(#425) Heb je wearables/tech voor je gezondheid?

Deze week gaat over de Oura-ringen.

Welke technologie gebruik jij voor je gezondheid?

Heb Apple watch, maar gebruik die in dagelijkse leven bijna nooit en zelf als ik ga lopen gebruik ik hem niet omdat hij dan weer plat is en ik neem toch mijn iphone mee om te lopen om mijn route te tracken.

Garmin Fenix om conditie bij te houden, en als uurwerk, handige feature! 3 weken batterijduur, in de zomer tot 4 weken dankzij solar charging. Eat this Apple Watch, ik heb al genoeg laadstress.

Een Xiaomi MiBand 6 (opvolger van de 4 die de 2 was opgevolgd) voor stappentellen, sleep tracking, workouts. Geeft ook notificaties van m’n telefoon weer, dus lekker makkelijk zien wie er iets stuurt zonder de smartphone te moeten nemen.

Een Xiaomi Mi Scale 2 voor het ochtend-weeg-moment.

Ik heb nu een paar maanden de Google (fitband) band. Bewust gekozen omdat hij geen scherm heeft en geen maandelijks abbonnement.

Ik heb een Garmin Forerunner 955 voor het sporten en dagelijks gebruik, ik kijk bvb ook na of ik genoeg stappen gezet heb. Heb wel de notificaties uitgeschakeld, want heb geen nood aan een smartwatch :slight_smile:
Heb het geprobeerd om ermee te slapen maar na 2 nachten doet mijn pols pijn, dus doe dat ook niet meer.

Als deze stukgaat koop ik uiteraard een Polar want :european_union: (die hebben trouwens ook de Loop, zonder scherm :wink: )

Enkel een oude Apple Watch en enkel om te gaan lopen, voor gewoon kan ik geen horloge verdragen. :sweat_smile:

Tijdens lopen vind ik dat wel handig voor:

• idee te hebben van hartslag, niet 100% accuraat maar good enough,
  • makkelijk mijn tempo na te kijken,
  • hoever ik in een interval of duurloop juist zit.

Ik heb al zitten twijfelen om naar een betere hartslagmeter te gaan die rond de borst gaat, maar daarmee vervang ik de andere functies niet die ik wel gebruik.

Momenteel ook aan het shoppen voor een bloeddrukmeter met app, zodat ik niet alles zelf moet loggen. :upside_down_face:

1 like

Hier de polar pacer pro.

Gebruik hem om te sporten, maar doe eigenlijk weinig met die data.
Wat ik meer gebruik is het uur en het weerbericht voor de komende 3 uur op het homescreen.

Oura sinds een vijftal jaar. Ik zit ondertussen aan mijn vierde exemplaar, waarvan ik er 2 heb zelf gekocht die telkens na minder dan een jaar onder garantie zijn vervangen omwille van batterijproblemen. Als early adopter heb ik een lifetime membership, dus aan die 6 EUR per maand abonnementsgeld ontsnap ik gelukkig.

De grote voordelen t.o.v. een sporthorloge zijn voor mij dat een ring niet in de weg zit tijdens het slapen en er geen bandje is dat voor huidirritatie kan zorgen.

garmin fenix (5 denk ik). vooral wegens lopen maar track ook wel slaap en zo en hartslag 's nachts.

was vooral voor mijn looptraining. Sinds een paar maand een eigen coach appje gebouwd dat alle garmin data (activiteiten, slaap, …) combineert met zelf waterinname tracken. En dan daar bovenop een mcp gebouwd zodat ik vanuit Claude die data kan raadplegen. In claude dan een hoop skills toegevoegd, gebaseerd op research rond trainingsmethodes, papers rond trainingsopbouw etc. En dan vraag ik dus aan claude wat ie me aanraadt met in gedachten die trail run eind september, gebaseerd op mijn voorbije trainingen en slaap etc.

Na de aflevering rond trenara wel beseft dat de data niet heilig is. maar ik weet ook wel “iets” van trainingen na jaren lopen en atletiekverleden, dus het slaat wel ergens op :D.

slapen met horloge vind ik echt een non-issue. draag al zo lang horloges dat het me niet stoort.

Hier ook een Garmin Fenix, voor lopen, fietsen en te zien hoe laat het is.

Activiteiten bekijken we wel in Strava / Trainingpeaks. Als je ziet wat een bagger dat Garmin ecosysteem is aan de software kant, dan zie ik hen niet direct met iets in de pure gezondheidssector (en ben ik ook bang hoe ze Trainingpeaks gaan verklooien)

laten we deze nog eens pluggen: Dreeve - sports and fitness data app (Self-hosted en open-source)

1 like

Polar Pacer voor het lopen en beetje algemene opvolging van beweging

Zeer tevreden van mijn Garmin Vivo Active 5, simpel en makkelijk nieuw te vinden via Vinted.

Lang geleden ook een Whitings smart scale gekocht en toen dacht ik “O god waarom heb ik dat eigenlijk gekocht” maar nu zoveel jaren later toch wel leuk om een evolutie van mijn gewicht te hebben.

Aah en ik gebruik ook een app Daylio om mijn “mental health” bij te houden. Elke dag op een schaal van 1/5 aangeven hoe happy je dag was. Heel interessesant om elke dag even te denken hoe kut of hoe fantastisch uw dag was. En na een jaar een overzicht te zien en te beseffen dat je overwegend happy bent en de kut periodes altijd voorbij gaan. 2500+ Days logged :slight_smile:

3 likes

Ah juist was ik vergeten, mijn vrouw had dit ooit gekocht, en ik vind het ook handig :smiley:

Na een jaar of zes Apple Watch: Apple Watch Ultra
Om beter te tracken, ook des nachts.

Merk dat het stevig helpt om er bewust(er) mee bezig te zijn.
Beweging, slaapkwaliteit.
Benieuwd naar de nieuwe Health updates!

Whitings smart scale, al zou dat seriously overrated zijn. ¯\_(ツ)_/¯

Ik heb zelf een Garmin Forerunner 965 met een HRM-Pro Plus hartslagband.

Mijn Garmin draag ik quasi 24/7, helemaal geen last van het dragen tijdens het slapen, ik zou het zelf zonde vinden om hem niet te dragen tijdens het slapen omdat je anders een belangrijk deel van je product, waarvoor je toch wat betaald hebt, niet eens gebruikt. Ook al is de slaapscore altijd met een korreltje zout te nemen, bij mij helpt het wel om er wat bewuster mee om te gaan. Zeker de HRV-status vind ik een meerwaarde om in de gaten te houden “wat is mijn lichaam aan het doen”. Langs de andere kant wordt het na een tijdje ook wel gewoon duidelijk dat de basics de grootste rol spelen ivm herstel/slaap: geen cafeïne x aantal uur voor het slapen, alcohol, voldoende slaap etc. Na een tijdje kan je zelf al wel voorspellen wat je score zal zijn de volgende dag.

Daarnaast vind ik mijn Garmin ook gewoon handig voor het in kaart brengen van chronische belasting (die je opbouwt door je trainingen) om zo toch te weten dat je vooruitgang boekt (of net overtraint).

Ik maak ook mijn krachttrainingen via de LiftTrack connector in Claude die dan naar mijn Garmin worden gestuurd waardoor ik dan mijn krachttraining live kan volgen tijdens het uitvoeren ervan.

De HRM-Pro Plus hartslagband vind ik persoonlijk ook een meerwaarde omdat ik daardoor ook wat extra running dynamics meet (zoals grondcontactbalans links/rechts) die wat zeggen over je loopstijl en je al dan niet een kant ontwijkt of meer gebruikt en kan aanwijzen dat je zo meer risico loop op een blessure.

1 like

Member Jawbone Up?

Lang met (een paar versies, want ze bleken makkelijk te breken) dit prachtstuk rond mijn pols gelopen.
Toen je nog data moest syncen via de audio jack van je gsm.

3 likes

Amai da’s een trip down memory lane. Ik heb daar ook nog lang mee rondgelopen. Je moest dat ding opladen via een audio jack connector.

1 like