(#406) Zoek jij bewust andere meningen op, op sociale media?

Deze week bespreken we ‘The Noisy Room’. Dat stuk legt goed uit waarom een handvol toxische figuren zo luid weerklinken.

Zoek jij bewust andere meningen op, op sociale media? En wat vinden we van het voorstel uit het stuk, om bij berichten een soort ‘community sentiment’ te plaatsen om te tonen wat de anderen vinden?

2 likes

Dit topic zonder reacties toch even een duwtje geven…

Persoonlijk ga ik vooral op zoek naar onderbouwde meningen. Voor meningen zonder onderbouw of goede argumenten ben ik een beetje allergisch.

Wat betreft het voorstel, de grond van het probleem blijft de algoritmes. Dit voelt een beetje als een lapmiddel. Hoewel het ruimte laat voor andere stemmen en inzicht in hoe mensen over het topic denken en voelen is het denk ik ook kwetsbaar voor dezelfde dynamieken van beïnvloeding, polarisatie, … het leidt ook niet noodzakelijk tot onderbouwde nuance.

Deed me ook denken aan dit artikel en interessante podcast van de correspondent: Wat moet je doen als je het wij-zij-denken in wordt getrokken? Durf in het midden te blijven staan, zegt deze filosoof - De Correspondent

1 like

Ik gebruik social media niet om meningen op te zoeken. Voor mij is het entertainment, zeker geen opinie en ook geen nieuws (met uitzondering van de gevestigde waarden VRTNWS, HLN en dergelijke)

2 likes