(#397) Let jij op de ecologische impact van technologie?

Deze week gaat het over de ongegronde klimaatclaims van Big AI. We zorgen dus maar beter zelf voor onze planeet.

Op welke manieren let jij op de ecologische impact van jouw technologie?

1 like

Ik gebruik mijn electronica zo lang mogelijk. Bij mij geen nieuwe smartphone omdat er een nieuwe is (I’m looking at you, Apple en Samsung fanboys/girls/persons). Wel als hij kapot is of geen security updates meer krijgt. En zelfs dan zal ik eerder kijken of er een custom ROM bestaat die nog wel ondersteund wordt. Dan kan hij nog langer meegaan.

3 likes

Niet genoeg. Gebruik van groene energie heeft me wel geholpen in mijn keuze voor een mailprovider, was een van de argumenten, maar niet het hoofdargument om voor mailbox.org te kiezen. En voor de rest, zoals hierboven reeds gemeld door dePeter, toestellen zo lang mogelijk gebruiken, en herstellen indien mogelijk. Onlangs nieuwe kussens op mijn koptelefoon gestoken bijvoorbeeld. Ook al 2 keer de levensduur van een laptop verlengd door Windows te vervangen door Linux (de meeste distro’s zijn Europees, dus win-win).
Mijn volgende telefoon wordt wel een Fairphone (met e/OS), eens mijn huidige het begeeft. Maar ik vind in het algemeen dat er weinig mogelijkheden zijn om in gebruik van technologie te vergroenen als consument :frowning:

Ik gebruik wel technologie om op de ecologische impact van kledij en schoenen te letten. Als ik iets nieuws nodig heb, gebruik ik deze website om verschillende merken te vergelijken: goodonyou.eco (de Computer Club-merch staat er nog niet op helaas :wink: ).

2 likes

Doe mijn best op vlak van verbruik enzo + zonnepanelen, alles Led, … Maar heb wel is graag een update van mijn hardware