(#414) Word jij op het werk aangevuurd om AI te gebruiken? >>

Deze week gaat het over tech-medewerkers die hun AI-gebruik maxxen, vaak om productief te lijken.

Moeten jullie AI gebruiken op het werk?

En hoe ervaar je die druk? Zit dat in de bedrijfsdoelstellingen? In je evaluatie?

1 like

We worden actief aangemoedigd om AI te gebruiken, zowel voor inzichten in data als voor development. Binnenkort een “Hackathon” waarin we met de business samenzitten om snel dingen te vibe coden.

Ik hou mijn hart vast, het is als mens al moeilijk om te begrijpen wat een end user juist bedoelt als ze iets vragen, laat staan dat Claude of zijn familie de requirements moeten interpreteren

5 likes

Ik ben de aanvuurder, heel de marketing AI-first (buzzy buzzy) aan het maken,
met duidelijke strategie, uitvoeringsplan, overzicht en points of contact.

Om een snel idee te geven, plan of attack:

• Geen AI-fixes-all, maar doordachte toolkit voor de mensen
  • Het begint met het aanscherpen en vooral documenteren, als referentiepunt, van de positionering, value props, offerings, competitive analysis (met duidelijke waarom wij en zij niet), en een groot stuk branding (wat wel, wat niet, tone of voice, copywriting rules, etc.).
  • De AI tools hebben toegang (ook limited write) en rules tot die documentatie, die start als single source of truth, maar die truth wordt ook updated door wie rechten heeft (de anderen kunnen suggesties doen).
  • Daaruit vertrekt onze
    • Website
      • Design, value props, content pages, landing pages, testimonials, you name it
        • Alle content is mirrored in data-platform zodat we manueel kunnen lezen/kneden/herschrijven/wissen.
    • Campaigns
      • Concepten, creatives, copy, artwork, tot hopelijk ads beheren via MCPs
    • Print
      • Mijn klant is projectontwikkelaar en vastgoedinvesteerder met financiele producten onderbouwd door bakstenen, dus nog veel brochures en hard copy.
    • Socials
      • Content calendar, copy, artwork
  • En - last but definitely not least - gekoppeld aan ons CRM zodat we kunnen (clichĂ© alert) “praten met onze data”. Cliche but true, magisch om in mijn terminal te kunnen vragen hoe het is met onze ads en conversie + closing the loop (hoeveel heeft welke ad effectief opgebracht).

Daarnaast gebruiken we collectief AI constant voor
 alles.

• Exterieur- en interieurbeelden genereren voor of na een architectenplan
  • Campagnes
  • Migraties (grote migratie aan het uitvoeren van 10 naar 1 tool, met flink wat data mapping)

En my love project (dan ga’k stoppen, beloofd):

• Airport flipboard op groot scherm
  • Leads van vandaag, deze week, deze maand (en comparison)
  • Gekoppeld aan onze Sonos, maakt supermario-sound bij new lead
    • (collective hurrays en scherm moet niet altijd aan staan)
  • Op een Pi gekoppeld aan ons CRM

8 likes

die collective hurrays doet me wel denken aan deze in de gloria sketch https://www.youtube.com/watch?v=sSWc14mCsMM

4 likes

Hélemaal dit. Ze zijn ook verplicht om te juichen of 1 dag congé kwijt.

4 likes

Ik ben in deze de aanvuurder maar in een development Team context, en nooit zijn tokens het “topic” geweest. Focus ligt altijd op “dit is een verdomd handige tool die indien je het goed gebruikt, je output serieus kan verbeteren op alle vlakken (snelheid, kwaliteit, 
)”. En 't is een beetje zoals alle andere tools
 je kan ook nog in Vim je code files editeren en in de boosheid volharden, maar ik denk dat er betere tools zijn die toch handig zijn om sneller en beter werk te leveren. Zo is het ook met AI. Echter ook altijd met de side-note: “Je blijft verantwoordelijk voor de output, je begrijpt alles wat hij gedaan heeft (en als junior, leer er van waarom hij dit of dat doet), en je valideert alles en ik wil geen uitleg als ‘ik wist het niet want het is gevibecode’”. Wie met dat excuus afkomt betaalt koffiekoeken.

Maar mensen die blijven volhouden dat ze de tools niet nodig hebben, en ze het zelf sneller en beter kunnen: Sorry, I don’t buy it. AI alleen haalt het niet, je moet software begrijpen en kunnen programmeren, maar als mens alleen kan je ook niet meer mee.

Wel belangrijk, ik moedig wel mensen aan om te experimenteren en te proberen en te zien welke prompts goed werken (met versiebeheer kan je dat zelfs vrij makkelijk vergelijken op verschillende takken). Zoals altijd zijn sommigen daar beter in dan anderen. Senior developers zijn duidelijk beter in AI prompten voor development
 de leerschool die je hebt in programmeren komt sowieso van pas bij het prompten, omdat je veel beter de “chain of thought” kan voorspellen. Op dat vlak is het soms een beetje als uitleg geven aan een junior die jouw klusjes moet doen.. je weet al dat je vraag van doe A en B, dat je er ook best bij zegt maar let op voor C en D want daar ga je tegen botsen en moet je zo oplossen. Dat is ervaring.

4 likes

Heel hard aligned hier. Ook aanvuurder na lange tijd sceptisch te zijn, maar wel blijven proberen. Een jaar terug hebben we dan het hele team een Claude Max subscription gegeven en na een leercurve is het plots wel exponentieel gegaan hier. We delen best wel wat skills uit intern, wat prompts die built in zijn, mcp’s
 Wat automated tooling (als er een support ticket binnenkomt wordt dat eigenlijk al geanalyseerd en een suggestie naar de fix gedaan, al is het vooral handig om al het opzoekwerk niet meer manueel te moeten doen). Code review is een gevaarlijke. We doen hem wel maar ik heb het gevoel dat het bij het team het gevoel geeft dat ze eigenlijk gewoon daarop kunnen afgaan en zelf amper nog moeten reviewen. De effort die in reviews gaat is dus ook omlaag, en dat vind ik geen goeie evolutie. In reviews, en in testing. Hier en daar wordt er wel eentje betrapt op: “great test coverage of your mocks and third party libraries, but how about testing your own code?” :laughing:

Volledig akkoord dat een goeie basis enorm helpt ook om juist te sturen en te valideren. Je mag je agents dan prompten met alle Kent Beck, uncle Bob, Fowler etc boeken van de wereld, als ik dan zie wat ie bouwt dan frons ik nog steeds wel eens. Maar wel steeds minder.

Oja, en in dingen als migraties en zo ook wel geweldig. Heel veel interne tooling wordt hier nu wel wat gevibecode omdat de maintainability minder belangrijk is. Al die dingen waarbij je denkt “ja, dat zou wel cool zijn, maarja
 zoveel werk, laat maar” zijn nu plots binnen bereik.

En mijn pet projects (de dj app, een tandenpoets-coach voor onze dochter van 7, vertaal tool voor knowledge base articles, 
 zijn ook wel heel vaak gevibecode omdat het ook allemaal niet zo belangrijk ik. Maar ook daar: stel dat dat verandert, dan is het snel gerefactord en kan je’t ook wel makkelijker rechttrekken. Als je model een beetje ok is en je deftige typing en testen hebt (ook weer allemaal dingen die makkelijker geworden zijn als je zelf blijft reviewen).

3 likes

We worden niet bestraft of beloond
 Maar sinds de wijzigingen in de prijssetting van co-pilot, monitoren ze wel ons verbruik, we mogen gewoon blijven voortdoen zoals vroeger, na 3 maanden gaan ze naar de kostprijs effect kijken.

Ben developer, voor mij is het echt wel een sterke aanvulling op mijn werk. Het is een junior developer die ter beschikking staat en me serieus helpt
 Als ik dat zelf moet (terug) doen, tja ik ben duurder dan de AI en trager.
Hij kan me wel niet vervangen op dit moment, we zitten met veel brownfield projecten waar AI kan helpen. Greenfield projecten zijn er nog, de eerste grayfield projecten zijn er wel, maar ik vrees voor de langere maintainability en performantie van green/gray field projecten in de business wereld.
De toekomst zal dit uitwijzen zekers

1 like

als ik die tv zie, dan zal je zeker willen upgraden naar deze :star_struck:

I see your point, maar de fysieke hebben we vermeden for noise reasons :slight_smile:
TV staat meer uit dan aan, vooral de hoera via Sonos is het geluksmomentje.

1 like