Bluesky helpt hiermee, na een tijdje heb ik iets van “ja, alles gelezen”, dus het wordt saai. Vs Twitter die u telkens probeert te verleiden met extreme content.
CC forum, na een tijdje heb je alles gelezen, en het wordt saai. Wat goed is.
Ik ben alvast blij dat het artikel achter een paywall zit want als ik de titel en korte intro lees dan zou verder lezen (doomscrolling) een complete waste of time en mentale energie zijn
Bwa, ik probeer me in te schrijven voor nieuwsbrieven van concertzalen (vb AB, Kreun/Wilde Westen, …) maar niet alle zalen hebben ene. Laat staan een RSS feed?
Alternatieven zoals bandsintown, of songkick is wenen met de pet op.
Ik heb alle social media apps op men telefoon staan. Maar geen enkele app mag me meldingen sturen. Verlaagt heel erg hoeveel keer ik de app open op een dag.
App timers helpen me ook dingen te lezen/bekijken die ik wil (op IG: verhalen van vrienden ipv 1000 reels)
En tijdens de werkuren automatisch focusmodus aan van 8u tot 17u.
Dan worden al die apps + meldingen geblokkeerd
Hoe dan ook enkel feed met mensen die je bewust volgt (en af en toe die lijst opkuisen) helpt enorm. Na een tijd ben je uitgelezen. En via retweets/reskeets/whatevers ontdek je nog wel nieuwe dingen.
Zodra een algoritme dingen aanbiedt komt er geen einde aan en kan je blijven scrollen.
Mijn voornaamste doomscroll app was facebook, al jaren valt daar niets meer te beleven en toch betrapte ik mezelf om keer op keer “facebook” te typen en te scrollen zonder daar iets uit te halen.
Sindskort de app van mijn telefoon verwijderd en ik mis het niet. Ik kan nog steeds via de browser op facebook maar die ervaring is zo slecht dat dat ook niet lang duurt.
Instagram en tiktok zijn de 2 social media apps waar ik redelijk wat tijd spendeer maar wel plezier uit haal.
Om dat te beperken leg ik voor beide apps vrij strenge limieten op.
Ook heb ik instagram van mijn homepage verwijderd zodat het een extra stap is om de app te openen.
Door de limiet probeer ik ook de app niet te openen doorheen de dag, zodat ik mijn “tijd” kan gebruiken wanneer ik echt tijd heb om er naar te kijken en niet rap rap wat te scrollen.
Onlangs ook “the brick” tegen gekomen, nfc blokje, die wanneer je hem scant je telefoon block aan of uit zet. Zo moet je fysiek naar het blokje om voorbij de block te komen. Toch wel al wat werk. Vind het idee heel cool, maar is niet goedkoop dus zou liever op een andere manier strenger zijn.
Heb er naar gekeken (wou het misschien zelf maken) maar het komt neer op de screentime API (van Apple, Google heeft een variant), die kan gebruikt worden om bepaalde apps in bepaalde scenario’s te blokkeren.
Dus eigenlijk exact zoals de ingebouwde screentime werkt, alleen laten ze de mogelijkheid om “nog 1 minuut” etc te kijken, weg.
Er zijn andere screentime apps die gelijkaardige dingen doen, maar dan zonder die brick.
Dus in het kort:
custom screentime app blokkeer scherm
Aan/uit zetten op basis van NFC tag
Veel meer is het niet!
Die paywalls zijn inderdaad een pay-n in the a$$.
Op social media (X, Bluesky etc) zouden die sites (kranten) liefst een indicatie meegeven dat het een betalend artikel is, analoog aan de “+” in hun nieuwsbrieven waarmee ze aangeven dat het enkel voor abonnees leesbaar is.
Op Mac gebruik ik al jaren Flow. Een simpele tool waar je een blacklist aan websites kunt instellen en vervolgens gaat je browser tijdens Pomodoro intervallen die sites blokkeren. Eén lifetime subscription van (toen nog) 23 euro brengt me dagelijks meer op aan niet-afgeleide tijd.
Zijsprongetje: een gelijkaardige tool heeft recent de boeken moeten neerleggen omdat ze de term “Pomodoro” gebruikten en de uitvinder ervan hen ervoor aanklaagde.
Het alternatief voor Windows is Cold Turkey Blocker, in mijn studententijd geïnstalleerd en ook een lifetime subscription aangeschaft, werkt ongelooflijk goed en is niet zomaar te omzeilen. Ik ben persoonlijk fan van hun manieren om een block uit te schakelen, zo moet ik bv een woordstring van 15 (of meer) random tekens intypen om het te willen uitschakelen wat me dan de oefening geeft of het wel de moeite is om een bepaalde website te openen.
Ik ben de laatste weken regelmatig aan het "doom"scrollen op computerclub.forum is dat nu een probleem dat opgelost moet worden of niet vraag ik me af🫣?