(#355) Welke kunst kan AI wel/niet maken?

Deze week leert een kunstenaar AI echte schilderijen maken.

Welke kunst kan AI nooit vervangen? Welke wel?

3 likes

De kunstwerken van Sunday Nobody zij altijd heel elaborate en een mooie mix tussen technologie gebruiken en bloed, zweet en tranen in een kunstwerk steken.

Dus zal AI kunst vervangen? Neen, maar kunstenaars zullen de AI penseel wel moeten kunnen meesteren.

Zeker ook eens de shorts van de andere kunstwerken bekijken.

2 likes

Wat is kunst? Dat is en blijft de cruciale vraag.
Ik denk zeker dat je kunst kan maken met behulp van AI - maar niet alles wat met AI gemaakt is met de pretentie om kunst te zijn, zal kunst zijn.
In die zin denk ik - en hoop ik - dat AI niet zoveel anders zal zijn dan andere ‘nieuwe media’ die we in het verleden door kunstenaars zien gehanteerd worden: fotografie, video, neon, multimedia… Het gaat niet om het medium, wel om wat de kunstenaar ermee doet. Kijk bijvoorbeeld naar wat Bruce Neuman vanaf eind de jaren 60 met video, neon & performances deed.

2 likes

Simon Van Parijs vind ik wel toffe dingen doen met AI - zijn tentoonstelling AI Universe loopt nog in Gent tot begin juni. Hij is gestart met zelf ontworpen maquettes van ruimteschepen. Dan heeft hij Midjourney op een eigen server getraind met foto’s van zijn eigen maquettes, om er vervolgens 2D beelden met te genereren die perfect in lijn liggen met zijn ruimteschepen. Heel knap werk vind ik.

Er is ook nieuwe vormwn van kunst dankzij de bredere verspreiding / toegankelijkheid van AI modellen:

2 van mijn favorieten:

ai vs AI weiwei:

Refik Anadol: