Anti virus software

Met het recent nieuws over Kaspersky (Wired artikel) vroeg ik me af of en welk antivirus app jullie gebruiken.
In de meeste organisaties waar ik werk gebruiken we Sophos, eentje werkt wel met Kaspersky. Moeten we ons zorgen maken? Zijn er betere alternatieven?

Ik ben zelf weinig thuis in die materie. Al enkele decenia mac gebruiken en nog nooit een antivirus app geïnstalleerd op mijn mac. Of is de mindset ondertussen ook achterhaald?

1 like

Er is een website met de laatste tests voor anti-virussoftware: AV-TEST | Antivirus & Security Software & AntiMalware Reviews

1 like

Als (Amerikaanse) overheid zou ik me ook niet zo gerust voelen bij een AV van een Russisch bedrijf. Opdat een AV (goed) kan werken heeft die heel veel permissies nodig, dus die kan per definitie “alles zien” en wie weet wat er naar waar doorgestuurd wordt. Dus je hebt heel veel vertrouwen in een AV nodig.
Aan de andere kant wie is er eigenaar van Lenovo of Huawei … ?

Onlangs op Twitter (maar vind het niet meer terug) een vergelijking gezien tussen wat de gewone user denkt dat belangrijk is om veilig op het internet te zitten (AV stond op 1) en wat security professionals belangrijk vinden (Password manager, MFA). Een AV is (zeker op Windows) een commodity (MS Defender is best een OK optie), maar daar ga je de winst niet halen

1 like

Al jaren gebruiker van ESET NOD32 Antivirus (Windows). Simpele maar efficiënte AV.

vroeger toen de apen nog spraken op windows: bijgeleverde defender (of hoe die toen ook heette) toen ook al een ‘NZOEK’

nu op Mac enkel een anti-malware: Malwarebytes en een ‘NZOEK’

geen Anti-Virus dus… :))

een NZOEK, eenieder aan te raden:

‘Nooit Zomaar Op Email Klikken’

internet ze nog…