Onze laadpaal wordt geïnstalleerd in een vrijstaande garage zo een 40m kabellengte verwijderd van de digitale meter en bijhorende P1 poort. Naar de garage ligt enkel een netwerkkabel (RJ45) die reeds gebruikt wordt voor camerabewaking en domotica toepassingen. Een bijkomende kabel kan niet worden getrokken. Daarom ben ik een oplossing aan het uitdokteren om van P1 (DSMR) naar ethernet (TCP/IP) en weer terug naar P1 (DSMR) te gaan, gebruik makend van twee singleboardcomputers. De P1 uitlezen met de eerste singleboard en die data doorsturen naar de tweede singleboard over ethernet is geen probleem. Het opnieuw beschikbaar stellen van deze data via een RJ11/RJ12 aan de laadpaal is waarbij ik wat advies kan gebruiken. Alle brainstorming is welkom!
2 likes
Misschien kan je via de “cloud” gaan? P1 data van digital meter gaat naar home assistent en dan je lader koppelen aan home assistent? Ik ben maar luidop aan het brainstormen, maar misschien geeft het je nieuwe inzichten. Of misschien bestaat er iets zoals powerline maar dan voor p1 data ipv tcp/ip?
De P1 poort communiceert volgens mij gewoon via RS232. Zou je kunnen converteren naar RS485 om langere afstanden te doen. Kan dan waarschijnlijk ook wel via IP.
Voor zover ik daar verstand van heb zou dat voldoende moeten zijn om die data via seriele poort aan 115200 bauds door te sturen naar de laadpaal.
1 like