Deze week praten we over de herrijzenis van Google. Dus zijn we benieuwd:
Hoe zoek jij tegenwoordig?
Google of iets anders? Via AI en welke? Waarvoor wel en waarvoor niet?
Deze week praten we over de herrijzenis van Google. Dus zijn we benieuwd:
Google of iets anders? Via AI en welke? Waarvoor wel en waarvoor niet?
Ecosia, uit principe. Heb ook Qwant geprobeerd, maar vind dat niet zo fijn werken. Als ik niet vind wat ik zoek, schakel ik soms over op DuckDuckGo.
Ik zoek ook vaak rechtstreeks op Wikipedia, via de adresbalk.
Ik gebruik echt nooit te nimmer Google.
Ecosia als default zoekmachine.
MS Copilot als ik echt een analyse wil van verschillende bronnen.
Google, zonder AI.
Klassieke zoeker dus
Al vrij lang startpage.com gebruiker, ook op mobile, maar ik sta open om eens wat van de suggesties te proberen eerlijk gezegd.
Ik gebruik nu ook al 5 jaar Startpage met Brave en vindt dat een van de betere, en het is gevestigd in Nederland dus ook wel tof om te weten ![]()
Simpelweg safari op mijn eigen toestellen. En ik gruwel als safari komt vragen of hij verder mag gaan met google ![]()
Op de laptop voor die arbeit: Chrome of Edge… de voorkeur wordt niet door mezelf bepaald maar door de apps die blijkbaar ook allergisch kunnen zijn voor een bepaalde browser. ![]()
Ecosia, ChatGPT & Google, in that order
Hier ondertussen ook al 1 a 2j Kagi
Voordien tijdje DuckDuckGo
Hier kan ik moeilijk google loslaten… google en gemini.
Als ik specifiek naar iets op zoek ben en ik weet dat ik er snel geraak met een zoekterm, altijd Google.
Anders alles die wat vager/breder/… Claude AI.
Claude omdat ik ook Claude Code gebruik en dat in hetzelfde abo zit.
Primair DuckDuckGo, soms ook dezelfde query in Google om nog wat extra resultaten te krijgen. En in 95% van de gevallen ga ik naar de links, uitzonderlijk worden de gegenereerde resultaten eens gebruikt.
Ecosia, Qwant, DuckDuckGo voor simpele dingen zoals de site van een restaurant zoeken om de menu of de openingsuren te weten.
Google voor inhoudelijke zaken te zoeken (tech, IT dingen). Die AI summary valt daarvoor wel mee tegenwoordig. Wat nog altijd beter werkt is site:reddit.com meegeven ![]()
Als ik specifiek iets op wikipedia wil zoeken dan ga ik naar wikipedia.org en zoek ik daar of kies ik Wikipedia als zoekmachine in de adresbalk.
Wat me helemaal op stang jaagt zijn collega’s/klanten die in hun browser zoekbalk “google” typen. Google geeft dan google.com als eerste hit. Men klikt op de eerste hit en typt “HLN”. Eerste hit is hln.be waarna men klikt om op hln.be terecht te komen.
![]()
OMG, dat laatste. Ik krijg er koude rillingen van!
Wat me helemaal op stang jaagt zijn collega’s/klanten die in hun browser zoekbalk “google” typen. Google geeft dan google.com als eerste hit. Men klikt op de eerste hit en typt “HLN”. Eerste hit is hln.be waarna men klikt om op hln.be terecht te komen.
![]()
Ik krijg ook de weubbe van mensen die het concept van meerdere tabs niet doorhebben. Chrome openen, iets zoeken, de 1ste link volgen, Chrome afsluiten, terug openen, hetzelfde zoeken, de 2de link volgen. Rinse & repeat. Brrrrrrrrr
Ik krijg ook de weubbe van mensen die het concept van meerdere tabs niet doorhebben. Chrome openen, iets zoeken, de 1ste link volgen, Chrome afsluiten, terug openen, hetzelfde zoeken, de 2de link volgen. Rinse & repeat. Brrrrrrrrr
Dit zijn dus mensen die vrij rondlopen in onze maatschappij. ![]()
Ik ken niks van sociologie/psychologie ofzo maar aan browsegedrag heb je toch een vette kluif voor doctoraatstudies.
Bing, en als ik een zoekopdracht intyp hoor ik die in mijn hoofd in de stem van Janice.
Toch ook nog steeds dit. Uit principe al vaker proberen te switchen naar Startpage, duckduckgo,… Maar uiteindelijk keer ik geleidelijk toch steeds weer terug naar Google. Al was het maar omdat ik de manier waarop Google zoekt en vindt meer gewend ben? Wel steeds mobiel browsen in Ecosia met Duckduckgo in de achtergrond. Desktop werk: chrome. Desktop privé: duckduckgo ![]()
Gemini (gratis versie) vind ik de laatste weken superieur aan Chatgpt, en in elk geval pakken beter dan amper een jaar geleden.