AI-opleidingen

Even een vraag droppen hier, omdat ik zelf door het bos de bomen niet meer zie. Ik ben een beetje late to the party maar soit, AI zal dus sowieso iets worden dat we zullen blijven gebruiken, in welke vorm het ook zal zijn. Dus voor mij is het tijd om voor professionele doeleinden mijn achterstand wat weg te werken en mee te geraken op de trein. Ik zit al op de gewone gebruikers-trein van prentjes maken en wat ongein, maar zou graag op een trein geraken die ook professioneel echt meerwaarde kan bieden…

Eventjes korte intro: ik ben consultant in de logistieke sector, met vooral focus op WMS-implementaties bij de klanten dus toch ook een software-inslag (al ben ik zeker geen developer, hoe interessant ik dat ook vind :grinning_face: ). Op zoek naar één of meerdere opleidingen (liefst remote) die me enerzijds een meer fundamenteel begrip geven over AI (ik weet graag globaal gezien hoe de dingen werken) en anderzijds ook nuttige inzichten geven over toepassingen van AI in een professionele context.

Is misschien nog altijd een beetje vaag, maar moest iemand een goed zicht hebben op het domein, stel gerust nog wat extra vragen moest er moeten gefocust worden in de vraag…

Alvast super bedankt!

1 like

Misschien stel je de vraag vanuit een zoektocht naar een duidelijk afgebakende training/cursus, in dat geval heb ik geen zicht op de markt.

Wat je wel een heel eind kan helpen zijn internetbronnen. Ik heb veel inzichten meegekregen van mensen zoals zoals Andrej Karpathy of Matt Williams (en zo zijn er ongetwijfeld nog veel anderen) die vanuit een grondig inzicht in de achterliggende technologie dingen uitleggen.

Bij Karpathy kun je bijvoorbeeld terecht voor de wiskunde achter transformers maar evengoed voor een degelijk basis inzicht in LLM’s hier bijvoorbeeld

Andere relevante zoektermen die je wel kunnen helpen om die wereld te verkennen: MCP, RAG, Quantization, inference, reinforcement learning, …

En naast de theorie, speel er eens mee. Niet met de plaatjes generatoren maar met een lokaal model bijvoorbeeld (met en zonder tool capabilities), of met tools zoals cursor (and alike)of automatisatie platformen als n8n/make.com/ … ,dat soort exploraties helpt voor mij alvast om inzicht te bouwen, mogelijkheden maar ook beperkingen te zien.

Misschien een beetje een DIY antwoord maar voor mij werkt dit wel.

Veel plezier !

PS: podcast/nieuwsbrief gewijs - {AI report} (hier al eerder genoemd) en {Last week in AI} helpen mij ook om vinger aan de pols te houden van ontwikkelingen

3 likes

Thanks! Ik zal al eens beginnen met je link van Karpathy en van daaruit proberen mijn weg te vinden. Heb ook al eens snel je tools bekeken en denk dat ik eens aan de slag zal gaan met de n8n omdat die op het eerste zicht beste ‘begeleiding’ geven voor beginners…

Moesten er nog gestructureerdere opleidingen te tippen zijn, mogen nog altijd komen ;-). Ik verlies me nogal snel in overload aan informatie dus iets dat me structuur geeft om mee te beginnen is altijd welkom…

Voor een overzicht van opleidingen kan je altijd gaan kijken op VAIA wat natuurlijk heel breed is en heb ook geen idee van wat de kwaliteit is maar misschien kan je daar al iets vinden?

3 likes

Elements of AI is een goede introductie,

3 likes