(#288) Wat vind je van de Apple Vision Pro?

Deze week gaat het over de Apple Vision Pro, die je vanaf nu kan bestellen.

Wat vind jij van de Apple Vision Pro? Hot or not?

Waarom wel? Waarom niet? Wat worden de killer use-cases? Of welke ontbreken?

Het is duidelijk een launch van een ander kaliber dan de vorige Apple producten. De kostprijs, de complexe productie en dus beperkte beschikbaarheid, de lage maturiteit van de markt, 
 zorgen er allemaal voor dat het vooral afwachten is. Iedereen die de komende weken/maanden luid roept dat het een hit of flop is, is gewoon wat aandacht aan het zoeken. Het is duidelijk een 1.0, maar ik ben sinds de aankondiging alleen maar méér geïntrigeerd geworden

1 like

Meh → is ongeveer de enige respons die ik momenteel heb. Initieel mee op de standalone VR headset trein gesprongen met de eerste Oculus Quest en hoewel dit een fantastisch product voor zijn tijd was, had ik gewoon niet echt iets met VR denk ik. Het idee is fantastisch, maar effectief zo’n ding op je kop hebben is toch altijd een ‘voetjes terug op de grond’ experience geweest de laatste jaren. Dat gezegd zijnde wil ik het zeker eens proberen om de hand gesture recognition te benchmarken, want ik kan me wel indenken dat voor kapitaalkrachtige individuen dit voor intercontinentale vluchten een gamechanger kan zijn om in economy class toch een soort first class experience te hebben (minus de voet- en ligruimte)

Plus: ik kan niet wachten om mensen in the wild spatial video te zien opnemen van hun kinderen met de headset aan. Uncanny valley material :wink:

Ik deel de “meh” houding van de reactie hierboven.
Zeker en vast een apple fan maar ik kan zeker ook kritisch zijn.
Ik geloof zeker dat dit een goed product zal zijn in vergelijking met andere headsets maar daar is de prijs ook naar.

Zelf heb ik weinig VR ervaring tot nu en daarom is het voor mij tot nu een hebbeding.

Kopen is momenteel niet aan de orde en het lijkt mij wel iets ideaal om te huren? Omwille van de kostprijs vooral.
Op vliegtuigen zo’n headset kan ik mij helemaal voorstellen, thuis een film kijken ook nog, maar ik zie nog niet voldoende use cases om €3500 te verantwoorden.

wel ben ik heel benieuwd en zou ik hem graag testen!

Een aantal jaar contacteerde een account manager van een groot Belgisch bedrijf me omdat hij eens een project wou uitwerken voor een grote klant met de Microsoft Hololens (op dat ogenblik het meest krachtige vr/ar toestel). Hij werd daarvoor wat getriggerd door Microsoft, en hij vroeg mij of we zo niets konden bedenken en een demo maken (in de context van bedrijven/industrie).

We konden werkelijk niets zinvol verzinnen :slight_smile: .

De enige cases die daar ooit mee gemaakt zijn, zijn die van de commercials waar zes man rond een virtuele vliegtuigmotor staan te zwaaien met hun armen. Al de rest kom je op het punt dat a) het sop de kool niet waard is en b) het in een bedrijf verdomd gevaarlijk kan zijn (als je bvb rondloopt en geen volledig zicht hebt). De Apple bril verandert daar niets aan.

Qua privé gebruik zou ik het leuk vinden in de zetel om mijn eigen serietje te kijken zonder dat de anderen er last van hebben. Maar voor die prijs is dat niet haalbaar
 dan kijk ik wel op mijn iPad.

1 like

De Apple Vision Pro moet je zien als een uitbreiding van het Apple ecosysteem. De iPhone is een krachtig toestel dat je altijd en overal bij je hebt en heel flexibel kan gebruiken - maar dat een beperkte UX heeft door zijn kleine scherm. De Macbook heeft een betere UX maar is nog behoorlijk draagbaar en kan je in redelijk wat situaties gebruiken. En de Apple Pro vervolledigt dat plaatje door zijn spatial (immersive) UX die de max zal zijn, maar die kan je enkel in beperkte situaties gebruiken: thuis op de bank of aan je bureau, als je alleen bent of je wil focussen op je taak of UX. Dat is hoe Apple het ziet - daarom willen ze niet dat je van een VR headset spreekt: het is gewoon een andere, meer intensieve beleving van computing op een Apple device - maar die minder universeel inzetbaar is. Zal de Apple consument daar die premium prijs willen voor betalen, voor een relatief beperkt inzetbaar device? Ik denk van wel, maar het zal wellicht tijd en een aantal iteraties vragen. Maar ik geloof er wel in.

3 likes

Ik sluit me aan bij de “Meh”
En de simpele: te duur. punt.

Je kan dat ding niet dagelijks gebruiken zoals een iphone, ipod of iwatch. Het is veel invasiever, omdat het op je hoofd staat en dus uitsluit van alle andere dagdagelijkse taken.
Maar dat is eerder van toepassing op alle VR headsets en niet per se op de Vision Pro.

Mocht de prijs zakken en het gewicht op het hoofd valt mee, denk ik anderzijds wel dat het veel mensen veel schermen en zotte schermsetups kan besparen.

Daarom deze vraag. Is het een echt consumer product met focus op entertainment?
Of is het deel van je werk setup en gaat deze markt daar eerder op springen?

Weten ze het bij Apple zelf, dat laatste?

Los daarvan triggert zo’n product wel mijn goesting om dat eens een maand of zo te proberen.

1 like

+1

adoptie van een nieuwe technologie gebeurd enkel bij een noodzakelijkheid of een extra nut voor de gebruiker

NIET omdat een bedrijf vindt dat het zo zou moeten

Spatial computing is geen beter ux dan een scherm en gaat het ook nooit worden tenzij het ingebouwd zit in ons brein en er geen externe devices nodig zijn
 hoeveel apple of Meta dat ook mogen denken, dus adoptie gaat zeer beperkt blijven en al zeker aan deze prijs :slight_smile:

WSJ vertaalt het goed: https://www.youtube.com/watch?v=8xI10SFgzQ8
GIMMICK

5 years from now

Deze teardown video van Jerry Rigs Everything is pure horror! Ik kan er bijna niet naar kijken :slightly_smiling_face:

Het doet wel pijn om een nieuwe Apple Vision Pro zo te zien kapot gemaakt worden, maar het geeft naast een unieke inkijk ook wel duidelijk weer dat repareren (Right to repair) niet zo simpel zal zijn

1 like

Review van Mark Gurman van Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-02-11/apple-vision-pro-review-3-499-headset-will-eventually-replace-the-ipad-lshk59z1

Beknopt en vrij goeie round-up.

Wel interessant: zijn insteek dat dit de nieuwe iPad is.

1 like

De review van Zuckerberg.
https://twitter.com/pitdesi/status/1757552017042743728?t=F5pzazLeGNWnlHA-zyAitg&s=19

(Ook de eerste keer dat ik het gevoel heb dat Mark geen robot is)

Die insteek volg ik wel. Je kan bijna hetzelfde mee, weliswaar andere form factor, maar toch.
Je computer/laptop zie ik het nog niet meteen vervangen (net zoals een iPad).
Daarboven komt ook dat een iPad een heel goede tablet is, maar bijna niemand echt een iPad nodig heeft
 Zo voelt de VP ook.

Ik heb de Meta Quest 3 sinds kort, en ik moet zeggen dat ik meteen geloof dat de Vision Pro wél beter is.

• Beeld is ergens nog steeds ‘pixel-achtig’, wat bij AVP niet zal zijn.
  • Video Passthrough bij de Quest 3 is helemaal niet zo goed als de video van Mark laat uitschijnen. Helemaal niet.
  • Ik geloof ook niet dat de hand-tracking beter is. Werkt heel slecht eigenlijk :grimacing:
  • Quest 3 heeft helemaal niet zo sterke content. OkĂ©, voor gaming wel. Maar de rest is allemaal heel basic. Apple gaat hier snel met Apple TV+ een sterk voordeel uitspelen.
  • Het voelt allemaal erg leeg aan. Er is geen app ecosysteem zoals Apple meteen wel kan aanbieden door de iPad versies te runnen. Voor Meta te zijn, en de miljarden die ze al in hebben gepompt, kan je zelfs hun eigen platformen (Facebook, Instagram, Whatsapp) niet deftig gebruiken op de Quest - tenzij via de browser of webapp.

Wil nog niet zeggen dat ik er 3500 euro voor over zou hebben. In tegendeel. Meta Quest bezorgt mij vandaag eerder ook oog/hoofdpijn na gebruik. Voor gaming is het echter wel een heel tof toestel. Maar voelt voor bvb. langdurig te streamen (pakweg een lange episode van 1u) heel ‘dwingend’ aan om voor een lange tijd iets op je hoofd te hebben. En bij de AVP zou dit dan nog eens ‘zwaarder’ zijn.

Mark heeft wel een punt dat het niet de 7x prijs waard is.

Apple positioneert het nu inderdaad heel duidelijk als een ‘laid-back’ device, focus op content consuming. Net zoals ze ook de iPad introduceerden (remember de sofa waar Jobs in zat bij de Keynote bij introductie van de iPad?)

1 like

Eindelijk een use case voor $3500: TikTok!

Heb er vorige week eens 5min. mee kunnen spelen:

• passthrough is fenomenaal, maar je blijft wel zien dat het een scherm is
  • onboarding is vlot en slick, very Apple
  • je staat initieel wat te pinchen met je hand voor je uit, in de buurt van de knop waarnaar je aan het kijken bent, maar dat hoeft dus helemaal niet. Even wennen om je hand gewoon naast je te houden
  • beeld van de Mac overnemen werkte op een of ander manier niet. Maar je zit dan wel met 2 verschillende interactiemodellen door mekaar: kijken en pinchen voor alle vensters behalve het Mac scherm, daar heb je dan weer trackpad en (echt) toetsenbord voor nodig. Toch wat wennen denk ik.
  • field of vision lijkt me smaller dan van PSVR2 (op gevoel!)
  • immersive environment (een sneeuwlandschap) viel me wat tegen
  • helaas (gelukkig?) geen persona kunnen maken

Zijn geld voorlopig helemaal niet waard. Maar doet dat er toe? Ik geloof wel dat visionOS een fundament is voor de toekomst. Heel hard uitkijken naar de volgende versies! De hardware kan even de software niet volgen, maar dat komt wel. En naar visionOS 2.0 op WWDC. Hier worden al wel wat mogelijke 2.0 features vermeld hoop ik: https://www.youtube.com/watch?v=hOi8s2wkX4A

Apple zou de plannen voor een nieuw high-end toestel stoppen en alleen nog werken aan een goedkoper model:

https://www.theinformation.com/articles/apple-suspends-work-on-next-high-end-headset-focused-on-releasing-cheaper-model-in-late-2025

Jammer dat we niet meer gaan zien hoe de beste versie er zou uitzien.

Da’s eigenlijk dezelfde weg die Meta Quest heeft afgelegd. Niemand wil de hoge prijs van de Quest Pro betalen (1500$) - ook niet ‘enterprise XR users’ - wat dat ook moge zijn & wat die mogen willen qua features. Meta zet nu volop in op Quest 3 (500$), die nu al meer kan dan Quest Pro (video passthrough in kleur, room scanning, spatial anchors plaatsen in de ruimte waarin je speelt). En het enige wat Quest Pro meer kan - eyetracking - daar moet ik nog de 1ste zinnige toepassing van zien. Idem voor de Vision Pro: ik geloof niet in eye tracking als input methode, veel te onnatuurlijk om altijd te moeten kijken naar wat je wil selecteren. En vermoeiend. Volgens mij gaat Apple voor de volgende (low end) versie toch met controllers voor de dag moeten komen: het heeft gewoon te veel beperkingen als je enkel met je handen (en je ogen) als input methode kan werken.