Deze week wil Elon een boycot lanceren tegen Netflix.
We zoeken naar de activisten in het clubhuis:
Heb je zelf al eens een dienst stopgezet uit protest?
En waarom? (Uit principe, omwille van commercieel degoutant gedrag, …)
Deze week wil Elon een boycot lanceren tegen Netflix.
We zoeken naar de activisten in het clubhuis:
En waarom? (Uit principe, omwille van commercieel degoutant gedrag, …)
SPOTIFY: ik was betalende klant vanaf launch ongeveer.
5 euro per maand omdat ik niet mobiel luisterde maar wel geen reclame wilde.
Ten tijde van het aangaan van het abbo was deze tier in de markt gezet als “forever”.
Eerst was mijn account gecompromiteerd/gehackt/aangetast en was ik al mijn playlists kwijt. Vele mails nr de helpdesk baarden een muis en ik herbon met tegenzin en opnieuw playlists aan te maken.
Toen werd plots de 5 euro tier gewoon gestopt en moest je overschakelen naar 10 euro. Na een klachtenmail met de t&c, kreeg ik als antwoord dat ik uitzonderlijk mocht blijven gebuik maken van de 5 euro tier. #happycustomer
2j later verviel mijn kredietkaart gelinkt aan de account en bij het vernieuwen van de kaart kreeg ik de 5 euro tier niet meer terug. Geen antwoorden op mails of een aanbod om 6 maanden 10 euro abbo for free te krijgen ofzo..
Dit was uiteraard de druppel en sinds dien blijf ik koppig YouTube music gebruiken terwijl het echt wel een sterk inferieur product is aan Spotify.
Twitter, account helemaal verwijderd, uit protest tegen Musk.
Een aantal diensten overgeschakeld van een Amerikaans product naar een European Alternative.
Ben nu ook aan het denken om Spotify over te zetten naar een ander product, maar wat dan?
Spotify is Europees, Deezer is het enige Europese alternatief. Maar ik vind daar toch vaak muziek niet terug, wat op Spotify wel staat, vooral lokale artiesten dan.
Alle andere alternatieven zijn Amerikaans. En ook daar zijn minder lokale artiesten beschikbaar dan op Spotify.
Idem
MailChimp → brevo
YouTube music → Spotify
Net als @Aster ben ik vanaf het begin een betalend Spotify-gebruiker. Tegenwoordig maak ik gebruik van een family-plan.
Ik ben een intensieve gebruiker, met een heel systeem van playlists (en folders: een onderschatte Spotify-functie). Overstappen is dan lastig, ik zit gevangen in de playlist prison.
Er zijn twee zaken rondom Spotify die me de afgelopen tijd hebben beziggehouden.
Eerst de pay-per-stream. Die vergoeding is laag, maar dat geldt eigenlijk voor alle streamingdiensten, verschillen daargelaten. Alternatieven (Deezer, Tidal) kampen met vergelijkbare uitdagingen en hebben doorgaans een kleiner bereik.
Ik moet daarbij denken aan de late jaren negentig, toen de discussie ging over downloaden of file sharing. Het is volgens mij een misverstand dat een stream of download gelijkstaat aan een misgelopen aanschaf. Veel van de muziek die ik beluister (stream), hoef ik niet fysiek in huis te hebben.
En fans zijn echt bereid geld uit te geven. Als ik zie wat ik jaarlijks besteed aan vinyl, band-merch en concertbezoek, dan loopt dat flink op. Daarmee maak je het bestaan van artiesten mogelijk. Geen vetpot doorgaans, maar toch.
En dan zijn er nog de investeringen van Daniel Ek in militaire technologie. Ik las onlangs een artikel van Simon Chapman waarin wordt besproken dat Helsing (= bedrijf waarin Ek heeft geïnvesteerd) onder andere systemen ontwikkelt die worden ingezet in het conflict tussen Oekraïne en Rusland. Die technologieën worden daarbij gezien als verdedigingsmiddelen.
Chapman schrijft dat het niet vanzelfsprekend is dat alle militaire technologie onethisch is; ze kan ook bescherming bieden of agressie afweren.
Dat tweede punt vind ik vooral lastig, hoor.
Ik snap persoonlijk die heisa rond Ek’s investeringen in Helsing niet. Helsing levert systemen aan Oekraïne, om zich te verdedigen tegen Rusland. Voor mij is dat geen ethisch gevoelige kwestie, ik kan het alleen aanmoedigen.
De switch van Spotify heeft idd niks te maken met mijn zoektocht naar european alternatives. Maar eerder de pricing/uitbetaling artiesten en controverse rond investeringen in Oorlog.
Telt een zelfstandige mijden omdat hij op de lokale Vlaams Belang-lijst staat ook als boycot?
Spotify: Deezer geeft meer (maar nog niet veel)
X: obvious
HBO Max: random reclames over sportuitzendingen
Ooit als tiener overgeschakeld naar gsm abonnement van Base, via de Base winkel in stad, 5€ voor onbeperkt sms’en (yes kids, sms’en) wat goeie deal leek gezien ik gemiddeld 1000sms per maand stuurde makkelijk.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik na 6 maanden een factuur van 120€. Want de kleine lettertjes zeiden dat na 6 maanden de 5€ fix-fee wegviel en je dan gewoon per sms betaalde.
Boos naar de Base winkel gestapt, enige oplossing was overschakelen naar abonnement van 15€/maand zodat mijn verbruik terug onder een fixed fee per maand viel.
Kreeg ik de maand daarna een factuur van 100€ , want ze waren vergeten vertellen dat overschakelen naar het nieuwe abo pas volgende maand zou ingaan.
Gestopt met Base, en nooit meer terug gegaan.
Twitter cold turkey gestopt in November 2022. Sindsdien heb ik het meeste van mijn scroll-tijd vervangen door een e-reader en lees ik 50+ boeken per jaar.
Thanks, Elon!
Hello Fresh na de zoveelste prijsverhoging.
Ander EU alternatief: https://www.qobuz.com/ (frans)
Disney+ gestopt na Kimmel debacle
Van Disney+ overgeschakeld naar Durioo+, sluit dichter aan bij de islamitische waarden en is ook veel goedkoper (13 euro voor 6 maanden dus ongeveer 2 euro per maand).
Niks tegen woke, maar als de kinderen volwassen zijn, zullen ze daar waarschijnlijk beter mee kunnen omgaan.
Ik snap de link naar woke niet goed. Snap wel dat een platform dichter bij of verder af kan staan van levensbeschouwelijke overtuigingen.