We vertellen over Sauron, een high-tech securitysysteem voor dikke de elite in Silicon Valley.
We zijn benieuwd:
Heb jij thuis een beveiligssysteem?
Camera’s? Een slimme deurbel? Waarvoor gebruik je dat?
We vertellen over Sauron, een high-tech securitysysteem voor dikke de elite in Silicon Valley.
We zijn benieuwd:
Camera’s? Een slimme deurbel? Waarvoor gebruik je dat?
Aangezien dit forum openbaar is, ga ik niet onthullen of ik al dan niet een beveiligingssysteem heb. Ik zal zelfs niet bevestigen noch ontkennen dat ik mogelijkerwijs een woning heb
Ik ben wat smart home toestellen aan het proberen combineren tot een beveiligingssysteem via Home Assistant.
Tot nu toe weinig success. De deur en raamsensoren zijn geplaatst en er staat een camera op in onze bureauruimte.
Meeste succes tegenwoordig met de low-tech oplossing van rolluiken.
Home Assistant setup
In HA topic ooit kort toegelicht.
Op dit moment niet, nee. Bij installatie domotica in renovatie lijkt het me geen moeite om wat bewegingssensoren via Home Assistant een melding te laten geven.
Nest Deurbel: gaat alle bewegingen filmen op mijn oprit, en met Nest Aware heb ik alle beelden voor 3maanden.
Binnen een Nest Cam:
Springt aan als mijn vrouw en ik beide niet thuis zijn en automatisch uit als iemand van ons thuis is. Stuurt ook meldingen en zit in zelfde nest Aware abo van de deurbel.
Heb ook een hoog technologische balk uit het materiaal “hout” dat achter mijn schuifdeur ligt om te vermijden dat deur open kan als slot geforceerd zou worden.
En de standaard lichten die automatisch aangaan met timers schrikt uiteraard ook al veel af.
Simpel maar effectief
Ik zit in de b2b beveiligingssector, dus zo via het werk een zeer degelijk alarmsysteem kunnen installeren waarvan ik ook alle sensoren in home assistant kan inlezen.
Ik zou ook nog buitencamera’s willen zetten, maar professionele camera’s zijn zelf aan aankoopprijs nogal duur voor privé.
Ik denk persoonlijk dat er voor de meeste mensen betere beveiliging bestaat dan een alarmsysteem. Er zijn tal van vormen van beveiliging die beter zijn dan elektronische beveiliging zoals sociale controle in de buurt, goeie sloten, degelijke deuren/poorten/ramen, omheining/hagen, geen verborgen vluchtwegen, niet verkondigen via sociale media dat er niemand thuis (zoals op reis), licht laten branden, automatische verlichting in de tuin, honden, …
Een alarmsysteem vergt disipline om het altijd correct te gebruiken en er zijn tal van verhalen waar een alarmsysteem door inbrekers vrijwel genegeerd wordt, tijd tussen activeren van alarm en politie ter plaatse is typisch 10à15 minuten, voldoende tijd om de sleutels van de vetste auto te grijpen en de tv in de koffer te duwen.
Geen alarm systeem bij ons thuis omdat ik de meerwaarde er absoluut niet van inzie. Alle ‘waardevolle spullen’ (lees fotos en videos) worden digitaal op meerdere locaties opgeslagen. Cash geld, op een paar verloren euro muntstukken, is er niet te vinden in ons huis. Al gans mijn volwassen leven een inboedel verzekering maar gelukkig nog nooit nodig gehad (minder dan 0.5% kans op inbraak als je de wellicht veel te simplistische vergelijking maakt van aantal geregistreerde inbraken tov van aantal woningen in België telt (34140 inbraken voor 5.783.434 woningen).
Daarnaast draagt het volgens mij ook bij aan het individualisme en onveiligheidsgevoel in een maatschappij. Als je overal alarm installaties ziet hangen en cameras, is het niet onlogisch dat je gaat denken dat het er onveilig moet zijn.
Ik ben eerder fan van wat Jan Terlouw ooit zei in zijn pleidooi voor touwtje uit de brievenbus