Ik vind all things home automation echt cool maar de “home acceptance” factor heeft mij altijd tegengehouden. Ik heb ergens een philips hue starter pack liggen (gekocht voor verhuis, nu 1 jaar verhuisd). Na verhuis nog steeds niet gebruikt omdat ik het niet zie zitten om mijn “domme” lichtschakelaars niet meer te kunnen gebruiken. Ik wil in de ochtendrush niet via een app mijn lichten moeten uit of aandoen…
Door deze factor nooit echt zaken in huis gehaald en daardoor nooit in verdiept. Omdat ik weinig of geen smart spullen heb zie ik het nut van iets als home assistent niet echt voor ons huis. (Lijkt mij ook wel veel werk?)
Wel altijd onder de indruk van andere mensen hun setups!
Ik denk niet dat er iemand is die lichten wil aandoen met een app. Ik ben ook ooit gestart met Philips Hue inclusief de drukknoppen. Gewoon om mijn lichten te kunnen dimmen boven de eettafel. Zonder slimme drukknoppen zou ik het ook nooit gebruiken.
All the things is misschien wat veel gezegd maar de laatste toevoeging aan mijn HA setup zijn het deurtje van mijn kippenhok (open/dicht adhv stand van de zon) plus een automatisatie van de voedersilo voor de kippen (nee ik ben geen industriële kippenboer ,gewoon handig).
Het werk is denk ik voor veel HA gebruikers een deel van het plezier. Het kan veel voldoening geven wanneer een complexe uitdaging na wat inspanning een resultaat/oplossing kent.
Plezanterijen nu al: garagepoort (handig voor pakjes en om de hoek inbound al te beginnen openen), chargers die tussen x en y mogen laden, terrasverlichting, automatische verlichting in de gangen, en wat scenes zoals Movie Time die alle grote lichten dooft, sfeerverlichting aan, TV aan.
Hier thuis is het ook voornamelijk de verlichting die smart is en binnenkort ook de thermostaat en wasmachine.
I’m all into gadgets en snufjes maar als ik een volledig smart home project start dan is het all-in. Ik zou er heel ver in willen gaan en er dus heel veel tijd in steken dus ik bescherm mezelf daar wat tegen .
HA lijkt enorm interessant als uitdaging en het kan ook zeer leerrijk zijn, maar de keerzijde van zo’n projecten is nog vaak dat je er na de initiële setup nog heel veel werk aan hebt. Er moet maar eens een update uitkomen voor een accessoire waardoor de API verandert en je HA ineens niet meer werkt. Niet handig voor je huisgenoten die niet vertrouwd zijn met de technische setup.
Ik heb slimme thermostatische kranen (Netatmo) geïnstalleerd op onze radiatoren (gelukkig hebben we geen centrale thermostaat), maar heb die ondertussen weer weggehaald omdat ik er meer problemen mee had dan wat anders. Nu vervangen door “domme” programmeerbare kranen en veel contenter mee.
Wel rolluiken met Tahoma en daar wel content van.
Maar de lichten zijn nog steeds klassiek met een schakelaar:)
Wij gebruiken het hier vooral om ons stroomverbruik op te volgen. Ik zou op sommige plaatsen wel nog slimme lichten willen installeren later, maar dat is dan gewoon om aan en uit te laten gaan als we niet thuis zijn.
10 jaar geleden een huis gekocht maar geen budget voorzien voor domotica.
Gelukkig het huis qua verlichting binnen en buiten al wat slimmer kunnen maken met Hue spots. Incl. Hue Tap Dial Switch schakelaar. Echt een aanrader!
Enkele slimme stopcontacten voor het energieverbruik op te volgen maar ook slim te laten functioneren. Bv. de babyfoon camera’s en nachtlampjes springen 's avonds aan en 's morgens uit. Zelfde voor heel de stekkerblok bij de TV. Dag sluimerverbruik!
P1 Dongle op de digitale meter (elektriciteit, gas en water).
Niet te vergeten een Nest Protect CO en rookmelder op het gelijkvloers en 1ste verdiep.
Een slimme deurbel en wat slimme camera’s.
Daarnaast 2 Google Nest hubs: 1 in de keuken en 1 in het bureau. Handig met stem commando’s: timer instellen, routine berichten laten afspelen (tandjes poetsen melding voor de kindjes), lampen bedienen (doe de buitenverlichting aan/uit), airco aanzetten, reistijd naar het werk, dichtsbijzijnde vliegtuig tonen.
Stap voor stap iets toevoegen en opbouwen! Tot dusver heel tevreden van de aanpassingen voor een huis anno 1955.
Hier alles op Google staan en redelijk wat Nest mini’s & Nest Hubs staan. Vooral handig voor de lichten te dimmen, aan-uit te zetten naargelang onze goesting, sensoren te gebruiken in de gangen/trappen… Daarnaast de camera’s bij de kids om bericht te krijgen wnr ze wakker zijn. Als laatste 2 nfc tags. Beide zetten alles uit maar eentje zorgt er ook nog voor dat de stofzuigers beginnen draaien.
“home acceptance” is ook altijd een belangrijke geweest. Woonde vroeger alleen op een appartement en deed alle lichten via Google Assistant. Maar toen mijn vriendin kwam intrekken gebruikte ze de lichtschakelaars en was mijn systeem telkens ontregeld.
Toen we een huis kochten en de verkoper me zei dat er een Loxone systeem was geĂŻnstalleerd voor de verlichting en bepaalde stopcontacten was ik meteen verkocht. Mijn vriendin kan de knoppen blijven gebruiken, ik de app en kan ook extra functies in de knoppen steken (Vb. 2 maal drukken en de verwarming gaat 15min aan in de badkamer, of de lichten gaan in een bepaalde sfeer).
Het enige jammere, het is een oude generatie Loxone die nog geen Matter ondersteunt. Dus voorlopig nog geen mogelijkheid om de koppelen met Google of Home Assistant.
Iemand hier ervaring of tips voor Loxone en verdere integraties?