(#411) Waarmee heb jij uw website(s) gebouwd?

Het marketingverhaal van Odoo is sterk: Eén platform, “alle tools” zitten er in, lage prijs want als je alle (pro) tools afzonderlijk aankoopt, wordt het vaak heel duur. Trekt volk aan, de Fabien doet dat goed.

Maar, het is koek naar ei zoals ze bij ons zeggen: in feite koop je dan alle tools van den Aldi of de Jumbo. Ge krijgt ne Powerplus. 't lijkt op het echte materiaal, maar toch zie je geen enkele stielman met een camionette vol Powerplus tools en rijden die gasten allemaal rond met gerief van Makita & soortgelijken, vele malen duurder dan de Powerplus. Ge kunt er een kaderken mee ophangen in uw slaapkamer, ongeveer recht met de niet gekalibreerde Powerplus waterpas, maar als ge een huis wil renoveren (migratie :slight_smile: ) gaat het niet goedkomen.

De pagina editor (die drag en drop moet voorstellen) is een ramp. Ik denk dat ik toch iets van ervaring heb in software en ik krijgt daar met moeite iets op de plaats gezet. Stijlen definiëren is een ramp, responsive layout (mobile vs desktop) is een ramp, vertalingen zitten er zogezegd in (moeilijk en lastig te beheren). En ik kom zot als ze zeggen “ge moet er wat aan wennen”, of “ge moet weten hoe het werkt”, of “dat is typisch Odoo en die hebben hun eigen manier”. Anno 2026 mag het intuïtief ook wel werken denk ik, anders hadden we bij Frontpage kunnen blijven. Dat gezegd zijnde, ik vond Frontpage inuitiever dan Odoo. Ne marketing mail template goed krijgen, wat een soortgelijke HTML editor is, is mij vooralsnog niet gelukt. Mail HTML is zéér specifiek zoals de kenners wel zullen weten… hebben ze bij Odoo nog niet vernomen blijkbaar. De editor is beperkt en laat maar een zeer beperkt aantal dingen toe, en is in de verste verte niet te vergelijken met de meer modernere platformen (ik heb hier ergens ook een thread over op het forum: Tools voor het bouwen van een website - Support - Computer Club) om sites te ontwikkelen. Het hangt er natuurlijk van af van waar ge komt, maar, als uw huidig website volk met een moderne tool werkt… hou u vast aan de takken van de bomen.

Ik sluit me niet helemaal aan bij @kvdeede, want er zijn een paar goeie dingen aan Odoo (het ERP stuk), maar voor de rest kan ik op dit moment de mensen nog niet aanraden websites, mail maketing, socials, … te verhuizen naar Odoo. We stappen voor die dingen terug allemaal over op de goeie tools. Betaal voor de mensen die op dat deel werken gewoon een abonnement voor een degelijke tool en bespaar hen de frustraties.

8 likes