(#381) Is de Neo robot een heel slecht of een heel goed idee?

Deze week stellen we je voor aan Neo, een huisrobot. Veel taken worden vanop afstand uitgevoerd door een mens in een VR-pak.

Wat vind je van dat idee?
  • Slecht
  • Slim
  • Beide
0 stemmers

Marques Brownlee heeft het in zijn eerste analyse op yt van deze NEO humanoid over ā€œThe lost Art of finishing a product before releaseā€ā€¦ I couldn’t agree more. Vooral in de AI HW, zie je die trend. AI PIN, Rabbit, Tesla FSD, etc…. Dingen worden gedropt in een haast pre-prototype phase, vaak voelt het alsof er nog niet eens een proof of concept is… Je kan een early adopter zijn en geld uitgeven aan cutting edge tech, maar klanten blijven dit niet pikken vrees ik… humanoids zijn absoluut incontrounable, maar laat ons voor humanoids eerst focussen op industrie en op easy tasks met echte added value.

6 likes

Ik ben akkoord, men laat producten tegenwoordig niet meer de tijd om te ā€œrijpenā€ en de kwaliteit waarmee de markt overspoeld wordt is hoogstens die van een haastig in elkaar geflanst prototype om een idee te POC-en. Maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat dit een gevolg is van de steeds groter wordende versnelling waarmee tech evolueert. Vandaag de dag rustig de tijd nemen om je product 1 of 2 jaar te polijsten en af te werken, betekent dat je met iets out-dated naar de markt zult trekken. Volgens mij is dit ook de reden voor bijvoorbeeld het ā€œachterkomenā€ van de iPhone op hardware en features die andere smartphones al langer hebben omdat ze veel kortere ontwikkelingscycli kennen.

1 like

Agile! Scrum! Vibe!

(gratis 3 vakjes voor de buzzword bingokaart)

3 likes

Klopt, de FOMO bij veel bedrijven is te groot en dus pushen ze maar naar klanten… helaas gaat dit de bubbel doen barsten vrees ik… hetzelfde geldt trouwens niet alleen voor HW denk ik. benieuwd naar de added value van die 12000 ai agents :wink: …

2 likes

Ik ben meer en meer van de overtuiging dat Apple hun (onbedoeld) achterkomen qua AI-features slim zal blijken. Meeste van die dingen zijn gimmicks, werken niet goed, en niemand zit erop te wachten.

Maar qua producten zoals deze Neo: 100% akkoord met wat jullie hier zeggen.

2 likes

Kwestie van tijd voor een medewerker betrapt wordt dat hij altijd meekijkt, of dit gehacked wordt, of iemand paswoord van medewerker kan bemachtigen en zo meekijkt.

Als ze dit willen laten werken moeten ze er 1000den gratis geven in soort Beta, die puur gebruikt wordt voor trainingsdata te verzamelen.

Product nu al verkopen is belachelijk.

2 likes

Doet me wat denken aan die ā€œautomatischeā€ winkels van Amazon, waar een heel kantoor in India manueel alles invoerde.

3 likes

Ik vind het vooral zot om plots een inkijk te krijgen in voor welke vraagstukken we als samenleving voor staan. Crazy vraagstukken zoals, zal een humanoid mij niet mollen in mijn slaap :slight_smile: Te veel science fiction gezien zeker? Maar toch, al jaren twijfelt iedereen of de gsm of laptop nu wel of niet meekijkt met de webcam of meeluistert met de smartphone, wat gaat dat zijn als er dan een mens-achtige in je huis staat. Met de kennis van vandaag de dag of de manier hoe data wordt verzameld heb ik er niet echt een goed oog op (pun not intended). Het enige voordeel dat ik van Neo zie is dat we sneller dan misschien gedacht geconfronteerd worden met ā€˜een robot in huis’ en verplicht worden antwoorden te moeten zoeken op privacy en veiligheidsvraagstukken, vooraleer goedkopere robots de markt overspoelen en we deze problemen pas tegenkomen als de technologie al massaal ingeburgerd is (zoals bij social media en chatbots het geval was).

2 likes

Een andere robot. Minder hype, maar leukere demo video:

3 likes