Ik zag hier al af en toe eens een 3D printer of 3D print vraag passeren dus er moeten wel nog andere CC’ers zijn met een 3D printer.
Ik zelf heb me deze zomer een 2ehands Creality Ender 3 S1 op de kop getikt and I love it!
Vandaar deze thread om handige prints te delen en set-up tips.
Ik heb Bambu Lab P1S met AMS unit, dus ik koop mijn filament bij Bambu lab rechtstreeks.
Je kan hervullingen kopen van de rollen waardoor je niet minder plastic afval uitspaart. Alsook hebben die rollen een nfc chip waardoor de printer alles automatisch detecteert dus vree handig.
Over afval gesproken, ik bewaar al mijn plastic PETG en PLA afval, je kan die opsturen naar shipping label – Recycling Fabrik GmbH en via daar ook rollen aankopen, dus plan dit wel eens te doen.
Heb vooral gelezen dat goedkope rollen zoals op Amazon niet altijd goeie kwaliteit zijn.
Heb zelf ook al paar dingen ontworpen en aangepast - kan ThinkerCad hier zeker voor aanraden. Vrij simpel leerproces en je kan er veel mee.
Youtube helpt om zo wat basis dingen te leren, en van heel veel dingen bestaan al designs online, dus soms kan je makkelijk bestaande dingen tweaken naar jouw noden.
Ik heb sowieso nooit doel gehad om beeldjes of decoratie te printen maar wel nuttige praktische dingen, want printen zelf is niets aan, maar het is wel leuk om praktische problemen op te lossen.
Op de self-hosted meetup aan de praat geraakt met @NotVic rond 3D printing dus misschien wel eens leuk deze thread weer tot leven te wekken.
Ik ben een totale noob in 3D printing land maar heb tijdens mijn opleiding wel leren technisch tekenen in Solidworks (weliswaar 14 jaar geleden) + begin meer en meer dingen tegen te komen in het huishouden/klussen/verbouwen waarbij een simpele print mij zou kunnen helpen.
Dus ineens enkele vragen voor het forum:
Welke printer is echt een aanrader? Ik lijk bij Bambulab nogal snel in de Apple-like “upsell ladder” te vallen waarbij een ideale setup me de P2S met AMS2 filament feeder lijkt, maar dan zit je al boven de €750. Slik.
De A1 Mini lijkt me wel prima, maar wil ook niet te snel moeten upgraden nadien.
Ik zou graag ook speelgoed voor mijn dochter van 1,5j willen printen, dus wat is daar naar veiligheid toe de beste keuze? Ik lijk online vooral refs te vinden dat ABS samen met smoothing met aceton voor het overall veiligste eindresultaat gelden (door de smoothing zouden er geen bacterie-vriendelijke zones meer zijn aan de print edges)
Algemeen: merk je dat je door het hebben van je printer ook echt aan andere zaken minder geld uitgeeft? Bvb het vermijden van de typische Gamma/Brico situaties waarbij je 2 pluggen nodig heb maar helaas een bak van 200 stuks moet kopen. Dan lijkt me dit een goeie winst (financieel en duurzaamheid)
Als je echt speciale materialen (zoals ABS) of multi color wilt printen zal je vrees ik wel even diep in je broekzak moeten graaien. Anders denk ik, start klein, je geraakt echt wel al ver met een kleine goedkope printer Vb. Ender Creality 3 V3+ of Creality 3D Ender 3 V3 SE
Zit met dezelfde problematiek, zie soms coole prints voor kinderen maar dan bedenk ik mij dat mijn dochter nog alles in haar mond steekt dus vertrouw ik het toch niet helemaal.
NO, je gaat er geen geld mee uitsparen. want wil je iets complex dan moet je toch meerdere iteraties printen tot het juist is en dan is uw kost van plastic toch weer duurder (nog maar te zwijgen van uw tijd)
Grootste redenen voor mij om het wel te doen zijn
Dingen maken op maat.
Net dat stukje van 5mm hebben ze niet in den brico, print it.
Dat trechtertje om peper in uw pepermolen te gieten bestaat niet in uw afmetingen, print it.
Creatieve en ruimtelijk inzicht spier
Je bent snel door de leuke prints die je kant en klaar online kan vinden, dan begint de fun, zelf dingen modeleren en printen.
The right to repair
Al een aantal keer zaken kunnen repareren door een klein stukje te printen. Daarmee wel al iets bespaard, maar het weegt niet op tegen de totale kost.
Ik heb zelf de P1S gekocht als noob, met AMS unit en heel blij mee. Giga overkill op zich want multi kleur printen is gewoon 90% afval dus dat doe je echt nooit.
Je kan met een A1 eigenlijk al 99% doen waar ik het voor gebruik.
Alleen als je ABS gaat printen, dan komen er schadelijke dampen vrij dus daarom raden ze een kast zoals de P1S aan of toch afzuiging zodat de damp uit kamer gezogen wordt.
Besparen denk ik niet dat je er echt mee gaat doen, maar het plezier van dingen de printen op maat, die je gewoon niet kan kopen in winkel, is super nice!!
Je moet er geen potjes of bakjes mee printen, want die kan je goedkoper in de action vinden. Maar voor maatwerk - LOVE IT
Wij hebben een aantal Prusa printers op het werk die vrij veel printen. Er is wel wat werk aan in onderhoud en goeie instellingen zoeken. Wel heel goeie support bij Prusa.
Ik ken ook wat mensen met de kleinste bambulab, de kwaliteit dat ze daar uit printen ligt wel merkeljk hoger.