(#291) Zou je in een robo-taxi stappen?

Deze week heeft Smollie het over zelfrijdende taxi’s.

De vraag van deze week is dus simpel:

Zou je in een robo-taxi stappen?

  • Ja
  • Nee
0 stemmers

Meteen. Liefst met twee gopros en een 360 op m’n hoofd.

Ik zou het zeker doen, al moest ik wel meteen hier aan denken:

1 like

Ik rijd bijna dagelijks in Brussel en de situaties die je daar tegen komt kan je enkel als mens correct inschatten.

Plekken zoals arizona, groot symmetrisch zijn daar wel voor geschikt

1 like

Meteen zou ik het proberen.

Paar weekends terug naar London geweest. Speciaal naar een Amazon Fresh winkel gegaan om eens te proberen. ( Het werkte :upside_down_face:)

1 like

Er is al een tijdje een opensource product beschikbaar om het gewoon in je eigen wagen te installeren https://www.comma.ai/

Van de legendarische George Hotz

Of het verstandig is om nu al op de openbare weg hier mee rond te cruisen, laat ik in het midden :stuck_out_tongue:

Vorig jaar nog dit gezien over Comma.ai

3 likes

ik ben echt fan van hem. Er is een youtube kanaal met honderden videos waarop je hem ziet redeneren over super complexe problemen

https://www.youtube.com/@geohotarchive

1 like

Paar weekends terug naar London geweest. Speciaal naar een Amazon Fresh winkel gegaan om eens te proberen. ( Het werkte :upside_down_face:)

Wat is het verschil met die OKay in de Brugstraat in Gent, die 24/7 open is en ook met productdetectie werkt?

1 like

Is dat niet met QR scannen voor je het product neemt? Beetje zoals self-scan in supermarkt?

1 like

In Okay kom je binnen met je Xtra QR code. En doe je elke ‘kast’ open met die QR code. Op elk schap is er een weegschaal. Dus die weet hoeveel gram aan gerief er weg is. Het is een weegschaal per product.

Die Amazon is face detection als je binnen komt, je neemt alles wat je wil. De camera’s hebben alles in de gaten, ai ofzo, en aan de ‘kassa’ scan je uw visa.
Op moment van afrekenen wist ik wel ng niet hoeveel ik moest betalen, er werd gwn 1£ gereserveerd.

Werkt beide goed. Amazon is gwn fancier. Okay is de Vlaamse degelijke implementatie. :upside_down_face:

1 like

Wil het sowieso eens proberen voor de ervaring, maar als het echt wilt doorbreken moet het ofwel goedkoper zijn dan bemande taxi’s of een ander voordeel zoals beschikbaarheid snachts wanneer steeds minder mensen willen werken.

1 like

Ben op basis van deze forumpost hier in Londen naar de dichtsbijzijnde Amazon Fresh gegaan, maar ik heb volgens mij iets misgedaan want dat werkte als een gewone Spar met een zelfscan op het einde.

Moraal van het verhaal is dat ik twee zakken snoep heb gekocht om mijn dochters te plezieren omdat ze mee naar die winkel moesten stappen en zo heb ik Jeffke Bezos nog wat rijker gemaakt.

4 likes

Zerker !
Heb afgelopen zomer ze in SFF bezig gezien en was fan / jaloers dat we ze hier in Belgie niet hebben rondrijden.

Als tesla fan van t eerste uur: overtuigd van de mogelijkheden van de AI erachter.

( ook Fan van jullie)

2 likes

Zoals vaak hangt het antwoord op deze vraag redelijk nauw samen met de context:

  • Robotaxi in een gecontroleerd gebied zoals een luchthaven (zoals in de podcast vermeld) → sowieso ja, de use cases bestaan en werken.
  • Tesla type autopilot op snelwegen (zelfs de Belgische) → ja, lijkt mij wel degelijk mogelijk om in 99,99% van de gevallen voor een perfecte ervaring te zorgen. Net nog 3u in de wagen van Groningen naar Mechelen gezeten en daar heb je echt niet veel AI voor nodig lijkt me
  • Zoals @Tototunes reeds aanhaalt: zet die taxi in Brussel en het wordt mogelijk een rijdende doodskist of op z’n minst het meest trage vervoersmiddel van de hoofdstad door het constant aanspringen van zijn safety mode. In dat geval dus een nee voor mij

Tl;DR: we gaan er wel geraken en voor 99% van de use cases gaat dat perfect werken. Alleen lijken we niet tevreden te zijn met het antwoord dat voor die laatste procent er menselijke interventie nodig is en het dus altijd om een hybride self-driving zal gaan en waarschijnlijk nooit full self driving. Bij die laatste verval je onherroepelijk in eindeloze trolley-problem discussie die per definitie in het nadeel speelt van full self driving → er moet maar 1 ongeluk in die modus gebeuren om heel het systeem als gevaarlijk te bestempelen.

1 like