Even een topic om jullie bevindingen over het Apple-event te horen. Voor het eerst in jaren heb ik niet gekeken, maar gewoon wat liveblogs gevolgd. Wat vonden jullie van wat aangekondigd is?
Ze trekken de trend door waar hardware changes zeer subtiel zijn (new chip, nieuwe camera button, grotere batterij) en alle features softwarematig AI-based zijn (48MP fusion, AI audio mixing in video, photographic styles aka filterkes, …)
Verder blijven ze de EU tegenwerken waar mogelijk (wat heeft DMA te maken met iPhone mirroring?)
Mijn Apple Watch hoeft zeker en vast niet vervangen te worden door de 10. Ik heb wel een nieuwe iPhone nodig maar de main features zijn nog lang niet beschikbaar in de EU Dus de camera blijft dan maar the main selling point.
Ik heb het wel gevolgd maar halfweg afgezet.
Niet spannend meer en weinig vernieuwend.
Nieuwe iPhones zijn niet meer zo revolutionair als vroeger, maar dat stoort mij op zich niet.
De AI features zijn cool, maar niet cool genoeg om specifiek een telefoon voor te kopen.
Ik heb nu een iPhone 13 en die kan gerust nog een jaartje mee om te zien wat de 17 brengt.
De DMA is nogal tegen exclusieve features, dus Apple redeneert dat ze die feature ook zouden moeten openstellen voor andere platformen – basically Windows. Waar ze natuurlijk niet voor staan te springen, op zowel technisch als concurrentieel vlak. Kan verregaand klinken, maar de EU heeft al getoond dat ze hun regels soms heel ver durven doordrijven.
Verder wordt het Apple Event riedeltje meer en meer afgezaagd, en dan zeker dit event waarvan 80% al vooraf gelekt is. Geen echte demo’s. Pseudo-cijfers. Flashy filmpjes die je 5 seconden later alweer vergeten bent. “Dit zijn de beste iPhones ooit!!1!” Ja duh. Heel Amerikaans allemaal. Spijtig.
Wat echt nog interessant is, is de camera stuff en de health zaken: AirPods Pro als medisch gekeurde hoorapparaten (mijn pa heeft er net traditionele gekocht voor zo’n €5000 ) en de slaapapneu-detectie op de Apple Watch.