In deze aflevering komt de manager van o.a. Bart Swings en de Borlées vertellen over sociale media en topsport, en het gebruik van technologie in sport.
Gebruik jij actief technologie bij het sporten?
En: leidt te veel technologie af van de sport zelf?
Steevast een garmin op mijn fiets, mijn apple watch voor wandelen en occasioneel joggen.
Hartslag meter verbonden met mijn garmin.
Voor de winter heb ik vorig jaar een zwift hub indoor trainer gekocht waar mijn fiets op kan.
Vorige winter met Zwift gefietst, toch om de dag.
Dit jaar ga ik proberen met MyWhoosh, een (voorlopig nog gratis) alternatief voor Zwift.
Ook wel fan van Strava.
Ik doe graag alsof ik een topsporter ben, maar niets is minder waar haha.
Leuke tip voor fietsers: ik gebruik komoot om routes te maken. Je kan makkelijk in de app en op web routes tekenen en het is gratis. (Noot: er zit een limiet op het aantal exports die je kan doen naar gpx om op je garmin/wahoo/… te zetten. Ze bieden een abonnement aan of eenmalige aankopen voor bepaalde regio’s. Ik heb de hele wereld gekocht voor €50? Nu kan ik ongelimiteerd exporteren).
Elke dag, tracken met Apple Watch. Geen Stravas of Runkeepers of dergelijke. Een beetje in competition met friends-with-a-watch, maar op zich kijk ik daar weinig naar.
Hier een grote fan van mijn Garmin Forerunner 265, heeft er echt voor gezorgd dat ik meer en op een slimmere manier sport. Sneller is niet per se beter, zo blijkt. Eigenlijk zorgt dat toestel er tout court voor dat ik verstandiger met alcohol omspring, want ik zie echt zwart op wit wat een grote impact dat op mijn slaap heeft.
Strava is zo verslavend, het enige social medium waar ik (amateursporter) geef om Kudos
Trainingpeaks is ook interessant, een omgeving om met een trainer te interageren. Persoonlijk werk ik daar met een personal trainer die daar schema’s op zet en waar je je vooruitgang kan volgen (het Walhalla voor data-nerds; grafiekjes …). Mijn trainer ken ik nog persoonlijk, maar er zijn ook trainers die enkel virtueel coach zijn.
Die AI gebasseerde schema’s zijn soms wel met een serieuze korrel zout te nemen
Tja, ik betaal uit principe voor apps waar ik echt veel gebruik van maak. Ook zijn er twee betalende features die wel goed zijn: route builder (vooral in plaatsen die je niet kent zijn die heatmaps handig) en de mogelijkheid om een gpx te maken van een activiteit van iemand anders.
Maar ken veel lopers voor wie de free versie voldoende is
Grote fan van de Trenara app dat vermeld werd door Bram. Ik ben nu al quasi een jaar een abonnee en fervent gebruiker.
Echt goede gevarieerde én gepersonaliseerde loopschema’s op basis van je trainingen in Strava en de doelen die je instelt.
Ik liep heel lang met mijn Apple Watch (Series 7), maar nu toch de switch gemaakt naar Garmin (Forerunner 255) om te lopen aangezien de batterij van een Apple Watch geen heel lange duurlopen meer zou aankunnen vrees ik.
Als ik niet loop draag ik wel liever mijn Apple Watch. De Garmin ziet er echt wel uit als goedkoop speelgoed in vergelijking.
Na de garmin fenix 6 geleend te hebben nu een garmin fenix 7 gekocht. Briliante gebruikservaring bij Garmin. Deze is ook gekoppeld aan mijn fiets GPS. Heel veel leuke grafiekjes beschikbaar, trainingsfeatures. Heb recent een door garmin geschreven trainingsprogramma gevolgd voor mijn 2e marathon en ben er sterk op vooruitgegaan tov. 1e keer. Tacx flux 2 indoor fietstrainer zit ook in mijn sport setup.
Al jaren gebruik ik elke dag de Garmin Forerunner 700 series om alles te meten. Het beste sportmerk dat er bestaat vind ik persoonlijk. Daarnaast gebruik ik ook nog Komoot om wandel-, loop-, en fietsroutes te maken omdat je hier de ondergrond en foto’s kan zien terwijl je aan het plannen bent.
Daarnaast gebruik ik Strava. Vroeger veel geprobeerd om KOM’s te behalen, maar nu is dat onmogelijk geworden met de elektrificatie van fietsen…
Als laatste aan het overwegen om een abonnement te nemen op MySwimPro. Ik hoop daarbij ook dat MySwimPro zo een soort van toestel zou uitbrengen om mijn training makkelijk te volgen tijdens het zwemmen: https://www.holoswim.com/. Aangezien ik dus graag en veel zwem ook aan het overwegen om Shokz Swim te kopen, maar er zijn eerste andere zaken die belangrijker zijn.
De laatste tijd gebruik ik het helaas te veel om te tracken hoe wéinig ik sport. ‘Your month in numbers’ mailtjes van Strava het afgelopen jaar zijn om bij te huilen
Behoorlijke heavy user van technologie tijdens & vooral na het sporten hier.
Hardware:
Lopen: Garmin Forerunner 245
Fietsen: Garmin Edge 530 + cadence sensor
Software:
Komoot voor het maken van routes. Ik heb jaren geleden eenmalig 20 euro betaald voor alle kaarten van de wereld, en daarmee heb ik voldoende. Ik heb vorig jaar een jaar lang gratis een premium pack gehad maar dat vond ik geen echte meerwaarde.
Garmin Connect en Statshunters om m’n honger naar statistiekjes te stillen
Strava (free account) als social medium
Squadrats / Veloviewer tiles (free accounts) om mezelf te motiveren nieuwe baantjes te ontdekken
Ik heb nogal de neiging om - zonder technologie - veel te hard en ondoordacht te trainen. Technologie helpt me gestructureerd en consistent te trainen.
Garmin Forerunner 245 bij het lopen en als hartslagmeter voor mijn Garmin Edge bij het fietsen.
Als ik een trainingsschema gebruik, komt het van Garmin Connect (gratis).
Ik zit ook met een betaald account op Strava.
Routes voor het fietsen en wandelen maak ik op Komoot, behalve voor gravelbiken; daarvoor doe ik het eerst op Strava.
Ook een leuke app voor iPhone; Gentler Streak; die zorgt ook voor voldoende (mentale) rust tussen het sporten. Werkt wel alleen optimaal met Apple Watch, die ik goed vond om te lopen, maar me bij langere fietstochten toch vaak in de steek liet. Niet omwille van de batterij, maar omwille van routepunten.
Nog mensen die roeien? Hoe maken jullie trainingen, volgen jullie progress?
Momenteel gebruik ik een Polar strap voor HR en hou ik foto’s van de display van de roeier bij.
Ik overweeg een Smartrow upgrade te fixen (Black Friday discount ) zodat ik met EXR kan roeien en ook power-curve e.d kan zien en data samen gelogd wordt met HR. (Sort of Zwift voor roeiers, Belgische makelij van een aantal ex DAE studenten denk ik, zoud overigens nog leuke guest appearance zijn in de podcast ook)
Tijdens het fietsen gebruik ik altijd mijn Garmin Edge voor navigatie ook een hartslag sensor en een powermeter. Niets beter dan achteraf kijken welke wattages je op de koppenberg moest trappen
Verder nog een Apple Watch voor de sporadische loopsessies.
Ik laat me motiveren door Garmin badges (382), Strava challenges (1142) & alle statistics!
Zonder dit element zou ik nooit in dezelfde mate gesport hebben de voorbije 3 jaar en zou dus 100% zeker een andere fitheid hebben.
Qua statistics kijk ik vooral naar world heatmap & totalen: all time, per sport, per jaar, per bike (road, MTB, singlespeed), per paar schoenen (loop, hike, trail), … niet zozeer naar gemiddeldes en personal records.
Personal Strava Cycling stats ontwikkeld door @Robin : mdleye/strava-rides (github.com)
Lange termijn uitdaging: alle gemeentes fietsen in België via www.wielervrienden.nl , zit aan 36%. Ik ga niet (heel) actief nieuwe gemeentes fietsen, maar indien mogelijk pik ik nieuwe mee. Ik schik dit stelselmatig op te bouwen in de komende jaren en dan zien hoe ik de missing gemeentes specifiek kan invullen. Mogelijks pas wanneer ik over 30 jaar op pensioen ga.
Strava Premium omdat ik de app zeer vaak gebruik. Vind het motiverend en leuk om anderen hun outdoor activiteiten te zien. Minder interesse in de overload aan cardio, yoga, Zwift, … sessies.
Routebuilder is top!
Komoot wereldkaart gekocht voor paar tiental €. Gebruik ik vooral voor hiking routes te zoeken en maken.
Statshunters voor albumweergave van al m’n Strava foto’s aangezien Strava enkel de laatste 100 foto’s weergeeft op je profiel.
Hardware:
Smartwatch: Garmin Vivoactive 4 (dikke brol, niet kopen!), vorige was een Forerunner, volgende zal ook Forerunner zijn.
Polar H10 Heart Rate Monitor
Goeikope (gratis) 2dehands Tacx rollen met oude Garmin Cadence & Speed sensor
Schokz Openrun Pro: Open-ear bone conduction koptelefoon besteld, nog niet gebruikt