Ik denk dat de meesten onder ons nooit hadden gedacht dat Apple zo ver zou gaan. Dit lijken me toch de grootste veranderingen aan de App Store sinds het begin…
Alternatieve app stores mogen nu
0% commissie buiten de App Store, en in de App Store gaat ie van 30%/15% naar 17%/10%
Third-party browser engines mogen nu in de App Store
Game streaming mag nu in de App Store
enzovoort (maar allemaal enkel in de EU – voorlopig…)
Als je geen Twitter account hebt zie je helemaal geen thread – haha gekke Elon.
DHH is een kwal.
Er zitten ongetwijfeld nog wel wat absurde regeltjes in, het is uiteindelijk Apple he. Vraag is of Europa daar vrede mee neemt, en of ze de macht hebben om die bij te sturen.
Hoe meer ik erover lees en hoor, hoe meer duidelijk wordt dat heel dit nieuwe systeem vooral de bedoeling heeft om zo weinig mogelijk te veranderen voor Apple. Zielig, maar helaas typisch. En de EU is waarschijnlijk onmondig om a) deze regels niet te aanvaarden en b) hun wetten beter te schrijven zodat deze onzin niet nodig is.
Dat van die kredietlijn is helemaal niet zo’n ongebruikelijke voorwaarde. Met een app marketplace moet je Apple wél vanaf de eerste user betalen, en dus inderdaad een verzekering dat je Apple wel degelijk kan betalen.
En buiten de App Store is er inderdaad nog een reviewproces, maar dat zal veeleer technisch zijn. Op Mac is software tegenwoordig ook allemaal ‘notarized’, maar Apple trekt die apps enkel in bij duidelijke fraude of scams.
Dat van die core technology fee voor gratis apps, da’s inderdaad wél een van de grote issues…