AI - Geen UI meer

Vind ik zeer impressionant:

https://x.com/i/status/2047133338150842676

Er is geen ui meer.

2 likes

Off topic: ik las eerst “Geen :onion: meer” :rofl:

On topic: Dit werkt in deze specifieke use case - wat met websites minder visuele elementen, wil ik wel is zien.

4 likes

Als het waar is: zeker wel, en ziet er leuk uit en geeft wel een richting aan, en mogelijks is er een use case. Maar…

Heeft het veel meerwaarde om zoiets “dynamisch” te laten genereren door een model en op die manier de ontbossing te promoten? Bedenkelijk. De Notre Dame verandert mijn inziens niet dagelijks. Dus use case zullen al belangrijk zijn.

Als het echt door een model live gegenereerd wordt, is het altijd lastig, want als dat met een LLM is wil dat zeggen nooit twee keer hetzelfde (per definitie). Is dat een meerwaarde voor GUI’s?

Geen UI meer is m.i. niet correct… het enige dat draait zonder UI zijn “services” (op je PC, in de cloud, …) al de rest heeft een UI op één of andere manier. Je zou kunnen argumenteren geen GUI, maar zelfs dat is niet correct. Het is niet omdat het geen HTML/Javascript en front-end is dat het geen GUI is. Ze klikken letterlijk op afbeeldingen…

Enfin, toffe gimmick, maar of dat iets “big” is weet ik toch zo niet.

5 likes

de demo is zo goed dat ik moest denken aan dat verhaal van die hollander die 30 films op een floppy kreeg, lossless. Dat was eigenlijk echt een goed verhaal toch.

Edit 1: Dat was Jan Sloot. Blijft een topverhaal, hadden we al eens opgerakeld ergens (hierzo: Kijktip: Polderpioneers - 6 van Stinnie)

Edit 2: Wel vet anders. Geen idee hoeveel tokens ik in brand gestopt heb, maar wel cool: Artemis II: SLS Block 1 Anatomy | Flipbook

2 likes

Lap, ik wou ook eens proberen… ze willen blijkbaar ook niet te veel bossen wegwerken.

2 likes

Goh… enkele bedenkingen… (call me an old fart)

1. Toen men high-level programmeertalen introduceerde (toen nog BASIC, Pascal), was de grootste kritiek dat programmeurs niet meer zouden kunnen programmeren want ze snappen niet meer hoe memory management gebeurt. Code zou heel inefficiënt worden en de informatica lam leggen. Code is een pak minder efficiënt geworden (zeker bij wannabe-programmeurs zoals mezelf), maar intussen zijn die hogere programmeertalen een pak veiliger geworden (safeguards built in zoals memory management en garbage collection). In de tussentijd waren al die websites van toen een paradijs voor de hackers (en toen moest je zelfs niet veel meer kunnen dan “view source” in de browser). Ik zie een analoge trend gebeuren bij “vibe-coding” en AI-gegenereerde omgevingen. Komt wel in orde, denk ik. En ja, inclusief de aanslag op het klimaat en de energiebehoefte.
  2. De claim “geen UI” is onjuist. Click and point is een heel klassieke UI. Hoe de UI opgebouwd is (source) is heel anders. Maar da’s een ander verhaal.
  3. Alle goeie dingen bestaan uit drie. Dus ook al heb ik niks meer te vertellen, dan moet ik (zoals het een fatsoenlijk LLM ook zou betamen) minstens nog een derde argument uit mijn ### trekken. Dus bij deze: da’s niet AI-gegenereerd, want er zitten geen em-dashes in.
4 likes

Een groot verschil met high-level programmeertalen is dat die deterministisch zijn.

1 like

Ja en nee… ja in output/outcome… maar in tegenstelling tot een low-level taal, is het niet voorspelbaar op welke adreslocatie een bepaalde variabele opgeslagen zal worden. Dus dat determinisme is ook relatief.

NIet determinisme heeft ook zijn voordelen. Eenvoudig voorbeeld: een goeie conversationele interface gaat zich vaak aanpassen aan de vraag van de gebruiker:

• Snapt die iets niet, gaat die meer uitleg geven indien nodig. Zeer moeilijk in een UI (je hebt zelden de knop “Ik snap het niet, geef wat uitleg”.
  • Past zich aan aan de taal. Onlangs gezien in ons platform. Conversationele interface waar logica door business mensen geschreven is in het Nederlands hielp vlotjes klanten in het Roemeens, Pools en Arabisch. We zouden met een traditionale UI nooit overwogen hebben de i18n te voorzien voor die talen.

Maar we merken ook dat er een gulden middenweg is. Afhankelijk van device, en de vraag is het vaak ook zinvol traditionele UI elementen te voorzien. Als je de AI slim instructies en guardrails geeft werkt dat bijzonder goed.