In 2021 begonnen met een raspberry pi. Sinds een jaar ook bezig met een “homelab”. Voornamelijk voor meer privacy, veiligheid en natuurlijk om bij te leren.
Hardware:
- Raspberry pi 4
- 3x HP 800 G3 Mini (Proxmox cluster) (2e hands gekocht)
- Synology NAS DS214+
Self-hosted apps:
Raspberry pi 4
- Home Assistant
- ADS-B feeds (adsbexchange.com , flightaware.com)
Proxmox cluster
Na het kijken van wat YouTube video’s “hoe een proxmox cluster op te zetten” ben ik dit gewoon blijven gebruiken. Ik ben geen expert maar het draait wel. Zeker de Proxmox Helper-Scripts eens bekijken!
Ik heb niet de laatste processors maar genoeg voor wat ik doe.
Ik kan nog ff voort hiermee…

Hierop draai ik:
- Crafty Controller: Host Minecraft server voor de kids (privé, dus heeeel de wereld voor hun alleen
). PRO-TIP: back-ups instellen!
- kasm workspaces: Draai disposable apps in een container. Bv. een Firefox browser en delete de container wanneer je deze niet meer nodig hebt. Ik gebruik dit voor het downloaden van Minecraft add-ons. Daar kom je veel shit (lees: ads en forced clicks) tegen voor je iets kan downloaden.
- Homarr: Dashboard pagina met widgets. Stel links in naar je self-hosted apps (incl. mooie icons).
- uptimekuma: Self-hosted apps availability tracken. Ook handig: Voor 1 of andere “crasht” mijn omvormer van de zonnepanelen eens. Ik monitor de HTTP endpoint hiervan, dus ik weet wanneer ik hem eens moet herstarten.
- gitlab / github runners: Draai je CI/CD pipelines op je eigen servers.
- syncthing: Peer-to-peer sync. Gebruik ik om m’n knowledge base met logseq (alternatief voor Obsidian) te syncen tussen al m’n devices (desktop, laptop, gsm).
- portainer (docker): gemakkelijk compose stacks draaien.
- cast all the things (catt): Custom scripts geschreven om custom webapps te draaien op mijn Google Nest Hubs. De webapps kan ik starten vanaf Home Assistant.
- pihole: Eenvoudige local DNS
- rtl433: Via USB dongle de data oppikken van een Bresser weerstation en doorsturen naar de mqtt broker.
- mqtt: data broker die de data ook beschikbaar maakt voor Home Assistant.
- VS Code Server: Host eigen SSH development omgeving (met dev containers), gemakkelijk switchen tussen desktop en laptop en verder programmeren waar ik was gebleven. Vroeger betaalde ik voor Cloud9, Gitpod of codesandbox. Nu niet meer. ^^
- Nginx Proxy Manager: Eenvoudig lokale subdomeinen opzetten met Let’s Encrypt in plaats van IP adressen te gebruiken.
- Cloudflared: Cloudflare Zero-Trust tunnel naar apps. Zoals @JesseD doet.
- penpot: Open-source design tool ala figma.
- freshrss: RSS reader / aggregator
- focalboard: Eenvoudige trello kloon
- Stirling PDF: PDF’s aanmaken, wijzigen, …
- IT Tools: Veeeel handige developer tools! Zie demo.
- strapi: Open-source headless Node.js Content Management System
- Apps server met pm2: Lokaal wat Node.js apps hosten.
In het begin vroeg ik me af “wat ga ik nu zelf hosten…” maar uiteindelijk vind je wel genoeg software!