Deze week gaat het over muziek ontdekken: op Spotify, via algoritmes, maar ook hoe dat vroeger ging, en nieuwe manieren?
De easy way is voor mij door de radio of door vrienden die iets laten horen. De hard way (waar ik 1 à 2 keer per jaar tijd voor maak) is alle artiesten die ik ken eens afgaan op Sotify om te zien of er iets nieuws is
Bij mij is het op meerdere manieren, maar allemaal niet super actief:
- Spotify suggesties nadat ik een album beluisterd heb van een artiest die ik wél al kende. (sommige artiesten betalen hier wel voor, of gaan akkoord met lagere royalties om vaker gepushed te worden.)
- Live: wanneer artiesten die ik ken tours aankondigen (over de hele wereld) check ik vaak de support acts
- Nieuwe artiesten op labels die ik al volg
- Booking agents die in mijn mailbox landen en een deftige pitch kunnen doen van hun artiest.
Ik luister bijna nooit naar playlists.
Ik zit er natuurlijk wel midden in. Met mijn concertorganisatie mikken we specifiek op nieuwe artiesten die voor de eerste keer naar Europa komen met het oog om hun bereik hier in BE meer organisch te laten groeien vooraleer ze aan het clubcircuit beginnen. Ik zeg ook altijd dat het bij onze concerten de bedoeling is dat je bij ons jouw favoriete artiest de eerste keer live gezien hebt. Be it als headliner of support bij een grotere act. Belangrijk dus om on top of it te zijn.
Was vroeger een enorme Last.Fm fan. Maar toen kwam Spotify en nu hop ik daar van playlist naar playlist.
Binnen mijn vriendenkring maakten we vroeger ook elke maand een playlist waar iedereen zijn recent finds in kon droppen (ongeacht het genre) was wel een heerlijke mix om muziek te ontdekken.
Verder volg ik ook een aantal mensen die het leuk vinden om hun finds op hun story te plaatsen, en daar geniet ik graag van mee.
En als laatste ook nog als een true hipster door de platenbakken flippen, op basis van de hoes er een paar uitpikken en hopen dat er iets leuks tussen zit.
- Spotify: Playlists, zeker discover weekly
- Vrienden: Shout out naar vrienden die muziek doorsturen!
- Festivals: Rondwandelen en blijven staan waar de muziek goed is
- Line-ups: Thuis naar de line-ups kijken van festivals
- YouTube: Aanbevelingen van livesets of concerten
De jukebox van café De Karper heeft elke week 10 nieuwe plaatjes
Via Apple Music
Nu al een jaar of 2 de switch gemaakt van Spotify naar Apple Music, vooral om aan mijn desktop lossless te kunnen luisteren (met amp en hoofdtelefoon).
De desktop app van Apple Music op MacOS kan nog steeds beter, maar ik mis eigenlijk niets van Spotify, los van eventueel het sociale aspect met vrienden.
De recommendations en de auto generated playlists van Apple zijn best goed en voelen heel persoonlijk aan ook. Sinds een tijdje heeft Apple ook een ‘Discovery Station’ dat oneindig suggesties geeft op basis van je luistergedrag, geen playlist dus. Verschillende mixen die persoonlijk zijn ook (Op repeat, Favorieten, Energie, Chill, Nieuwe muziek) die wekelijks updaten.
BBC Radio 1 Dance
Specifieke accounts op SoundCloud
Juno Download
Playlists van vrienden
Gold Listening Bar in Gent voor de Jazz Tunes.
Regelmatig Shazam bovenhalen tijdens een film / serie en via de Radio feature van Spotify ontdek ik wel nog eens iets nieuws (nuja, nieuws… vaak blijkt dat dan een nummer te zijn van 5 jaar geleden)
Spotify gebruik ik niet om te ontdekken.
Ontdekken doe ik via:
- lineups van festivals (Pukkelpop, Rock Herk,…), omdat je weet dat die tijd steken in uw smaak.
- DJ sets op YouTube
- Vrienden waarvan ik weet dat hun muzieksmaak aansluit
-
Spotify, via de radio functie op een geliket nummer, of via doorklikken op soortgelijke artiesten. Zelden via voorgestelde playlists.
-
Bandcamp, via de feed of via recommendations op de homepage (suggestions)
-
Soundcloud, via de feed of zoeken op genre
-
Internetradio, op genre zoeken waarbij ik via tracktitles en artiesten nieuwe muziek leer kennen
Go to song radio, go to song radio, go to song radio
En Beatport. Want er wordt al es een plaatje gedraaid.
In mijn luister-ontdekkingsmenu zitten:
- Spotify Discover Weekly (tip: volg de Discover Weekly van iemand die je muzikaal hoog waardeert)
- Spotify Daily Mixes - ik houd ervan hoe ze deze rond genres lijken op te bouwen en hoe die goed bij de dag van de week passen
- Vrienden - zeker als ze diep in een voor jou onbekend genre zitten, zijn hun luistertips goud. Ik ontvang van mijn Rotterdamse muziekvriend Cortez elk kwartaal een geweldige drum-'n-bass-verzamelaar, inclusief liner notes.
- 3 wekelijkse radioshows die ook online toegankelijk zijn. Voor mij is het in het kader van ontdekken cruciaal dat ik de playlist van elke aflevering kan checken: Twisted Soul Monday Mix (playlist via website), Headnodic’s Headnod Show (via Mixcloud, playlist via KMHD website/app), Kev Beadle’s Mind Fluid (playlist via zijn Instagram)
- Bandcamp Weekly - Fantastisch hoe ze deze show verweven hebben in hun ecosysteem
- Mensen op Instagram die thematische lijsten delen (dit account, Somewhere Soul, bijvoorbeeld)
- LastFM - geen idee waarom de heren in de laatste Computer Club in verleden tijd spraken over dit platform, want het is nog steeds springlevend! Vooral de Neighbours-functie vind ik erg fijn.
Combinatie van verschillende kanalen hier. Wanneer ik een nieuwe naam op 1 of meerdere van onderstaande tegenkom, weet ik dat er potentieel in zit om me er ff in te verdiepen
- Playlists van selectors/favoriete artiesten (Lefto, Gilles Peterson, Coco Maria, Madlib, Antal, Deewee, Danger Mouse, Mr Bongo, …) via Spotify, Soundcloud, Worldwide FM, Mixcloud, …
- Media & blogs (Pitchfork, Knack focus, Paste Magazine, …)
- De goeie smaak van m’n collega’s via de Slack #Music channel op’t werk
- Kanalen/sets van interessante collectors op Youtube (vooral My Analog Journal is hemels, m’n Shazam draait vaak overuren tijdens 't luisteren. Check it out!). Ook de online radioshows van Worldwide FM is meestal steengoed.
- Eindejaarslijstjes van de hoger genoemde selectors, media, … zijn ook steeds een goudmijn voor gemiste stuff
- Festival line-ups, vooral die van Primavera Sound/Best Kept Secret matchen redelijk nauw m’n muzikale interesses
- En ook nog steeds trouwe Last.fm gebruiker
Buiten die horrible homefeed (enkel die uitgelichte recent geluisterde albums gebruik ik als feature) en het krampachtig zoeken naar nieuwe features, nog steeds tevreden van Spotify.
Vnl de volledigheid van hun bibliotheek is main selling point voor me (en de lage kost door groeps-abo ). De iets lagere audiokwaliteit neem ik dan maar voor lief. Als ik in topkwaliteit wil luisteren switch ik naar vinyl op installatie thuis. Tijdens werk, on the go met airpods, in wagen, … maakt me dat net iets minder uit
Ik gebruik principieel geen Spotify meer maar heb het ooit 6 maand premium getest en vond dat ik er te weinig goeie nieuwe muziek op ontdekte. Veel nieuw maar zat veel bagger tussen hun suggesties.
Ontdekkingen doe ik via:
- Vrienden
- Bandcamp Lists
- Apple Music Playlists
- Shazam (vooral bij het kijken van films en series)
- NTS Radio
- ROVR
- Duyster Radio playlist
- Concert line-ups