(#315) Gebruik jij een stem-assistent?

Deze week gaat het over de financiële kater die Amazon overhield aan Alexa, waarvan nochtans 500 miljoen stuks werden verkocht.

Gebruik jij zelf een stemassistent?

• Thuis, via een smart speaker, bv. voor lichten, timers, …
  • In de auto, bv. voor berichten te dicteren of te laten voorlezen
  • Via m’n smartphone, bv. om dingen te vragen aan Google Assistant of Siri
  • Nooit …
0 stemmers

Vertel gerust meer hieronder!

Meestal zet ik Siri op voor automatisatie opdrachten te starten “hey Siri, stofzuig keuken” “open garagepoort”

Tot moment Siri weer voor zoveelste keer zegt “ik kon deze opdracht niet uitvoeren” en dan stopt het.

Niets schaamtelijker dan als je wil showboaten met je automatisatie en Siri de automatisatie niet kan afspelen.

Nu gebruik ik Siri nog enkel tijdens het koken voor “zet timer voor 4min” als je handen vol eten hangen.

1 like

Ik gebruik google assistant speakers voor lichten, timers en wekkers. Alles wat geavanceerder is, werkt onvoldoende goed.

1 like

Google assistant is mijn go-to person om tekstberichten te sturen en laten lezen in de auto maar even goed om handsfree een nummer op te zetten waar ik zin in heb.
Verder wordt de assistent ook gebruikt om lampen aan of uit te zetten alsook om gezinsdiscussies te beslechten: hey google hoe oud is kdb?..

het is niet echt een voice assistent, maar Waze voor een adres in te geven.

Soms ook voor whatsapp berichten te luisteren en zelfs te beantwoorden, maar dan moet ik de computerclub podcast te lang onderbreken :sweat_smile:

Ik heb een aantal nest mini’s en een nest hub. Gekoppeld met mijn nest doorbell ideale setup.

Praten met google assistent doe ik niet zo vaak meer.
Siri heel af en toe in de auto om een bericht te sturen.

Tot nu was ik altijd te underwhelmed, je moest alles perfect op de kuisten manier uitspreken of er gebeurde niets.
Ook vond ik de opties te beperkt. Apple slaat notities en todos op in app x terwijl google dat in andere apps doet.
Moest het makkelijker zijn om per commando de juiste app de kiezen zou ik heg vast vaker gebruiken.

sinds ge enkel ‘Siri’ hoeft te zeggen ipv ‘hey Siri’ is mijn gebruik fel toegenomen…
alsook vervolg commando’s zijn een verbetering
leuk dat ‘ze’ ook enkel op mijn stem reageert en niet op ‘rare’ podcasthosts, die dan te pas en te onpas ‘hey siri’ enzo roepen
nee grapje, dat doen ze (gelukkig) niet (meer)…
maar dus…
de home-app, spotify, voorlezen van stuff, af en toe iets opzoeken: het weer, een koers of vertaling
bij mij is IT engels, dus Mac, iPhone etc alles wat ik kan aanpassen wordt in het engels gezet!
dus ‘mijn’ siri ook :))
dat werkt véééél beter!
uitspraak van vlaamse/franse namen is snel aangeleerd, dat was in het begin wel als de ‘processie van Echternach’ van vòòr 1947
(3 vooruit, 2 achteruit) nu doen ze dat niet meer :)) (weetje)
enfin al met al ‘redelijk’ tevreden, hopelijk zal het met AI (Apple Intelligence) vlotter/beter gaan
fingers crossed

Zowat het eerste wat ik doe met een nieuw toestel, is alle spraakbesturing uitschakelen. Ik word horendol van dat getetter tegen apparaten en heb geen behoefte om (nog meer) te worden afgeluisterd.

2 likes

Google assistant, in het engels (vlaams is idd een drama) via 2 mini’s en 1 max.

• Hey google I want to watch “instert movie/Serie” on “insert streaming dienst” werkt niet met alle streaming diensten. Leuke is wel dat je googe assistant je stem en die van mijn vriendin kan laten herkennen. Dus als mijn vriendin vraag watch the office dan gaat die via haar profiel en als ik het doe via mijn profiel en zo toont hij dus de juiste afl en seizoen.

• Hey google turn on the lights, maar sinds ik loxone heb gebruik ik die feature niet meer

• Hey google set timer for X minutes please/What is the time left on the timer

• Hey google put “insert article” on shopping list. Hier zie ik echt veel meer mogelijkheden naar revenue generation… Functie die super handig is om te helpen herinneren om olijfolie, keukenpapier etc te kopen de volgende keer je in de winkel bent. Lijstje is ook gedeeld met mijn vriendin dus kan je ook zien of de andere het ondertussen al kocht.

Siri in de auto via carplay

• Hey siri call “insert name”

• Voor de rest niks, berichten laten voorlezen is te cringe en bericht dicteren te afleidend van de weg