Het zwaar geschut op Adobe:
Canva kocht anderhalf jaar geleden Affinity,
en maakt het nu ook free to use.
Zie het als een combo van Photoshop, Illustrator en Indesign.
Er is al langer een beweging van Adobe - die geen vriendjes maakt met hun prijzenpolitiek - richting alternatieven, en Affinity wordt daar vaak in één adem genoemd.
Ikzelf werk al met Photoshop since the very early days, ook Indesign, Premiere, en veel Lightroom (Classic, uiteraard), niet evident om over te schakelen, maar ik vind het idee wel zeer aantrekkelijk.
Ik betaal momenteel een dikke 900 euro per jaar voor mijn Creative Suite.
Verdorie, klein jaar terug nog maar de hele Affinity suite gekocht voor 75 EUR!
Ik gebruikte de Adobe suite veel te weinig voor wat het me kostte. Ik gebruik nu standaard Affinity Photo en heel af en toe, als gradient maps ed niet goed doorkomen ook nog Photopea, een gratis Photoshop alternatief online. Niet ideaal voor bestanden van 700MB ofzo, but it does the job.
Was zeer tevreden van m’n switch naar Affinity een jaar of 3 terug. Toen nog de volle pot (iets van 175 euro?) met plezier betaald… Denkende van; goed begin! nog enkele nieuwe features en we zijn er.
Dus nu wel beetje bummed dat het “gratis” is want alle nieuwe en features die nu ontbreken (AI fill etc.) zijn dan toch subscriptie model… en dat is NET de reden waarom ik van Adobe weg ging… Jammer
Ik heb die apps toch altijd veel knulliger gevonden dan de Adobe Suite.
De “one-time pay” in de was ook maar een fabeltje, want op een bepaald moment kwamen ze met een V2 en mocht je dan toch weer betalen voor een zogezegde “one-time pay.”
Nu is het gratis, en overweeg ik toch mijn Photoshop-abonnement te stoppen. Ik geloof niet dat ze dit voor eeuwig gratis zullen houden. Ze zullen wel een manier vinden om mensen er toch voor te laten betalen op termijn door elke nieuwe feature development te loggen achter premium abo.
Photoshop is bij is wel gekoppeld aan Lightroom, dat ik ook gebruik voor familiefoto’s en once in a blue moon een professionele bewerking. Beide zitten samen in een “photographer’s” pakketje voor een 15 euro per maand.
Eerder dit jaar stopte ik met voor Illustrator te betalen en rondom die tijd had ik ook even mij laten lokken door een Adobe Stock-promo. Ik probeerde daarna beide abonnementen op te zeggen en kreeg voor beide een serieuze rekening (denk zelfs 150 euro voor 1 van de 2) wegens vervroegde stopzetting. Niet dat dat ergens duidelijk vermeld stond als ik mijn abo aanging.
De businesspraktijken van Adobe ben ik dus wel meer dan beu, en ik kan niet wachten om Adobe nooit meer te gebruiken.