(#412) Welke digitale overheidstoepassing liep vlot?

https://computerclub.online/afleveringen/412-wwdc2026-cipal

Deze week praten we over de verkoop van een intercommunale die overheids-IT doet.

Omdat wij optimisten zijn: welke digitale overheidsinteractie liep wél vlot?

2 likes

Geen idee wie dat ontworpen en gebouwd heeft, maar ik ben wel tevreden van de werking van Mijn Burgerprofiel mbt attesten.

Uittreksel strafregister, bewijs van domicilie,… allemaal met zeer weinig clicks aan te vragen en snel aanvaard door bv banken om rekeningen te openen voor organisaties.

1 like

Bedankt voor de toelichting van de term intercommunale in de podcast trouwens namens deze Nederlandse luisteraar. Jullie aanname was correct: ik had werkelijk geen idee waar het over ging :face_with_peeking_eye:

1 like

Ik ben best te spreken over de manier (hier in NL) waarop je met je zogeheten DigiD inlogt op allerlei overheidsinstanties, zorgverzekeraars en zorgportalen. Eenduidig, vlot en veilig: inloggen op de app, je krijgt daar een koppelcode, die vul je in op de site in kwestie, daar verschijnt vervolgens een QR-code die je met je mobiel scant en hoppekee, je bent binnen.

Idem, alleen de app zou wat mooier kunnen.. is nogal een rommeltje met 3 verschillende side-scrolling menu’s om te beginnen, en dan andere dingen op een hoop.

De MyGov itsMe concurrent werkt op zich wel.

En remember de CovidSafe app.. voor de 1 keer dat ik die nodig had werkte die wel perfect en die was er ook snel, er moest geen 10 jaar aan brainstormen aan voorbij gaan.

1 like

ItsMe!
No, wait

1 like