismatch in beschikbare oefeningen).

Op de fiets gebruik ik nu een garmin, zowat de default keuze, maar ik overweeg een Hammerhead Karoo 3 te kopen (Android based fietscomputer), iemand hier ervaring mee?

Voor routes gebruik ik Komoot, grote fan van. Voor hun overname heb ik de wereldkaarten gekocht en daar kan ik nog jaren mee verder, geen extra features nodig.

1 like

Strava, maar meer als log en om later nog eens terug te zien hoe die route in 2021 alweer ging. Ben er niet echt actief mee bezig en het beïnvloedt mijn trainingen niet. Heb wel een tijdje met een coach gewerkt die aan de hand van mijn vermoeidheid mijn schema wat bijstelde.

Eerlijk, ik checkte strava vroeger meer toen het minder frustrerend was om anderen veel km en coole trails te zien loggen en er zelf niet toe te komen.

1 like

Voor het fietsen gebruik ik Strava en Trailforks en in mindere mate Komoot en de Elemnt app van Wahoo. Die laatste gebruik ik vooral als ik op reis ben en in de buurt trails wil zoeken en navigatie nodig heb. Voor de rest rijdt ik vooral in trail centers en bike parks waar alles aangeduid is. Die info en trails staan voornamelijk op Trailforks.

Daarnaast gebruik ik een Wahoo fietscomputer en mijn Apple Watch.

10 jaar geleden reed ik met muziek of podcasts, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik dan niet hoor of er iets met mijn fiets scheelt en of er iets moet bijgeregeld worden. De laatste jaren rijdt ik ook bijna altijd met andere mensen dus dan is dat niet echt sociaal :smiley:

1 like