(#411) Waarmee heb jij uw website(s) gebouwd?

https://computerclub.online/afleveringen/411-wix-batterijen

Deze week gaat het over de teloorgang van Wix, ooit een populaire websitebouwer.

Welke websites heb jij gebouwd, en waarmee?

Geocities uiteraard.

2 likes

Drupal maar te lang niet geüpgraded dus deze zomer ga ik naar Wordpress.

Wij zijn in december geswitcht van wordpress naar datoCMS

1 like

Al een aantal in gebruik afhankelijk van bedrijf:

• Soms gewoon statische pagina, zou ik beter herdoen met Claude Code want kan die beter tegenwoordig en gratis hosting op vercel.
  • Tilda.cc: volledig onbekend en onbemind, en ook Russisch. Maar gelijk een Lada. Solide, geen franjes en bellen of toeters zoals andere platformen, maar meer dan genoeg om zijn taak te doen, jaar in jaar uit en ge krijgt dat niet kapot. Op het Russisch zijn na voor vele KMO’s die zelf iets willen doen volgens mij perfect. Raar dat dat zo onbekend is.
  • Javascript en plain old HTML + iets aan den achterkant dat @Pidgey beter kent voor Computer Club World.
  • Voor laatste sites heb ik Odoo gebruikt: huilen met de pet op, nachtmerries en braakneigingen. Heb daar een hele mening over Odoo, maar, TLDR, om websites te maken is het een ramp.
2 likes

Ik heb 3 websites, self hosted op elk hun eigen Ubuntu LXC.

Dit zijn puur html files met een css file alsook een images folder. Via Nginx en dan Cloudflare gehost.

Heel barebones dus :grinning_face_with_smiling_eyes:, maar het werkt en ik moet enkel betalen voor de domeinnamen.

Geen websitebouwer dus :melting_face:

Begonnen met Microsoft Publisher 98, 1 lange pagina, want ik snapte linken nog niet + dat je door index.html niet naar de expliciete filename moest verwijzen.

Leveled up naar FrontPage 98, Dreamweaver (amai, tables zonder goed html te kunnen, hell), een aantal PHP platformen zelf gebouwd om de volgende 10 jaar (wellicht langer, mij kennende) op WordPress te bouwen (self-built themes).

Tegenwoordig bouw ik zelf zo weinig mogelijk, at which I fail miserably sinds ik eerst Codex en nu Claude Code heb. Voor klanten ook flink wat op Lovable (dat building speed tho).

Wix eindelijk in verval? Bout damn time.

Lang onderhouden op Wordpress met een vinylwebshop erbij via WooCommerce. Maar Wordpress was de hell om te onderhouden en met voor alle plugins die iets konden te moeten betalen word je heel snel moe. :sweat_smile:

Sinds november vorig jaar overgeschakeld naar Webflow. 't is allemaal maar snel-snel opgezet. De hoop leeft om er nog iets heel mooi van te maken, but for now this has to do.

Vroeger ook nog websites gemaakt in pure HTML en CSS met Dreamweaver.

(stuur me gerust een PM als iemand graag eens op de guestlist staat voor een concert)

1 like

Damn, wij zijn net overgestapt naar Odoo voor ERP en CRM en wou beginnen kijken om onze Craft en Wordpress website over te zetten naar Odoo.

Zonder u te willen doen braken :wink: maar wat loopt er precies fout?

Misschien de vraag omgekeerd stellen: wat verwacht je dat er wel goed zal lopen met een migratie naar Odoo? :sweat_smile:

2 likes

Ik ben Wix fan :nerd_face:

Mijn vrouw haar site zat ooit op Wordpress - sorry voor alle Wordpress fans maar echt brol.

Tijdens covid begonnen met een Wix webshop voor haar te bouwen en daarna de website ook naar Wix gezet. Zeer tevreden van. Gezien ze ook zelf makkelijk dingen kan aanpassen en toevoegen.

Lang sites gebouwd op het Gentse Fork CMS (daar @Diewy leren kennen :waving_hand:). Tegenwoordig Craft CMS of simpele Next.js frontend afhankelijk van de use case. Nog geen nocode/lowcode geprobeerd because i like code (en er is Claude nu) en omdat er altijd een beetje maatwerk nodig is…

1 like

Glad I’m not the only one!

Het marketingverhaal van Odoo is sterk: EĆ©n platform, ā€œalle toolsā€ zitten er in, lage prijs want als je alle (pro) tools afzonderlijk aankoopt, wordt het vaak heel duur. Trekt volk aan, de Fabien doet dat goed.

Maar, het is koek naar ei zoals ze bij ons zeggen: in feite koop je dan alle tools van den Aldi of de Jumbo. Ge krijgt ne Powerplus. 't lijkt op het echte materiaal, maar toch zie je geen enkele stielman met een camionette vol Powerplus tools en rijden die gasten allemaal rond met gerief van Makita & soortgelijken, vele malen duurder dan de Powerplus. Ge kunt er een kaderken mee ophangen in uw slaapkamer, ongeveer recht met de niet gekalibreerde Powerplus waterpas, maar als ge een huis wil renoveren (migratie :slight_smile: ) gaat het niet goedkomen.

De pagina editor (die drag en drop moet voorstellen) is een ramp. Ik denk dat ik toch iets van ervaring heb in software en ik krijgt daar met moeite iets op de plaats gezet. Stijlen definiĆ«ren is een ramp, responsive layout (mobile vs desktop) is een ramp, vertalingen zitten er zogezegd in (moeilijk en lastig te beheren). En ik kom zot als ze zeggen ā€œge moet er wat aan wennenā€, of ā€œge moet weten hoe het werktā€, of ā€œdat is typisch Odoo en die hebben hun eigen manierā€. Anno 2026 mag het intuĆÆtief ook wel werken denk ik, anders hadden we bij Frontpage kunnen blijven. Dat gezegd zijnde, ik vond Frontpage inuitiever dan Odoo. Ne marketing mail template goed krijgen, wat een soortgelijke HTML editor is, is mij vooralsnog niet gelukt. Mail HTML is zƩƩr specifiek zoals de kenners wel zullen weten… hebben ze bij Odoo nog niet vernomen blijkbaar. De editor is beperkt en laat maar een zeer beperkt aantal dingen toe, en is in de verste verte niet te vergelijken met de meer modernere platformen (ik heb hier ergens ook een thread over op het forum: Tools voor het bouwen van een website - Support - Computer Club) om sites te ontwikkelen. Het hangt er natuurlijk van af van waar ge komt, maar, als uw huidig website volk met een moderne tool werkt… hou u vast aan de takken van de bomen.

Ik sluit me niet helemaal aan bij @kvdeede, want er zijn een paar goeie dingen aan Odoo (het ERP stuk), maar voor de rest kan ik op dit moment de mensen nog niet aanraden websites, mail maketing, socials, … te verhuizen naar Odoo. We stappen voor die dingen terug allemaal over op de goeie tools. Betaal voor de mensen die op dat deel werken gewoon een abonnement voor een degelijke tool en bespaar hen de frustraties.

6 likes

Oei als ik hier op antwoord besef ik hoe oud ik ben :smiley:

In de jaren negentig ben ik gestart, puur html in een tekst editor. Toen was html al een probleem om op twee browser goed te krijgen…

Die website is heel de tijd meegegaan (mtbroutes.be), maar dat was zoveel onderhoudswerk aan en geen goesting om te refactoren, te weinig tijd. Een andere persoon gevonden om dat te onderhouden, die heeft er dan wat javascript ingestoken in de jaren 2010, en daarna nog wat php. Ergens begin 2020, de plug uit de ā€˜sponsoring’ getrokken van de dns naam en hosting.

Maar terug naar het onderwerp:

Daarna nog 2 websites gemaakt: eentje met Wordpress voor onze reis naar Canada. Maar vind daar toch ook mijn ding niet in

en mijn fotografie website ooit ook opgezet met een template maar weet al niet meer de welke (ik denk via 500px), die wil ik nog wel eens helemaal aanpakken, nu met AI coding ga ik daar misschien nog wel eens plezier mee hebben, alleen tijd vinden…

Odoo is een ā€œbest goeie ERPā€.
De rest is eraan geplakt en good enough if it’s good enough.
Niet verwachten dat het great of hoger zal zijn.

Voor mij is marketing op Odoo a hard no.

De grootste wins zitten hem in ERP en CRM, en daar ben ik tot nu toe echt wel tevreden.
Dat de marketingmail en website tool er ook in zitten is nice to have. We zijn een KMO dus ik ben het ā€œwebsite volkā€ en ā€œik zal er wel wat aan wennenā€ :wink:

Maar voolopig blijf ik dus nog even op onze Craft en Wordpress site tot ik wat gespeeld heb in de Odoo website editor.

(En zoals altijd, bedankt voor de uitvoerige uitleg Wimpi)

Het spijt me, eens ik begin te ratelen blijft het komen… ik ben nochtans bekend als zƩƩr introvert en spreek normaal niet tegen de mensen (zoals het een goeie developer beaamt) :smiley:

5 likes

t Moest 5 jaar geleden snel gaan, en toen werd het Wix wegens een booking systeem & shop combo die we konden doen werken zoals we wilden. Ook Mollie integratie, wat interessant was qua kosten. Ik wil er eigenlijk al een tijd weg, maar er is geen enkele booking oplossing die eigenlijk de Wix problemen oplost zonder nieuwe en meer vervelende issues te introduceren. Dus zitten we nog even vast. Of zelf bouwen natuurlijk…

Ik had al eens snel iets in elkaar geflanst, en toen had ik gezien dat het makkelijk in een Wordpress site kan gegooit worden. Want eerlijk: Wordpress + Claude code is ook wel een wijze combo. Dan kan mijn vrouw zelf de site bewerken, en alle features die ze nodig heeft zijn snel gebouwd als plugin…