Snap je punt @wimpi. Ik denk zonder twijfel te veel vanuit mijn eigen leefwereld en denkkader maar vraag me af, zijn er werkelijk nog businesses die long term viability hebben op die manier? In een tijd waarin reviews en eerdere klantervaringen zo makkelijk bereikbaar zijn. ( De seizoensgebonden ijsjeskar aan de zee even buiten beschouwing gelaten .)
Voor B2C krijg je dat idd niet meer voor mekaar de dag van vandaag… voor B2B is dat een heel andere zaak; Welke site geeft aan welke B2B vendors al dan niet degelijk werk afleveren? En is dat dan wel betrouwbaar?
Voorbeeldje en bedenkingen: Voor B2C als je 500 reviews hebt, en 450 zeggen dat het suckt, dan blijf je beter weg… de “meerderheid” is duidelijk niet tevreden. Bij B2B ga je dat soort aantallen niet hebben. Als je dan 4 reviews hebt, 2 goeie en 2 slechte, wat betekent dat dan? En wie geeft die reviews? Die ene gefrustreerde uit het projectteam die zijn zin niet kreeg, of de CEO die over 't algemeen wel tevreden was? Dus daar is het een pak moeilijker om dat soort dingen te vinden en bijgevolg ga je in B2B af op de personen die voor je zitten en eventueel de financiële data van het bedrijf (maar daar zit ook geen info in ivm klantenbinding). Het enige wat soms kan tegenhouden, en ook goed in je voordeel werken, is dat er over gesproken wordt in het “netwerk”. Maar wederom, wat is dat allemaal waard. Veel projecten in B2B mislukken niet per definitie door de aannemer, maar ook door de aanbesteder die verkeerde of onrealistische verwachtingen heeft.
Damn. Dat had ik niet verwacht van wie ik denk dat het is.
Moet het soms niet ver zoeken naar het ergste in een bedrijf… gewoon SAP