Wel al vaak aan gedacht om een of andere abonnement aan te gaan aan bv een nieuwswebsite maar ik zou niet weten welke. Ik haal voornamelijk mijn nieuws van VRT NWS (in mijn ogen een neutrale bron?), dus voor dagelijks nieuws zou ik al geen abonnement aangaan bij andere websites. Van andere sites zou het enkel misschien gaan voor een artikel per week of zo dat achter een betaalmuur zit maar dat vind ik dan de het geld van een abonnement niet waard.
Ik zit een beetje met het principe: als het echt levensbelangrijk nieuws is, dan zal/zou het niet betalend (moeten) zijn.
nog een interessante analyse over de situatie bij TechCrunch (en andere nieuwsmedia): ā[W]hy on Earth would you be, one, paywalling freelancers your audience, assumedly, has no connection with and, two, paywalling massive features written as, essentially, an afterthought?ā
Ik heb een abonnement op De Morgen.
De Standaard lees ik via het abonnement van mān ouders.
Daarnaast heb ik een abonnement op Tweakers.
Met die bronnen, zijn mijn nieuws-behoeften wel vervuld :-).
Weekendabonnement op De Standaard.
Betaal ook voor Wired (dank u, computer club!) en af en toe pak ik eens een maand Medium, NYT of De Correspondent: ik vind: het is maar beleefd om te betalen als je consumeert.
Ik lees vrij veel artikelen, verschillende bronnen (via google discover) maar betaal nergens voor.
Hoewel ik zeker vind dat sommige content zijn geld waard is, kan ik mij er niet genoeg op toeleggen om bepaalde websites/kranten/ā¦ consistent genoeg te lezen om voor mijzelf āwaar voor mijn geldā te krijgen.
Ik zou zeker overwegen om voor bepaalde artikelen afzonderlijk te betalen maar dat business model werkt blijkbaar toch nietā¦ nu heb ik bv een medium artikel wat ik wel eens wil lezen maar om dan een jaar of maandabonnement af te sluiten weet ik ook niet meteen.
Qua gekende nieuwsbronnen voornamelijk vrt nws (zoals meejtie zei, vertrouw ik hen wel voor de dagelijkse actua) en tweakers.
Daarnaast heb ik door mijn werk bij DPG media toegang tot alle nieuwsbronnen uit BelgiĆ« en Nederland. Maar eerlijk gezegd zou ik er vast niet voor betalenā¦
Analoog als de streaming abonnementen, deel ik kranten met een whatsappgroepje, regel: je bent welkom als je een nieuw abo aanlevert. Dus we delen daar De Morgen, De Tijd, De Standaard, Het Nieuwsblad, HLN.
Vooral handig dat de meeste links waar je op klikt werken. Ik lees enkel regelmatig De Morgen en De Tijd.
Een kleine tip voor zij die het misschien nog niet weten: maar met een abonnement bij een krant van het Mediahuis, heb je toegang tot alle online content van de andere kranten van Mediahuis (oa. De Standaard, Nieuwsblad)
In similar vain:
Bij de Nederlandse nieuwstitel van DPG heb je dit ook.
Een abonnement op AD (Nederlandse HLN variant) geeft je toegang tot AD, alle regionale varianten, de Volkskrant, Trouw en het Parool.
Als ik de reacties lees ben ik blijkbaar een junkie.
Ik ben geabonneerd op De Tijd, The Information, NYT (vooral voor The Athletic), Bloomberg. Daarnaast een hoop gratis newsletters als Morning Brew en TLDR, The Peel.
Ook geregeld lezer van Paul Graham, Hacker News, etc. All the good stuff.
The Information en Bloomberg lees ik dagelijks in de app. The Athletic is voor het slapengaan. En De Tijd vooral de papieren zaterdagkrant en wat tussendoor op de app. Geen rss dus, lees ook zelden op de sites.