Ik heb een redelijk aparte en specifieke vraag voor jullie. Maar voor ik deze stel, moet ik mezelf even voorstellen. Ik ben Matthias, 32 jaar en werk momenteel als projectmanager bij een federale overheidsdienst. Voordat ik met deze functie begon, heb ik vier jaar aan mijn doctoraat in de Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie gewerkt, waarbij mijn onderzoek zich richtte op breinactiviteit tijdens fysieke activiteit in een staat van mentale vermoeidheid. Daarvoor heb ik zowel mijn bachelor als master in de Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie behaald, en daarvoor ook nog een bachelor in de Psychologie.
Ik ben nu een paar maanden als projectmanager aan de slag en ik merk dat ik moeite heb om mijn draai te vinden. Ik voel weinig motivatie en heb het gevoel dat ik mezelf niet verder ontwikkel, zowel op vlak van kennis als vaardigheden. Dit in tegenstelling tot mijn vorige functie als onderzoeker, waar ik dit wel voelde. Daarom ben ik onlangs een traject met een jobcoach gestart, waarin mijn interesses in technologie, hardware en software sterk naar voren kwamen en ook bleek dat deze interesse er altijd al geweest is.
Daarnaast heeft dit traject me ook doen inzien dat ik meer voldoening zou halen uit een functie met concretere taken, die hands-on is, nog steeds verbonden is aan innovatie/wetenschap, waarbij creativiteit vereist is, en waarbij ik op een oplossingsgerichte manier kan werken. Met dit in het achterhoofd is bijvoorbeeld de functie van een hardware developer de perfect match. Helaas, gezien mijn achtergrond, vrees ik echter dat ik niet zomaar in aanmerking kom voor een dergelijke rol. Ik mis, hoogstwaarschijnlijk, een zekere basiskennis in elektromechanica en daarnaast ook een diepe kennis in programmeren lijkt me ook een must.
Daarom ben ik aan het kijken om eventueel een extra opleiding te volgen (idealiter in avondonderwijs). Zo ben ik bijvoorbeeld deze opleiding aan de Odisee tegengekomen die aansluit bij wat ik zoek, maar die wel leidt tot een volwaardige bachelor en drie jaar duurt. Wat mij wat ‘te veel’ lijkt gezien mijn huidige situatie en behoeften.
Daarom mijn vraag: zijn er onder jullie mensen die ervaring hebben met bepaalde, kortere, praktijkgerichte opleidingen in technologie/hardware/elektronica die ook aansluiten bij wat ik zoek? Of misschien andere tips of inzichten die me verder kunnen helpen?
Dag @meejtie Als je je niet goed voelt in je huidige job, dan moet je zeker veranderen - absoluut.
Je refereert naar de professionele bachelor Electromechanica. Maar op basis van je interesses zou ik dan eerder kijken naar een professionele bachelor Electronica-ICT dan naar Electromechanica. Ik ken beide opleidingen vrij goed: ik heb 7 jaar les gegeven in entrepreneurship, business & (agile) projectmanagement op AP Hogeschool in Antwerpen in Electronica-ICT. De meeste afgestudeerden van Electronica-ICT gaan aan de slag als software developer - daar is gewoon veel meer vraag naar dan hardware developers - hier in België kan je de bedrijven waar ze hardware ontwikkelen op 2 handen tellen, vrees ik.
Je gevoel is juist dat nog eens 3 jaar studeren te veel is - zeker na een master (& 2 academische bachelors). In het gesubsidieerde hoger onderwijs zou je ook een graduaat (2 jaar) kunnen volgen - maar als master vrees ik dat je daar het gevoel gaat hebben dat alles te basic & te weinig uitdagend gaat zijn.
Ik zou persoonlijk eerder kijken naar een niet-gesubsidieerde online opleiding in het domein waar je in wil gaan. De mogelijkheden zijn daar immens - maar de uitdaging is om vol te houden: online leren vraagt een immense discipline.
Maar moet je persé een andere opleiding volgen? Ik heb zowel op AP als op Howest DAE heel interessante researchprojecten gezien tussen onze (technische) opleiding en die van de bachelor ergotherapie - bijvoorbeeld custom hardware ter ondersteuning van een beperking, apps om gedrag te veranderen, AI & VR-toepassingen om sneller te revalideren… Met jouw diploma & doctoraatservaring kan je volgens mij zo instappen in dat soort onderzoeksprojecten. Op deze site kan je browsen in de vacatures van de diverse hogescholen (zoeken op trefwoord lijkt wel op dit moment niet te werken): Vacatures bij de Vlaamse hogescholen | De Vlaamse Hogescholenraad
Moest ik u zijn - ik zou niet bijstuderen, maar een job zoeken die u beter ligt en dan on-the-job leren waar je passie ligt.
Succes!
Het voordeel van schakelen naar software developper is dat er inderdaad veel vraag is en er dus veel kansen zijn.
Je geeft aan dat je altijd al sterke interesse hebt gehad in software en hardware. Zijn er toevallig geen hobbyprojecten waar je al kleine (of grotere) stappen in die richting hebt gezet?
@Luc
Dat is al een belangrijke toevoeging die je doet ivm Elektromechanica vs Elektronica-ICT, zeker iets om verder te bekijken.
Ergens denk ik van wel, moet ik toegeven. Elke vacature die ik tot nu toe ben tegengekomen, vereist een basiskennis/vaardigheid die ik momenteel nog niet bezit. Zoals je zelf al aangeeft, vraagt het online leren van zoiets om discipline, en mezelf kennende heb ik wat externe motivatie/verplichting nodig om zulke zaken te leren. Bedankt voor de link, er zijn daar zeer interessante vacatures te vinden.
Wat ik ook vaak tegenkom, zijn banen voor Data Scientist, Data Analist,… Maar daar weet ik niet goed hoe ik me die concreet moet voorstellen qua soort werk. Beantwoorden dergelijke banen ook aan mijn ‘vereisten’? En waar zijn deze jobs leren?
Niet echt, vrees ik. In een ver verleden heb ik ooit mijn eigen computer samengesteld en zelf in elkaar gezet. In een nog verder verleden heb ik ook ooit een robot in elkaar gezet via een wekelijks magazine van DeAgostini. Maar bij aanvang van mijn universitaire studies is dat helaas wat verwaterd.
Data scientist & data analist kunnen heel divers ingevuld worden - maar voor de serieuze vacatures ga je toch een heel intensieve opleiding en/of ervaring moeten hebben. Staar je daar niet blind op, die jobs zijn nu hot, maar zoals ik al zei: zoek eens op het kruispunt van jouw opleiding, research & toepassingen van nieuwe techhnologie. Dat bespaart je weer jaren studeren.