https://computerclub.online/vriend-van-de-show/396-terry-mit
Deze week vertellen we over de druk die je ervaart als je achterzit op je leeslijst.
https://computerclub.online/vriend-van-de-show/396-terry-mit
Deze week vertellen we over de druk die je ervaart als je achterzit op je leeslijst.
Dit topic is na 7 uur automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.
Voor de TV is het makkelijk: alles wat er nog opgenomen is op de Telenet TVbox.
Voor Netflix: hetgeen op “mijn lijst” staat.
Lezen doe ik tegenwoordig eigenlijk te weinig. Af en toe een ebook op de smartphone, ik heb er nog een 1000-tal klaarstaan op Google Play Books ![]()
Eerst en vooral wou ik bevestigen dat ik de genoemde “backlog stress” heel goed ken!
Podcasts: dat houdt mijn podcastapp goed bij
E-books: staan gewoon op mijn e-reader
Nieuwsbrieven: komen toe in mijn mailbox (gebruik wel disposable e-mailadressen uiteraard), dus dat helpt zeker niet voor de backlog stress…
Ik open ook vaak de websites van VRT NWS, De Gentenaar, Tweakers, De Standaard, etc., dus misschien zou een oplossing hiervoor (in combinatie met de nieuwsbrieven misschien) wel handig zijn. Ik heb al eens Freddie’s blog gelezen, maar dat was me wat te veel gedoe/ingewikkeld ![]()
Mijn grootste “probleem” is TV: wij hebben geen decoder/Tv-aansluiting, ik kijk alles via de apps op mijn Apple TV, en hier zou ik wel een app willen die alles bundelt! Ik switch constant tussen VRT Max, VTM Go, GoPlay, Netflix, etc. (en af en toe iets obscuurder zoals Arte). En hier verlies ik dus wel het overzicht… Dus tips zijn zeker welkom!
De blog in kwestie:
TLDR; ik maak een RSS-feed van mijn nieuwsbrieven waardoor ik aparte nieuwsbrief-app heb. (Die ik zou kunnen uitbreiden met andere RSS.)
Gezien mijn watch list te lang en onoverzichtelijk werd in mijn Apple Notes heb ik zelf iets gemaakt met Lovable. Zo kan ik bijhouden wat ik nog moet zien, wat ik gezien heb en wie het mij aangeraden had.
Als andere Computer clubbers het ook willen gebruiken, bij deze:
Vroeger bewaarde ik alle interessante links op twitter in Pocket. Maar toen de lijst gegroeid was tot 2000+ ben ik er eens in een weekend doorgegaan en Pocket verwijderd (nu ook sunsetted)
Tegenwoordig komt alles interessants in Apple Notes terecht, die ik regelmatig tot inbox zero probeer te houden…
Durf ik zeggen: ik hou het niet bij? ![]()
![]()
![]()
Als er geen backlog is, kan je er ook geen stress van hebben?
Ok, ik mail al eens een artikel naar mezelf (don’t we all?) Maar als iets belangrijk of interessant genoeg is zal ik het wel gelezen, gekeken of beluisterd hebben?
Iemand in #TeamNoBacklog ?
Count me in. Ik mail nu en dan eens naar mezelf. Eerder ook Microsoft to do gebruikt hiervoor maar de vaststelling is toch dat er niet meer of nauwelijks naar gekeken werd.
De instroom van nieuwe informatie is zo groot. En de hoeveelheid kwalitatieve dingen die ik korte termijn wil onthouden kan meestal nog wel in mijn brein gebuffered worden ![]()
Ik ook weinig backlog!
Qua podcasts luister ik vrij consistent dezelfde. Die zijn altijd uit tegen dat er een nieuwe is.
Boeken lezen doe ik niet zo heel veel, vooral magazines, artikels of blogposts.
Ik had pocket voor onderweg/op vakantie. Dat zal ik wel missen. Ik weet niet of iemand een alternatief kent?
Recent ben ik wel meer gebruik gaan maken van raindrop.io. Dat is een boekmark manager. De voornaamste reden om die te gebruiken is omdat Arc niet echt een bookmark manager heeft. Je kan items pinnen, maar die zijn dan steeds zichtbaar. Een map met bookmarks voor later of af en toe hebben ze niet. Daarom raindrop. Dat is een cloud based bookmark manager met folders, die ik op verschillende computers en mijn telefoon kan bekijken.
als je er niet toe komt, wil het zeggen dat het er niet echt toe doet…
Ah yes browseronafhankelijke bookmarkmanager is wel nice. Beetje del.icio.us vibes. ![]()
Ik zit niet echt met een backlog en dat probeer ik bewust zo te houden, anders ben ik daar iets te veel mee bezig.
Als ik interessante artikels tegenkom dan stuur ik die wel naar een apart project in Todoist.
Podcasts hou ik bij in Your Episodes in Spotify, films zitten in de watchlist van mijn streaming app en tv series hou ik bij via TV Club.
Met het bijhouden van bookmarks in mijn browser ben ik zowat gestopt. Ik heb er wel nog zitten in Arc maar ik kuis die wat op omdat ik merk dat ik er toch zelden tot nooit naar kijk. Heb ik er toch enkele interessante dan bewaar ik die in Notion op de pagina die over een bepaald topic gaat.
Waar ik het meeste last van had, was het bijhouden van interessante links.
Om eventueel later te lezen of gewoon als quick hopto adres.
Na vele vele tools te hebben geprobeerd over de jaren, ben ik bij raindrop.io geland.
Is zowel een app als website en integreert met de browser.
Ik kan zelfs links met de familie delen. Daarenboven is deze tool zelfs GRATIS (voorlopig toch nog).
Nu al jaren tevreden gebruiker.
Ik ben ook overgestapt van Pocket naar raindrop.io en heel tevreden van.
Bon, gezien ik het meest actief ben in de topic Homelab / Self-hosted apps, moet ik wel iets voorstellen als Karakeep. Kan gebruikt worden als SaaS en dus niet zelf hosten, of gewoon lekker zelf draaien op je server. Kan vrijwel alles bookmarken waaronder YouTube video’s, artikelen etc. Leuke AI toevoeging ook waarbij ie automatisch okayish gaat taggen.
Er is ook een extensie voor die je kan pointen naar je eigen karakeep instance, dus net zoals Pocket of Raindrop kan je snel iets toevoegen en er later op terugkomen.
Specifiek voor TV shows enzo gebruik ik Trakt want die scrobbled automatisch naar wat ik kijk op mijn Apple TV (Infuse → Jellyfin instance). Ik wil er gerust over uitwijden in de meet up op 23/03! ![]()
Naast raindrop gebruik ik Eagle maar eerder voor research en moodboards. Kan ook URL’s aan om te bookmarken en zo goed als alle file formats. Enige nadeel is dat er geen mobile app is en niet cross-device werkt (tenzij je de library file apart synced)
Zelfde dan veel andere: vroeger Pocket, nu raindrop.io.
Voor podcasts: PocketCast
Voor Netflix: My List
Voor YouTube: Watch Later
Ongelezen mails voor newsletters.
En ongeveer jaarlijks een grote opkuis ![]()
Voor youtube: watch later, watch later 2, wacht later 3, watch later bis 2, wartch later bis 3 en watch later bis 4