Ik ga een nieuwe laptop bestellen en ik vraag me af of het tijd is om de overstap te maken naar Team Qwerty …
Iemand ervaring met de overstap? Overleef je zoiets? Ben je kwaad op jezelf? Is je leven nu succesvoller?
Ik ga een nieuwe laptop bestellen en ik vraag me af of het tijd is om de overstap te maken naar Team Qwerty …
Iemand ervaring met de overstap? Overleef je zoiets? Ben je kwaad op jezelf? Is je leven nu succesvoller?
Ik heb de overstap gemaakt toen ik ging werken. 6-tal jaar geleden. Never looked back. Het is een maandje vervelend maar het is het waard in the end. (Persoonlijke mening natuurlijk)
Lijkt me 100x beter voor shortcuts in apps of zelfs sommige games, daar loop ik regelmatig tegenaan. Het zal wel even wennen zijn in ieder geval. In mijn jeugd had ik ze beide op verschillende toestellen. Het was een soort second nature om tussen beide te wisselen, maar dat ben ik nu wel wat verleerd
.
Ook 2 jaar geleden switch gemaakt.
Vind beiden ok, tbh.
Switchen vind ik wel lastig (bv wanneer ik familieleden moet helpen) door muscle memory…
Ook paar jaar geleden geswitcht, maar de grote voordelen die mij beloofd werden, die heb ik nog niet gemerkt. Eerder integendeel. Ik weet nog steeds de verschillende haakjes niet blindelings staan, terwijl ik dat op azerty wel had…
Ik kocht bij de overgang 10tal jaar terug een azerty klavier op laptop maar qwerty extern toetsenbord. Dit met het idee dat sporadische Frans tikken toch nog mogelijk was met de AZERTY layout.
Kan blind typen dus zelfs op de azerty van mijn laptop gebruik ik qwerty settings…(alt+space)
Maar ben het ook eens met eerdere opmerkingen. Ik zie geen grote voordelen van de een versus de ander.
Als ik hoogover een samenvatting moet maken dan zou ik zeggen qwerty is handiger voor cijfers azerty is handiger voor alle Franse lettertekens.
Ik ben geswitcht omdat mijn partner niet uit België komt, en we op die manier een gedeelde privé-laptop konden aanschaffen toen we allebei aan vernieuwing toekwamen. Het vervelendste vond ik de vele dead keys in Windows (in Linux heb je meer mogelijke indelingen), de rest word je gewoon.
Hier al ~10 jaar QWERTY user. Op het werk @ Showpad mocht je in de early days nog kiezen, maar dat gaf frustraties bij pair programming en demo’s op een device. De andere persoon kon vaak niet goed typen op je toetsenbord. Daarna werden alle macbooks en external keyboards in QWERTY voortaan aangekocht om de internationale standaard te volgen.
Geen spijt van QWERTY. Bereid je voor om een paar weken per ongeluk op CMD+Q te drukken als je eigenlijk alle tekst wil selecteren (CMD+A)
Daarna is je muscle memory wel voldoende getraind
Als het kan, neem dan geen ‘gewone’ qwerty, maar de international, dan zijn er meer opties qua accenten é à etc…
hangt wel af of ge win of mac gaat :))
sowieso qwerty makkelijker cijfers-access
want hoezo dat opgeven in het be of fr keyboard voor die luttele keren dat we café of één willen typen, hoezo is er zelfs een verschil in be of fr azerty, wie dat bedacht heeft, mogen ze levend villen…
soit qwerty for the win! zeker!
Mijn computercarriere ben ik gestart op qwerty, nadien omwille van professionele redenene meerdere keren geswitcht. Mijn GSM staat nog altijd op qwerty maar laptop dezer dagen is azerty. Verbazend hoe eenvoudig die switch telkens was. Shortcuts en cijfers enzo zijn altijd wel even wennen. Maar ‘t is veel makkelijker dan switchen van Mac naar Windows bijvoorbeeld. Of Google naar Microsoft. ![]()
hier ook 6-tal jaar geleden de switch gemaakt naar qwerty. Went echt heel snel, binnen enkele dagen typ je terug blind.
Sinds december ook de overstap gemaakt naar qwerty door de aankoop van een nieuw Womier keyboard. Laptop is wel nog azerty, maar de volgende zal ook een qwerty worden.
Op een of andere manier voelt het prettiger om te werken.
Vlotter cijfers typen, karakters om te programmeren die dicht bij elkaar staan vind ik ook beter.
Zeer blij met de aankoop van dit keyboard.
Aanpassen naar een azerty lukt ook. Gewoon ff een switch maken in je hoofd… ![]()
na 5 maanden qwerty te proberen, terug geswitcht naar azerty
Op school blind leren typen op Azerty (BE versie) en sindsdien alles met dat toetsenbord.
Enkel op mijn eerste job op een IBM terminal moeten werken die Azerty was maar waar de M rechts van de N stond. Heel lastig om aan te leren en even lastig om nadien terug af te leren.
Welke reden hadden beide switches?
Ik moet toegeven dat ik de noodzaak om te switchen naar qwerty niet echt zie. ![]()
Zelf ben ik perfect tevreden met azerty. Het lijkt mij ook extra omslachtig om dan altijd te moeten zorgen dat alles qwerty is. Nieuw toetsenbord nodig? Snel naar mediamarkt, azerty hebben ze sowieso, qwerty mogelijks niet? Zelfde bij Macbooks als je een off the shelf macbook wil zullen ze bij Lab9 zeker Azerty modellen hebben, qwerty zal je op moeten wachten.
Het argument i.v.m. programmeren begrijp ik ook niet? Op Azerty zitten ({[ op dezelfde toets en }]) op een andere.
Bij qwerty zitten {[ op dezelfde, ( en ) elk apart en }] op een vierde.
Je kan ze op qwerty wel allemaal zien. Ik vind het op Azerty makkelijker dat ze allemaal op 2 toetsen staan.
Maar wel goed dat de mogelijkheid bestaat voor iedereen die wil!
Op m’n job gebruikten ze qwerty, daarmee dat ik de switch heb gedaan. Maar m’n persoonlijke laptop was nog altijd azerty. Was een hel ![]()
Ondertussen veranderd van job en alles weer azerty.
Team qwerty sinds een jaar of tien, overstap ging vrij vlot, paar dagen wennen en off to the races! Meest vervelende was systematisch mijn toetsenborden vervangen, op zich dus a non-problem. Ik vind het aangenaam sneller dan azerty + buitenland added bonus.
US International!
+1 @JesseD, select all vs quit, en close vs undo zijn de shock therapy moments : ]
Altijd Azerty gehad, wel even een uitstapje gemaakt naar Qwerty maar aangezien ik zeer veel in het Frans moet schrijven blijft Azerty mijn keuze.
Moest ik geen Frans typen zou ik wel naar Qwerty kunnen gaan. Het enigste voordeel dat ik zie, is dat ik veel meer coole keyboards zou kunnen kopen omdat die vaak niet in Azerty beschikbaar zijn
Omwille van het werk voor een NL werkgever, en hun QWERTY werklaptop, jarenlang geleden al overgestapt naar QWERTY. Tegenwoordig is de werklaptop is wel weer AZERTY maar softwarematig heb ik toch QWERTY ingesteld (blind typen is idd wel een voordeel dan).
Zoals hierboven gezegd, de QWERTY US International is wel een aanrader als je veel accenten moet gebruiken. Voor mij persoonlijk geen AZERTY meer.
Sinds hoge school / unief heb ik altijd qwerty getypt, maar ik ben hier een jaar of 5 geleden weer vanaf gestapt om niet den ambetanten te zijn in een nieuw bedrijf waarvoor deze speciaal een qwerty toetsenbord voor moeten voorzien. Ook het vrouwtje apprecieert dat ze mijn laptop/pc zonder problemen ook kan gebruiken.
Ik merk wel dat als het heel snel moet gaan ik vaak tussen a-q en z-w mis of de m niet kan vinden maar over het algemeen maakt het weinig uit. Misschien voor jobs met veel programmeren dat dit anders ligt.