Ik ben al een paar jaar een trouwe iPhone-gebruiker en gebruik momenteel de iPhone 13 Pro. Met de release van de iPhone 15 Pro Max vraag ik me af of het echt de moeite waard is om te upgraden. De titanium behuizing en USB-C-poort klinken interessant, maar maken ze echt verschil in het dagelijks gebruik?
Ook ben ik benieuwd naar de prestaties van de nieuwe A17-chip vergeleken met de A15. Hoe zit het met de batterijduur, gamingprestaties en camera (vooral de zoomfunctie)?
Als je al bent overgestapt of hem hebt getest, hoor ik graag je mening! Is het een merkbare sprong vooruit, of kan ik beter nog een jaartje wachten?
We zitten zelfs al aan 16!
Ik heb een 13 pro, half jaar na launch gekocht.
Dit is mijn eerste iPhone (wel al wat andere apple producten). Nog steeds heel tevreden van.
Een aantal van mijn vrienden hebben nieuwe modellen (14, 15 en ook 16 alle varianten) en ik voel zelf nog niet de behoefte om te upgraden.
13 naar 14 is praktisch niets, 13 naar 15 krijg je usb-c, wat ik persoonlijk wel handig vind, dan zijn zowat al mijn devices hetzelfde. Performance zal zeker wel beter zijn maar of het echt een verschil maakt? Voor mij zeker niet.
13 naar 16 weer stapje extra, maar daar was het verschil vooral de software.
Helaas zijn nog niet alle nieuwe AI features uitgerold en voor ons in europa is er tot nu nog geen enkele feature beschikbaar.
Ik zocht het net even op en ze zouden in april 2025 naar europa komen. Nog af te wachten dus.
Voor software moet je het alleszins niet doen en zelf heb ik bij mijn vrienden (beperkt gebruik) weinig gemerkt.
Ik denk zelf dat ik nog makkelijk 2, 3 jaar met deze telefoon kan doen, op vlak van performance. Batterij zal het zo lang niet uithouden maar die laat ik misschien wel vervangen.
TLDR;
Ongetwijfeld zijn de nieuwe iPhones top en zal je een tijdje die ānew phoneā feeling hebben, maar ik denk dat het verschil in dagelijks gebruik echt minimaal zal zijn.
Dynamic Island is cool, maar echt-echt-echt gimmick. USB-C heel handig, maar of dat de upgrade waard is?
Camera: daar ken ik te weinig van.
Ik zou zeggen: hangt dus af van de staat van je 13. Indien upgrade nodig, dan zou ik nu voor 15 Pro durven gaan, zijnde: de voorlaatste. Want veel scheelt dat niet meer, en zeker bij deze jaargang.
Het lijkt erop dat, hoewel er enkele handige verbeteringen zijn, zoals USB-C en kleine prestatieverbeteringen, ze niet baanbrekend aanvoelen in dagelijks gebruik, vooral bij een upgrade vanaf een 13 Pro.
Quinten, ik waardeer je punt over de softwareverschillen, vooral met de AI-functies die in Europa nog niet volledig zijn uitgerold. Het lijkt erop dat de 13 Pro nog steeds genoeg potentieel heeft, en het vervangen van de batterij wanneer nodig kan nu de betere optie zijn.
Freddy, ik ben het met je eens dat Dynamic Island, hoewel visueel interessant, meer als een gimmick voelt dan als een echte game-changer. Het is fijn om te weten dat USB-C handig is, maar misschien niet alleen de upgrade waard is.
Ik denk dat ik voorlopig wacht, tenzij mijn 13 Pro serieuze slijtage vertoont of software-incompatibiliteit krijgt. Misschien maakt wachten tot de volgende release (of de uitrol van AI-functies) een grotere stap de moeite waard.
Nogmaals bedankt voor jullie input! Ik hoor ook graag van anderen die de 15 Pro Max of de aankomende modellen hebben gebruikt.