(#386) Moeten we in België ook een techno-optimistische vrijstaat oprichten?

Deze week gaat het over private steden opgericht door libertaire tech-elite.

Dus filosoferen we even luidop:

Moeten we in België ook een kleine vrijstaat oprichten waar de wetgeving een pak flexibeler is, om de lessen die we daar opsteken toe te passen op de rest van het land?
  • Ja, maar dan enkele met lossere economische wetten.
  • Ja, en alle wetten mogen ter discussie staan.
  • Nee.
0 stemmers

Zoals Smollie aanhaalde. Klinkt cool, tot je moet bezig zijn met afvalophaling.

2 likes

Ik denk dat je Belgie kan vergelijken met een oude code base (194jaar oud al). Niemand snapt volledig hoe alles nog werkt, maar toch werkt het op een manier. Iedereen weet dat het niet efficiënt is, iedereen zegt dat het moet veranderen en verbeteren, maar het moment dat je iets begint te wijzigen moeten andere dingen daar mee connectoren en moeten andere zaken ook wijzigen.

Het is niet dat we niet weten wat moet wijzigen of hoe, en dat we een POC nodig hebben zoals een vrijstaat, het probleem is dit nieuwe implementeren zonder dat de rest breekt.

We hebben dus geen vrijstaat nodig om dingen te testen. Om België echt ooit te redden hebben we een greenfield nodig. Alles nieuw alles herbekijken. Met veel boze users als gevolg die niet willen wijzigen, maar wel goed voor toekomst.

Moest ik kunnen inschrijven voor een nieuw België waar ik geen sociale bijdrage en andere belastingen moet betalen, maar dan zelf voor mijn eigen pensioen en mijn eigen werkloosheid en ziekte moet instaan, terwijl de andere nog op het oude systeem zitten, ik zou switchen.

7 likes

Toeval? Of een luisteraar?

4 likes

Een oud-collega van ons beide. We grapten na de opname over hem, en tadaaam.

Ik woon in Oostduinkerke (Koksijde) - waar ze nu APB invoeren.
Ik werk in De Panne - waar ik nu mag communiceren dat we APB invoeren.
Een mens zou denken eens te ontsnappen aan die belastingen, dan plugt Thomas die in je favoriete podcast. :open_mouth: Thanks a lot! :smiley:

1 like

Belgische bitcoinmiljonair plant ministaat (met eigen rechtssysteem) op Caribisch eiland | VRT NWS: nieuws de VRT luistert naar CC

1 like

de irritante buurman die niemand wil

2 likes