Ik boekte eerder deze maand een Airbnb voor de zomervakantie, de helft direct betaald. Ik krijg vandaag het bericht van de host dat boeking niet door kan gaan, maar de host zegt, omdat het Airbnb is hij dat niet kan doen en ik op de website moet gaan en de boeking annuleren zodat ik een full refund krijg.
Echter, als ik naar de site van Airbnb ga, en aangeef dat ik wil annuleren omdat de host het vraagt, dan geven ze daar aan dat de host dat moet doen omdat ik anders geen refund krijg. Wat me logisch lijkt, en in een eerdere boeking heeft een andere host al eens geannuleerd en moest ik idd niets doen.
Moet ik er van uit gaan dat ze mij zwaar in ‘t zak aan ‘t zetten zijn? Betaling is via Paypal en er moet nog de helft betaald worden. Kan ik dat blokkeren? Andere mensen die soortgelijke ervaringen hebben en hoe is AirBNB support in dit soort situaties?
Je kan dit volgens mij doorgeven aan Paypal en dan doen zij het nodige om de betaling ongedaan te maken. Heb ik in het verleden al gedaan bij een aankoop op eBay.
Hoe heeft hij aangekaart dat je zelf moet annuleren? Is dat via de Airbnb Chat verlopen? Zo ja dan kan je dat aangeven bij de klantendienst van Airbnb.
Zeker niet zelf annuleren want dan ben je niet meer beschermd.
Kans is groot dat hij wil dat je zelf annuleert zodat zijn host score niet zakt.
Sowieso heeft dit een achterliggend reden. Host wil gewoon zelf geen slechte rating vanuit Airbnb krijgen (of fee) als die zelf een cancellation triggert.
In feite is niet ‘jouw probleem’. De host moet in principe de boeking respecteren. Of moet de host zelf dan maar annuleren.
Als ze het echt bewust vragen is er ‘meer aan de hand’. Had ik ook eens voor bij Airbnb, dat ze een dubbele boeking hadden via een ander platform op dezelfde dag dat ik via Airbnb boekte…
Persoonlijk zou ik host laten annuleren, als er verdere discussie is zou ik Airbnb support op de hoogte stellen.
Ook een tip; meer en meer hosts hebben tegenwoordig zelf ook een website (los van Airbnb). Vaak boek je hier rechtstreeks een stuk goedkoper (20%) omdat ze zo geen Airbnb platformkosten moeten betalen. Vaak kan je een woning via Google terugvinden. Anderzijds wel minder garanties potentieel die je vanuit Airbnb krijgt (stel dat er toch iets foutloopt).
Mijn ervaring is met Booking, niet AirBnB, maar ik dacht dit ook. Tot ik eens een probleem had met een host, en Booking toch niks kon doen. Sindsdien boek ik altijd rechtstreeks, en gebruik ik Booking enkel nog als zoekmachine.
Maar in @wimpi ‘s situatie zou ik inderdaad ook niks zelf annuleren. Ik boek altijd met gratis annulering, maar als dit nu niet het geval is, niet doen uiteraard. Ik zou ook eerst de support contacteren, en zeker alle communicatie met de host goed bijhouden.
Ooit was ik zelf superhost. Plots ging boiler stuk. Uit schrik voor reputatie vroeg ik gasten zelf te annuleren. (Had ik niet moeten doen.)
Plots verschijnt een Airbnb-medewerker in mijn DM’s: ‘Dit is niet de bedoeling. Maar we zullen annuleren zonder gevolgen, omdat je altijd een goede host was.’
Netjes via platform blijven gaan, Wim, en nergens mee instemmen.