Deze week gaat het over ads in ChatGPT, omdat amper 5% betaalt voor de chatbot. Hoe zit dat hier met betalen voor AI-assistenten of tools? (Zoals ChatGPT, Claude, Notion AI, …)
Nee
Ja, specifiek voor de AI-tool.
Ja, maar ik krijg het bij een dienst waarvoor ik al betaal.
Ja, als een extra betalende optie bij een dienst die ik al heb.
Ik heb Google Gemini Plus tijdelijk aangeschaft om te profiteren van hun nieuwe beeldgenerator Nano Banana. Eenmaal mijn “projectje” gedaan is zet ik het meteen weer stop.
Ohja heb ook Microsoft Copilot for Windows 365 van mijn werkgever
Ik heb Windsurf ook gebruikt maar ben nu heel tevreden met Antigravity. Totnogtoe nog geen limieten tegengekomen ondanks dat ik er geen cent voor betaal.
Voor privé zaken gebruik ik eigenlijk meer en meer de gratis versie van Gemini; er is geen echte limiet vind ik waarom ik Pro zou nodig hebben daar momenteel.
Ooit wel af en toe eens een korte licentie gekocht of een aantal credits om een bepaalde tool te testen. Maar geen enkele kon echt zijn waarde bewijzen.
Ook Gemini free gebruiker hier. Ik krijg wel een limiet op thinking mode (Reset per dag). De resultaten zijn voor sommige toepassingen/vragen toch kwalitatief behoorlijk verschillend (fast <~> thinking).
Betaald voor jaartje cursor.
Gebruik Gemini api (betalend) voor content marketing zaken.
Free tip voor als de crédits overal op zijn →kimi2
Mijn eerste reactie was nope! Maar ik gebruik wel een aantal tools.
ChatGPT voor “zoekopdrachten met context” (ik ben niet zo onder de indruk van de antwoorden op complexere vragen.
Gemini als algemene assistent, ik ben wel fan van de output.
Claude op het werk, betaald door mijn werkgever.
Windsurf voor het werk, betaal ik zelf.
Ik gebruikte de gratis extensie lange tijd, overschakeld naar hun tool en de pro versie een kans gegeven en wel tevreden van. Ik doe niet echt aan vibe coden maar het helpt wel om snel zaken te fixen of boilerplate te schrijven. Ik heb “early user” korting dus komt neer op €9 per maand, dat vind ik wel de moeite.
Bij Werfbuur gebruik ik het vrij intensief, meer bepaald Lovable.
Mijn coding days are way behind me maar de technische achtergrond helpt me wel om het vrij deftig aan te pakken. Ik ga wel met een senior dev samenwerken nu om wat meer stabiliteit en security controle te hebben en een deftige CI/CD op te zetten. Al veel geleerd over wat technisch tegenwoordig allemaal kan door Lovable ook te vragen om me zaken uit te leggen.
Voor mijn hobbyproject (concertorganisatie) ben ik stilaan meer en meer Perplexity aan het gebruiken om artiesten te researchen. Ik laat Perplexity dan hun vorige tours opzoeken, en de caps van de zalen waar ze toen stonden. Ook info over hun laatste platen, streamingcijfers, nieuwe singles en press coverage probeer ik er uit te krijgen. WIP!
Het hadden checkboxes moeten zijn ipv radio buttons, want ik heb momenteel:
betalend abonnement ChatGPT. Gebruik ik zelf nu minder (in favor of Gemini PRO 3) maar hier heb ik de account gedeeld met de studerende kinderen die er dan gretig en ongelimiteerd gebruik van kunnen maken. Ik gebruik het wel wanneer Gemini minder doet… de verschillen zijn er nog toch
betalend abonnement op Gemini. Héél tevreden van en my default go to
betalend abonnement op Github Copilot, en dus op die manier gebruik makend voor development alle modellen die daar ter beschikking zijn. Gebruik daar voornamelijk Gemini en Claude
Nu aan het overwegen om anthropic rechtstreeks ook te nemen om daar mee te werken voor software development.
Toegegeven, ik zie dit als deel van mijn job, en alles is een onkost natuurlijk, maar, zelfs die drie diensten voor 20 euro per maand worden meer dan een veelvoud terugverdiend als ik zie hoe die mij dagelijks helpen.
Vroeger Gemini op mijn Pixel gebruikt, maar nu eigenlijk totaal niet meer.
Voor het “zwaardere” werk gebruik ik Opencode met een Opencode Zen subscription, vergelijkbaar met Wim zijn GitHub CoPilot. Voordeel daar is dat het geen maandelijks abonnement is maar gewoon per verbruik. Opladen per 20$.
ChatGPT (voornamelijk privégebruik en af en toe Codex)
GitHub Copilot (werk)
Gemini (privé, inbegrepen bij mijn Google One-abonnement)
Elk heeft z’n eigen use case maar op dit moment is ChatGPT voor mij de koploper en de eerste AI-tool waar ik naar grijp voor algemene zaken, nog voor Gemini. Soms weeg ik de antwoorden wel af bij beiden (dezelfde prompt naar zowel Gemini als ChatGPT sturen). Gemini is wel sneller heb ik de indruk.
Heb ook eens gekeken naar Confer maar heb sowieso geen data training (of questionable prompts ) aan staan bij de andere tools.
Math GPT (https://math-gpt.org) > Hier betaal ik €80/jaar voor. SUPER handig om tijdens het studeren oefeningen te maken én om variaties op die oefeningen te genereren (zonder iedere keer context te moeten geven of eerst “Ah! Wiskunde! Fantastische vraag! Zal ik je een rekenmachine aansmeren?!” … te moeten lezen.)
Google Gemini > Via AP hogeschool krijg ik 1 jaar gratis (voorheen betaalde ik voor ChatGPT).
Als grafisch ontwerper “huur” ik ook soms een maand-abo bij generative image generators, maar die manier van werken is zo bedroevend, ik hang me nog liever op.