(#379) Wat is jouw favoriete Windows?

Deze week gaat het over Windows 10 en 11. Wat is jouw favoriete versie van Windows?

• Heb niks met Windows. Of toch alleszins geen favoriet.
  • Windows 3.x of vroeger
  • Windows NT
  • Windows 95
  • Windows 98 of 98SE
  • Windows 2000
  • Windows Me
  • Windows XP
  • Windows Vista
  • Windows 7
  • Windows 8 of 8.1
  • Windows 10
  • Windows 11
0 stemmers

Ik heb niets meer met Windows maar wel nog fond memories van de tijd dat Windows XP op de familiecomputer stond, dus ik kies daarvoor.

Nieuw werk zit op Microsoft ecosysteem and I’m struggling. :’)

3 likes

Misschien is het nostalgie, misschien was het gewoon de beste windows versie ever, maar XP heeft toch een speciaal plaatsje veroverd…

Alhoewel versie 3.1(1) op een token ring netwerk ook wel pittig was (zeker als je de terminator verloren was). GenX will understand :wink:

2 likes

Windows 7 was de eerste waar ik bewust mee prutste. XP was vooral doen wat mijn grote zus mij toonde.

1 like

Windows XP in 2000 mode (dus zonder de window chrome) <3
En uiteindelijk met custom shells om het nĂłg strakker te trekken.

@dePeter omg prutsen met token ring, mijn eerste netwerk-ervaringen. Eerste keer ook dat ik een connector (BNC?) op een kabel moest zetten.

2 likes

@OrT bij mijn eerste job lag er eerst enkel twinax (IBM AS/400 terminals). We lieten de “connector-man” komen als er kabels bijkwamen of vervangen moesten worden. En problemen als de laatste in lijn niet terminated was. Of als de dipswitches verkeerd stonden en er 2 dezelfde ID hadden. Good times :smiley:

2 likes

sowieso XP daar kon men nog ‘makkelijk’ mee tweeken

heb CP/M nog meegemaakt hahaha

ja da’s zelfs vòòr MSDOS :slight_smile:

onovertroffen snelheid, geen multi cores nodig :slight_smile:

gewoon 2 floppy disks (1 met OS en 1 met soort van Excel en Word, meer hadden we niet nodig)

‘gelukkig’ hebben we nu een app voor ALLES :))

1 like

Ik vind Windows maar niets. Als Linux gaming al verder ontwikkeld was, had ik Windows allang weggedaan en zou ik gewoon Docker gebruiken voor de paar toepassingen die ik nodig heb. Voor het werk gewoon alles op Mac, werkt vlot

2 likes
  1. Windows 95 is waar mensen van mijn generatie aan denken als je windows zegt, maar 98 kwam met de online functies.
    Xp is fantastisch, maar de vrijheid en innovatie zat toch in 95/98

Windows 7 was een minimaal OS zonder AI / OneDrive gedoe. Op dit moment zou ik extra betalen voor een uitgeklede versie van Windows 11 op mijn gaming PC.

De Steam Deck toont weliswaar dat Linux / SteamOS al veel kan, maar anticheat etc zal ons toch nog een tijdje richting Windows duwen.

1 like

En dan vooral de SE met FAT32.

1 like

Je hebt gelijk maar ik snap ook wel waarom ze dat probleem willen aanpakken bij doorsnee gebruikers. Mensen zonder technische kennis raken nu eenmaal sneller hun documenten kwijt als hun computer crasht (want dat doet een Windows veel :sweat_smile:).

1 like

Windows 11 kan de helft van de tijd niet eens het juiste programma vinden in het Start menu, dus ik sorteer mijn documenten zelf wel.:laughing:

3 likes

Casettes en een tape recorder zal je bedoelen :slight_smile:

1 like

Voor mij is Windows puur functioneel, heb niet echt een favoriet.

Uit nostalgische redenen zou ik geneigd zijn 98 te zeggen, maar om een bekende misogynist te citeren “new is always better”, dus misschien moet ik toch wat verder kijken. En dan volg ik @zezke wel, dan 7 de laatste minimale versie was, zonder onzin. Ik heb er ook een bloedhekel aan dat ze u nu forceren om een Microsoft-account aan te maken.

Ik heb ook vaak Ubuntu gedraaid, maar dat is toch ook functioneel vaak net niet (meestal kleine dingen die niet goed werken). Ik heb onlangs “ergens” iets gehoord over Zorin, dat lijkt me wel interessant! Ga dat binnenkort eens proberen.

1 like

WinXP voor het aanpassen van heel de UI. Good times!

Tegenwoordig draai ik Win11 voor games en ik kan er eigenlijk niet over klagen:

• Local account
  • CrapFixer na OS installatie
  • Browser, game stores en gaan…

Heb je al PowerToys geprobeerd? Microsoft PowerToys - Windows Utilities for Power Users | Microsoft Learn

De alt+enter is een veel betere zoeker (gelijkenis met Mac). Zeker te bekijken waard!

1 like

Je moet zeker eens Raycast checken. Ik gebruik het al een hele tijd op Mac en sinds enkele maanden hebben ze een windows versie.
Heel gelijkaardig idee aan die PowerToys!

1 like

who cares about windows… Wie bouwt tegen aflevering 400 de schotelantenne? #nokidding

7 likes

Aster asking the real questions