Deze week vertelt Smollie over de malaise bij Alibaba.
Bestel je wel eens bij een Chinese webshop?
- Ja, steeds meer
- Ja, maar minder
- Nee, bewust
- Nee, maar niet om een specifieke reden
Deze week vertelt Smollie over de malaise bij Alibaba.
Vroeger wel eens iets besteld, voornamelijk toen ik in mijn DIY-USB-kabel rabbit hole zat.
Verder probeer ik het bewust te vermijden omwille van verschillende redenen: rip-off, lage kwaliteit, werkomstandigheden, impact van al die brol op het klimaat/milieu,…
Ik bestel nooit iets duurs, maar Ali-express is nu eenmaal een walhalla voor horlogebandjes voor elk denkbaar model. Als een bandje van een a-merk (ik kijk naar niemand, Apple) 50 á 60 euro kost en op Ali-express 2 a 3 euro, dan is de keuze snel gemaakt. En de kwaliteit van die bandjes is echt goed. Ook een telefoonhoes heb ik al wel eens besteld, maar verder gaat het dus niet.
Vroeger wel eens spul besteld in de categorie hoes/horlogeband. Maar na een onderdeel voor de Kitchenaid - wat crap was - en het luisteren van de podcast Containerbegrip besloten dat niet meer te doen.
Eerlijkgezegd, vroeger bijna nooit omdat ik niet tegen onzekere en heel lange levertermijnen kan. Tegenwoordig wordt alles vrij vlot geleverd en op de afgesproken dag door Ali-Express, dus heb ik het vorig jaar wel enkele keren gebruikt. Onder andere een adapter voor een camera (100 euro vs 20 euro), statief om een photobooth te maken, fietsbril met verwisselbare lenzen, …
Nooit iets van meer dan enkele tientallen euro ivm met garantie en customer support, en ook enkel als ik iets zoek - dus geen impulsaankopen - maar prijs-kwaliteit wel altijd tevreden geweest.
temu: heeft aliexpress in levertermijjnen onder druk gezet, kleiner aanbod wel beter service
Shein: carnavalskledij voor de groep en beperkt een sympele tshirt of ondergoed
aliexpress: chi-fi, home automation things, laders en kabels ( gereputeerde merken, niet de goedkoopste), baby spul, practische shizzle voor keuken en badkamer
Ik heb ‘ja,steeds meer’ geantwoord.
Maar persoonlijk ikzelf niets. De vriendin daar in tegen heeft ondertussen een volledige kleerkast Shein kledij. Het gaat vooral om de ‘fast fashion’ bij haar.
Ikzelf blijf liever bij de gekende webshops.
Neen, in het begin wel eens Ali Express geprobeerd (wegens goedkoop) maar er even snel mee gestopt (wegens lange levertijden, wegens onbetrouwbare service, wegens verkeerde leveringen, wegens slechte kwaliteit). Uiteindelijk bedriegt ‘goedkoop’ en ‘kopie’ toch de betrouwbaarheid van het originele spul. Uiteindelijk vind ik het ook niet echt ‘ethisch’ en ‘moreel’ verantwoord meer om ginder aankopen te gaan doen. Pakketjes (inclusief leveringskosten) worden niet in full packet, maar in parcel verstuurd! De ecologische afdruk voor 1 stuk wordt daarmee wel heel groot!
Vroeger wel (smartphones, hoesjes, protectors, enzovoort) maar sinds er invoerrechten moeten betaald worden op alles (en niet enkel > 20€), niet meer. Ten voordele van de bollen en amazones van deze wereld.
Enkel via Ali Express. Vooral electronica. Leds, lampen, timers, soldeerboutje ed
die invoerrechten zitten al in de prijsingerekend he nu…
bol/amazon zijn eigenlijk dropshippers geworden voor de zelfde producten, vooral amazon.be.com is echt een zeer triest beestje in aanbod.
parcel/packet is toch aan het omkeren in de goeie richting 80% is nu packet…
en nee ben niet de woordvoerder van BIg China
Op Ali Express bestel ik meestal elektronica componenten (leds, weerstandjes, etc) omdat het in bulk veel goedkoper uitkomt en uiteindelijk toch in China geproduceerd wordt.
Heb nooit echt slechte ervaringen gehad met dit soort zaken, klantenservice verloopt meestal vlot en netjes.
Voor specifieke projecten kom ik nog wel eens op Ali Express of Banggood terecht: elektrische motorset voor fiets, houtbewerkingstools,… Vroeger ook wel vaker voor brol als horlogebandjes, LED-strips,… Amazon is (in mijn bubbel…) de laatste jaren steeds meer in beeld gekomen, en des te minder ben ik in China gaan bestellen.
Hier ook wel fan van nonkel Ali.
Vroeger (5+ jaar geleden) bestelde ik wel vaak op Aliexpress, nu iets minder vaak.
Wanneer ik nu iets bestel probeer ik goed te kijken naar de kwaliteit.
Heel vaak gaat het om items die je hier ook kan krijgen maar 2x tot 5x zo veel kosten hier.
(Recente voorbeelden: canon body cap, memory stick adapter, fietsstuur maat ring, …
Mijn vriendin bestelt al eens op shein maar heeft omwille van milieu (en kastruimte) besloten om dat niet te doen.
Algemeen gebruik ik het motto:
Als kwaliteit écht belangrijk is, koop het bij een betrouwbare bron.
Ik kocht vroeger regelmatig via Ali (Xiaomi devices, Oneplus phones en accessoires). No quasi nooit meer. Laatste wat ik kocht was de R36S: R36S review: geen opvolger, maar wel een goede keuze? (retroready.nl)
Hey, wat tof dat je naar m’n website linkt en de review gelezen hebt
Ikzelf koop regelmatig dit soort handhelds van AliExpress en het gaat in 95 procent van de gevallen goed. En in de overige gevallen heb ik gewoon m’n geld teruggekregen.