(#313) Heb je al met een drone gevlogen?

Deze week vertelt Smollie over militaire drones.

We laten het woordje ‘militair’ even weg:

Heb jij al met een drone gevlogen?

• Absoluut; ik heb een drone. (Waarvoor gebruik je die? >> comments)
  • Heb er geen, maar wel al eens mee gevlogen.
  • Nee, zou dat graag doen!
  • Boeit me niet.
0 stemmers

Wie weet brengt iemand een drone mee naar de Speeltijd-meetup :smirk:

Ik heb enkele jaren geleden een DJI Mini (eerste model) gekocht maar te weinig mee gedaan. Sinds enkele maanden heb ik een FPV drone (DJI Avata 2) en ben ik daar al regelmatig mee gaan vliegen. Onlangs op reis in Italië veel mooie shots mee gemaakt en ik ben er nog veel meer mee van plan.

Het coole aan de FPV drone is dat je nog meer het gevoel hebt dat je met een toestel aan het vliegen bent.
Aangezien die drone meer weegt van 250 gram heb ik die moeten laten registreren, verzekeren, heb ik mezelf moeten registreren als drone exploitant en heb ik een theoretisch examen moeten afleggen. :sweat_smile:

Ik vrees dat ik de speeltijd-meetup niet zal kunnen halen, anders had ik die met plezier meegebracht.

Zijn de beelden ergens te zien? Heel benieuwd?

Hover x1 self flying drone. Andere categorie dan gekende drones. Gebruik het voor Instagram reels (marketing). Zeer tevreden over eenvoudig gebruik super draagbaar ( iets meer dan 200 gram / geen remote) en ok beelden (geen dji cinematic 4k uiteraard).

1 like

Gisteren was er een leukerd met zijn drone door de luchthaven hal van Tirana aan het vliegen. Meeste reacties waren niet positief. De week voordien zat ik ergens bovenop een berg in een verlaten dorpje voor wat rust, vliegt er plots ook zo’n ding boven mijn privéverblijf. Ze zitten dus in mijn irritatiezone, is zowat de selfiestick geworden voor mensen met geld.

1 like

Heb een DJI Mini 2, gebruik hem vooral mijn werk in Marketing en zf en toe op vakantie maar daar is het niet zo handig. Was aan het kijken naar de Hover Air self flying drone maar heb al teveel “brol” volgens mijn vrouw :face_with_peeking_eye:

Blij mee? Ik heb getwijfeld.

Kan je beelden laten zien toevallig? :pray::grin:

Deze is volledig met X1 gefilmd (hover en manual mode) maar showcaset niet echt de capabilities. Maar zoals gezegd voor de marketing van dit nevenprojectje is het prima.
X1 als cameraman

Als je dat wil stuur ik je wel eens een quick en dirty demo montage (email of zo - staat niet publiek) die ik maakte. Kwestie van een idee te geven.

Ik heb gemerkt dat je met creativiteit en wat montageskills een heel eind geraakt.

Maar opnieuw het is geen dji drone qua scope van gebruik.

Ik ga trouwens nooit anderen lastig vallen met de drone. Vind het zelf te privacy invasief als zo’n ding hoorbaar in de buurt aanwezig is.

1 like

Ik moet de beelden van mijn recente tripje nog verwerken, ik zal iets laten weten zodra ze online staan.

1 like

Ik heb juist een drone gekocht, was er al jaren over aan het nadenken om mijn fotografie hobby hiermee uit te breiden.
Dit jaar ga ik naar Nova Scotia op vakantie, en wou eens wat andere foto’s maken van de kust. (top down, van kust naar binnenland)
Ik wou wel onder de 250gr blijven als drone, dus veel mogelijkheden heb je niet. DJI is duur, maar ben op een FIMI mini 3 gestoten, ongeveer 350$, deze dus aangeschaft.
Nog maar 1 keer meer gevlogen, wel onvoorstelbaar stabiel en gemakkelijk mee te vliegen voor wat ik er mee wil doen (foto’s maken).
Smooth video maken, dat gaat wat oefening vragen, maar dat is eerder bijzaak voor mij.
Ik had iets meer scherpte verwacht van de fotos (ben een pixelpeeper :slight_smile: ) maar misschien moet ik nog wat instellingen tweaken, kan natuurlijk ook niet vergelijken.

Testfoto:

1 like

DJI mini 3 pro. Handig om mee te nemen. Gebruik het vooral om 3D scanning te doen: Cascade de la Pisse - Created by @stijn with Luma

Aantal kleine FPV drones om te racen. Maar is al even geleden :wink: Zou het terug eens moeten oppikken.

3 likes

Die 3d scanning lijkt wel leuk, eens bekijken

1 like

Het begon bij mij allemaal 11 jaar geleden met een DJI Phantom 2.
Dit was toen een goede drone; goede stabilisatie en batterij, GPS module met return to home functie. Enkel was de camera van de Vision variant niet super in vergelijking met de GoPro van toen. Dat was toen maar het begin van wat een drone allemaal kon :sweat_smile:. Intussen heb ik van DJI nog een Mavick Air 2 die ik maar sporadisch eens uithaal.

Vervolgens ben ik stilletjesaan in de FPV wereld terecht gekomen, waar ik onderstussen 4 drones/quadcopters volledig zelf heb in elkaar gestoken. (Mooi leerproces trouwens)
Toen bestond dit nog enkel analoog; waar er dus vrijwel altijd zichtbare storing zit zoals de vroegere tv kabeldistributie.

Intussen vlieg ik nog steeds analoog en heb ik nog geen overstap gemaakt naar het digitaal DJI alternatief waar ik steeds meer interesse in krijg. Just :moneybag: is the issue :stuck_out_tongue:

FPV vliegen is voor mij puur voor de fun, niet om videos te maken of foto’s te nemen. Er bestaan hier ook al races van (ja ook in België) waar er speculatie is dat dit ooit de toekomstige Formule 1 zou worden.

Andere mensen hier aanwezig die FPV ervaring hebben met drones?

2 likes

https://sporza.be/nl/2024/07/24/spionagerel-op-de-spelen-krijgt-serieus-staartje-8-maanden-cel-met-uitstel-voor-canadese-dronebestuurder~1721806431877/

Er is mogelijks wel een Canadees die tijd heeft om zijn drone mee te nemen naar de Speeltijd-meetup :see_no_evil:

2 likes

Ik gebruik een zweefvliegtuig voor luchtfotografie :wink:

Sens (Yonne)

4 likes

Hier mis ik dan de standaard reactie “:man_facepalming:t3:” om op deze post te plaatsen.

Het kriebelt toch een beetje. Straks voor de eerste keer sinds lang terug op de speelplaats. :star_struck:

1 like