🌴 Apps voor op vakantie / reis

Ik sukkelde al jaren met programma’s op reis bekijken: F1 tv, Vrt Max, Play, .. allemaal werken ze niet als je niet vanuit België.

Je kan zelf je Netflix serie soms niet kijken omdat die serie niet in dat land licenties heeft.

In verleden al eens betaald voor een 1 maand VPN, maar is echt duur voor 1 malig gebruik.

maar eindelijk de gratis oplossing gevonden die werkt: https://tailscale.com

Je verbindt je toestel dat je op reis meeneemt, via VPN met een computer of zelf iphone die thuis ligt via her thuis netwerk. 5min set-up :white_check_mark:

Gratis!

Vermoed dat ik niet de enige ben, dus wou dit zeker delen.

Ik heb Tailscale daarvoor nog nooit gebruikt, maar sinds enkele maanden draait dat op mijn NAS en mijn smartphone. Exit nodes voor jouw use case kwamen in tutorials idd ook aan bod.

Waarschijnlijk kan dat ook met andere VPN set-ups, maar ik ben er niet erg beslagen in en mijn NAS draait op Unraid, waarin je ook individuele dockers heel eenvoudig als apart Tailscale-device kan toevoegen. Bijzonder gecharmeerd door die eenvoud.

(Nadeel voor privacy- of bigtech-gevoelige personen is dat ik een account moest aanmaken met een Google-account. Het kan ook anders (OpenID Connect), maar geen ervaring mee.)

1 like

Ik heb het ook eens via een NAS geprobeerd, maar had toen het probleem dat de uploadsnelheid thuis te laag was…
Als je goeie databundels hebt kan je ook normaal via je gsm streamen/hotspot maken, want met een Belgisch nummer heb je altijd een Belgisch IP-adres.

Of gewoon binnen de EU op vakantie gaan en je hebt geen probleem​:winking_face_with_tongue: