Apple‘s App Store plooit zich naar de Digital Markets Act

Ik denk dat de meesten onder ons nooit hadden gedacht dat Apple zo ver zou gaan. Dit lijken me toch de grootste veranderingen aan de App Store sinds het begin…

• Alternatieve app stores mogen nu
  • 0% commissie buiten de App Store, en in de App Store gaat ie van 30%/15% naar 17%/10%
  • Third-party browser engines mogen nu in de App Store
  • Game streaming mag nu in de App Store
  • enzovoort (maar allemaal enkel in de EU – voorlopig…)

Hier het volledige overzicht: Apple announces changes to iOS, Safari, and the App Store in the European Union - Apple

1 like

Google doet ook grote dingen voor zijn services.

Heb onlangs zelf een pop up gekregen of ik mijn services gelinked wil houden of niet

Lees ik dat nu goed, per download na de eerste 1 miljoen moet je 50 cent betalen aan Apple? :face_with_monocle:

1 like

Er zitten wel nog addertjes onder het gras. Dat gezegd, toch vrij verregaand.

Podcast volgende week :white_check_mark:

1 like

Interessante thread met bedenkingen en kritiek hierover:

https://twitter.com/dhh/status/1750676475408515480?t=pV5jud-GnD7lCc1ia6yvqQ&s=19

• Als je geen Twitter account hebt zie je helemaal geen thread – haha gekke Elon.
  • DHH is een kwal.
  • Er zitten ongetwijfeld nog wel wat absurde regeltjes in, het is uiteindelijk Apple he. Vraag is of Europa daar vrede mee neemt, en of ze de macht hebben om die bij te sturen.

Hoe meer ik erover lees en hoor, hoe meer duidelijk wordt dat heel dit nieuwe systeem vooral de bedoeling heeft om zo weinig mogelijk te veranderen voor Apple. Zielig, maar helaas typisch. En de EU is waarschijnlijk onmondig om a) deze regels niet te aanvaarden en b) hun wetten beter te schrijven zodat deze onzin niet nodig is.

Als je jouw eigen Marketplace wil (wat Epic games wil doen) moet je een kredietlijn van 1.000.000$ hebben. “Insurance” noemen ze dat dan.

en zelf met een free app zal je 0,5€ betalen per app boven 1mio.

En zelf als apps van een externe marktplace komen, gaan ze toch nog via de store waar Apple ze nog altijd kan weigeren.

Dus in the end, kan Apple nog steeds apps van Epic tegenhouden, maar nu wel volgens de regels :joy:

Dat van die kredietlijn is helemaal niet zo’n ongebruikelijke voorwaarde. Met een app marketplace moet je Apple wél vanaf de eerste user betalen, en dus inderdaad een verzekering dat je Apple wel degelijk kan betalen.

En buiten de App Store is er inderdaad nog een reviewproces, maar dat zal veeleer technisch zijn. Op Mac is software tegenwoordig ook allemaal ‘notarized’, maar Apple trekt die apps enkel in bij duidelijke fraude of scams.

Dat van die core technology fee voor gratis apps, da’s inderdaad wél een van de grote issues…

Nieuwe regels zijn ingegaan.
Eerste Apple wapenfeit: Fortnite developer account schrappen :joy:

The saga continues

Apple being Apple again.

https://developer.apple.com/support/web-distribution-eu/

Nieuwe update gaat het mogelijk maken dat je jouw app via je website kan aanbieden.

Voorwaarde:

Je moet meer dan 1mio downloads hebben in het laatste jaar voor je app via appstore.

Fee:
Je betaald 0,5€/download boven 1 mio.

Dus of je betaald veel geld via appstore
OF
Veel geld via je eigen website download

Je hebt de keuze :stuck_out_tongue_winking_eye: