(#383) Heb je tips voor groepschats?

Deze week praten we over de populariteit van groepschats op WhatsApp. Er is geen ontsnappen aan, maar heb je zelf tips of hacks om dat allemaal wat te organiseren?

3 likes

In vereniging waar ik in zit hebben we 2 whatsapp groepen, 1 voor Varia en 1 voor concrete dingen te besprekend of praktisch te organiseren.

In het verleden was het vaak dat je dan iets concreet wil afspreken en dit ondersneeuwde als iemand anders een ander varia topic aanbracht. Vandaar

1 like

Verschillende groepen naargelang het onderwerp van de chats, analoog aan de topics hier op het forum. In combinatie met een moderator die off-topic chats weert/verwijdert (ik denk niet dat je kan berichten kan verplaatsen in Whatsapp) werkt dit vrij goed.

Voor éénrichtingverkeer kan je beter een kanaal gebruiken. Bijkomend voordeel is dat de bestemmelingen niet kunnen zien we er nog in het kanaal zit. Ze kunnen wel reageren met emoji’s of stemmen in polls.

Dan zijn er ook nog communities maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

2 likes

In het bestuur van onze squashclub hebben we een WhatsApp community gemaakt. Daaronder zitten er wel een 10-tal groepen met elk een eigen onderwerp (bar, administratie, bestuur, alle leden, enzovoort). In iedere groep zitten dan weer enkel de personen die ervoor nodig zijn en dat werkt wel om het georganiseerd te houden.

Onder vrienden is het echter wel een wildgroei aan chatgroepen :sweat_smile: .

4 likes

Gelijkaardig voor mij. Maar ik gebruik 2 aparte WhatsApps (ander telnummer en WhatsApp Business), eentje voor klassiek gebruik (inner circle) en eentje voor groepschats van verenigingen (incl. zulke communities - outer circle). Die laatste heeft de notificaties altijd uitstaan, en ik open die enkel als ik er tijd en energie voor heb.

De voetbalclub van mijn zoon heeft een eenrichtingsgroep op WhatsApp.

1 like

Bij zulke topics stel ik me altijd vragen bij mijn sociaal leven. :sweat_smile: Ik zit nauwelijks in groepschats, al zeker niet op WhatsApp.

Met vrienden loopt alles via Facebook Messenger of IG chat in kleine groepen. We hebben niet echt één of meerdere grote vriendengroepen.

Bestuur van onze vereniging heeft 2 aparte chats op FB Messenger. Eentje voor nieuwe releases te delen en bespreken, eentje voor al de rest.

Eén “community” waar ik in zit gebruikt Discord en daar is er een overkill aan kanalen om alles gesorteerd te proberen houden. In realiteit zijn er 3-5 die veel gebruikt worden en zijn de andere vrij leeg.

2 likes

Pure chaos! Groepchats in Signal, WhatsApp en Telegram.
Ik zit gelukkig niet op FB of IG (en zou liever ook WhatsApp en Telegram vaarwel zeggen)

2 likes

De meeste groepen heb ik gemute. De straat en wijkgroep niet, maar eigenlijk zouden die beter omgevormd worden tot een community want nu loopt alles door elkaar. Het ene moment gaat het over een parkeerverbod, het andere zoekt iemand zijn poes.

2 likes

Ik wil graag dat we collectief stoppen met ja of nee te antwoorden in een groep als iemand een vraag stelt. Het is de reply all van onze generatie.

Als alternatief gewoon reageren met duimpjes
Vb. Iemand pintje drinken vanavond?
Of Heeft iemand de drinkfles van mijn kind gevonden op school/crèche…

ik heb er geen boodschap aan om 3 redenen te lezen waarom iemand niet kan en 4 die ja zeggen. Gewoon duimpjes gebruiken dan blijft het overzichtelijk en is niet iedereen zot gedraaid aan meldingen

8 likes

Ik droom van threading a la Slack :grin:

4 likes