(#405) Gebruik jij AI bij je creatieve proces?

Deze week gaat het over voor- en tegenstanders van journalistieke teksten schrijven met AI.

Hoe gebruik jij dat bij het schrijven? Of als je creatief dingen maakt?

1 like

Voor het neerschrijven van analyses, ideeën en documentatie gebruik ik AI. Cotypist gebruik ik constant, die maakt gebruik van Gemma 4 E4B (lokaal model) en de teksten laat ik nalezen door ChatGPT / Claude. Ik begin wel altijd zelf te schrijven zodat ik de structuur van de tekst al kan bepalen want de AI maakt daar maar een zootje van.

1 like

Cotypist kende ik niet. Werkt wel goed :+1:

Ik blijf fan van alles in te spreken, er valt zo veel meer nuance te brengen in wat de output zou moeten zijn. Ik leg heel vaak uit waarover het gaat, wat het resultaat moet zijn, voor wie het bedoeld is, wat de toon is etc etc etc en dat gaat veel sneller dan eerst iets uit te typen en dan nog te moeten finetunen omdat er wat details ontbreken (die je mondeling sneller gezegd krijgt).

2 likes

Dit is ook meer en meer mijn workflow: 5 min rambelen via voice en dan ai er iets zinnigs van laten maken.

2 likes

@meejtie Welke tool gebruik je voor het inspreken? Whispr?

Ik heb daar inderdaad wat mee zitten sukkelen met de overstap naar Claude. In ChatGPT wordt er Nederlands verstaan dus gebruikte ik dat gewoon maar voor Claude maak ik nu gebruik van Whispr inderdaad, neemt het niet zo letterlijk over zoals dat in ChatGPT was maar maakt wel veel betere coherente zinnen en verwijdert automatisch stopwoorden etc. Wel nog aan het twijfelen of de prijs van Whispr het waard is om een jaarabo te nemen.

1 like

Ik leef in Claude.

• Chat om snel iets te bespreken
  • Cowork om een brainstorm met documenten, sources, outputs te beginnen, create a pocket universe
  • Code niet enkel om te bouwen maar ook Superpowers te gebruiken om te brainstormen

Als effectieve tekstuele output schrijf/herschrijf ik nog het meeste zelf, al laat ik regelmatig door hem lezen en verifieren, waarop ik de suggesties cherry-pick.

1 like