(#365) Wat is wel verantwoord kinderentertainment?

Deze aflevering gaat over Cocomelon, een populaire vorm van kinderheroïne.

:thread: Laten we hier een goeie evergreen-thread van maken.

Wat is wel verantwoord kinderentertainment? :television: :video_game:

2 likes

Voor mijn metekindje is dit een topper, ze zet haar voor tv en zegt dan ”trein komen” om het op te zetten.

In hetzelfde rijtje: “12H of Aquarium”, “100 Planes taking off and landing in 1H”

5 likes

En deze toevallig ook ontdekt gisteren echt geniaal!

https://m.youtube.com/@JohnDeereKids

En

https://m.youtube.com/@DiggersForKids

2 likes

Geen TikTok maar Tik Tak!

7 likes

Youtube (Kids) is echt een ramp. Alles staat daar op, maar als we bvb naar Plop kijken wordt erna iets belachelijks aangeraden. En uiteraard ziet de kleuter dat en wil hij dat dan zien. Waar ik mij het meeste aan erger zijn video’s van andere kinderen die spelen.

Dus nu zijn we gewoon gestopt met YouTube. Vooral VRT Max, daar is alles wel aanvaardbaar vind ik.
VTM Go valt ook nog mee, maar daar komt wel telkens reclame voor een aflevering, ik dacht dat dat verboden was voor kinderen. :person_shrugging:t2:
Netflix kan ook, omdat wij dat beter kunnen cureren, daar staat ook wel rommel op, maar dat wordt niet in het kleutergezicht geduwd na een aflevering van Peppa Pig (of is Peppa ook kinderheroïne?).

Helaas heb ik geen ervaring met programma’s waarbij hij 3u voor de tv blijft zitten. Zou handig zijn als ik moet werken en hij niet naar school kan :grimacing::shushing_face:.
Cocomelon is hij rapper beu (dus ik snapte de commotie eerst niet) dan Peppa Pig, maar hetgeen waar hij het langste kan naar kijken is Simon.

EDIT: iPad is enkel voor op vakantie. Thuis krijgt hij die niet in handen en is het via de TV, hebben we toch meer controle over ook:)

3 likes

Ik heb ooit een abonnement gehad op PokPok, héél fijne en mooie app voor iOS/iPadOS.
Maar mijn zoon vond dit toch niet zo heel erg interessant, dus heb ik het maar stopgezet toch. Dus lijkt mij op een manier mooi voor de ouders te zijn, niet zo zeer voor het kind zelf. :smiley:

Voor de rest via Apple Arcade heb je ook toffe spelletjes, allemaal zonder in-app purchases. Dus kan je bvb. de Duplo app downloaden, de volledige versie.

Voor de rest heeft mijn zoon (4,5 jaar) toegang tot zowat elke streamingdienst (omwille van mijn job) met een eigen kinderprofiel. Belangrijkste wat we doen is dat we echt wel een limiet (1u) per dag zetten op zijn tablet, zo weet hij wanneer de tijd op is en zijn schermtijd voorbij is. Motiveert dan meer om met echt speelgoed te spelen :wink:

Ik ben al blij dat hij uit zijn ‘Poolse speelgoed unboxing’ videos periode is… Of ‘Diana en Roma’ telkens keek op YouTube Kids.

3 likes

Ik zag veel Instagram reels van ouders die hun kinderen kindershows uit de 90’s en Nillies laten kijken.

7 likes

Computer club inspireert de traditionele media:

5 likes

Wil de undercover VRT’er zich nu bekendmaken?

4 likes

ook mooie slow tv:
https://youtube.com/@harmenhoek

Solo hikes, mooi in beeld gebracht zonder iets van commentaar. Mijn zoontje vindt het meestal maar voor even leuk maar zodra hij afgeleid is zet ik de TV gewoon uit. Hem een beetje dwingen om zich te beginnen vervelen dus.

1 like

Hier elke avond Tractor Ted voor de 2-jarige. Educatief en entertainend, maar engelstalig, dus niet zeker of dat opvoedingskundig verantwoord is. :grin:

Daarnaast, proberen we ook VRT: Ridder Muis (prachtig gemaakt), Kaatje, Simon Konijn.

1 like

TV kijken in een andere taal is zeker opvoedingskundig verantwoord, ze kunnen er maar van leren! :wink:

2 likes

Zeker wel! Ik heb Engels geleerd van televisie en games en snel Nederlands leren lezen door de ondertiteling

1 like

Dat werkt niet voor elke taal vrees ik, ik heb toch geen Frans geleerd door vroeger naar de franse jeugd programma’s te kijken. (toen was er nog geen studio 100 of Ketnet :sunglasses:)

bijkomend probleem dat ik nu merk bij mijn kinderen (>16 jaar) is dat ze sommige woorden alleen in het Engels kennen en niet in het Nederlands.