Azerty > qwerty?

Altijd azerty gehouden met als excuus accenten en Frans typen. Iets wat ik vandaag echt amper doe dus op zich weinig doorslaggevend. Maar ook weinig redenen om te switchen. Denk niet dat ik er sneller door zou typen of werken. Als ik op een qwerty moet werken switcht dat wel nog steeds erg vlot. Maar ook dat gebeurt zelden in een remote setup…

de reden van de switch bij mij was trouwens de aanschaf van een nieuw keyboard. Een ducky one 2 SF (TKL), TenKeyLess, dus zonder numpad. Compacter keyboard, meer plaats voor je muis en dus ergonomischer.
Maar geen numpad betekent toprow voor cijfers en in qwerty moet je daar geen shift voor gebruiken.

2 likes

Snap ik. Hier numpad, en de keren dat ik cijfers typ on the go op m’n laptop zijn te tellen met 1 toets op mijn keyboard. Allez, 2, want ik moet shift indrukken.

accolades en haakjes voor development, sure, maar mijn IDE en Claude doen dat vaak voor mij tegenwoordig.

ik gebruikte al qwerty, maar ben net overgeschakeld op een ergonomisch toetsenbord (golvend, in 2 delen) en merk nu dat ik blijkbaar de B met mijn rechterwijsvinger aansloeg terwijl het links moest zijn… dus nu sla ik altijd in het niets wanneer ik de B wil typen :smiley:

(brengt helemaal geen waarde toe aan de discussie, maar ik wou het toch even kwijt :smiley: )

4 likes

(Welk split keyboard als ik vragen mag? :grinning_face_with_smiling_eyes:)

( Logitech ERGO K860 Wireless Split Keyboard moet de interne vendor van de werkgever volgen, dus had niet veel keuze :slight_smile: )

2 likes

Hier ook de qwerty switch gemaakt. Naast de grotere beschikbaarheid in mechanical keyboards is de grootste stap vooruit development/programmeer werk. Je merkt dat symboolgebruik in vele talen beter werken op qwerty. Square en curly brackets, pipe ander backtick… je merkt dat die symbool keuzes gemaakt zijn op een qwerty keyboard.

Het azerty pairprogramming probleem is wel bestaande, maar veel collegas zijn uit NL, dus dat probleem was er sowieso. Vscode gedeelde sessies lost dit deels op

2 likes

Deze ook op één van mijn workspaces, freggin love it.

Also it makes you slightly better than everyone else.

2 likes

Exact de reden waarom ik heb geswitcht. Elke keer als ik bij een nieuwe klant start, smijt ik mijn toetsenbrod op hun desk en zeg “Idd, QWERTY.”

Nee, switch gemaakt een 5-tal jaren geleden. Ik kan mij eigenlijk niet zo goed herinneren waarom. :smiley: Maar het heeft me wel al neig geholpen met oude VM’s die je via een VMWare console moet benaderen en die in en_US zijn ingesteld etc etc. Specifieke usecase I know, maar geen spijt van van de switch.
Ik zou zeggen: doen. Waarom? Dunno.

1 like

Ruim 20 jaar geleden de switch naar Qwerty gemaakt en sindsdien nooit meer achterom gekeken. Azerty pushen voor Nederlands/Engels/code is gewoon een anomalie.

Ik gebruik tegenwoordig een mechanisch toetsenbord met onbeprinte toetsen. Het ultieme blind typen dus.

3 likes

Nog steeds niemand op Dvorak

3 likes

3 likes