Azerty > qwerty?

Ik ga een nieuwe laptop bestellen en ik vraag me af of het tijd is om de overstap te maken naar Team Qwerty …

Iemand ervaring met de overstap? Overleef je zoiets? Ben je kwaad op jezelf? Is je leven nu succesvoller?

1 like

Ik heb de overstap gemaakt toen ik ging werken. 6-tal jaar geleden. Never looked back. Het is een maandje vervelend maar het is het waard in the end. (Persoonlijke mening natuurlijk)

Lijkt me 100x beter voor shortcuts in apps of zelfs sommige games, daar loop ik regelmatig tegenaan. Het zal wel even wennen zijn in ieder geval. In mijn jeugd had ik ze beide op verschillende toestellen. Het was een soort second nature om tussen beide te wisselen, maar dat ben ik nu wel wat verleerd :sweat_smile:.

Ook 2 jaar geleden switch gemaakt.

Vind beiden ok, tbh.

Switchen vind ik wel lastig (bv wanneer ik familieleden moet helpen) door muscle memory…

Ook paar jaar geleden geswitcht, maar de grote voordelen die mij beloofd werden, die heb ik nog niet gemerkt. Eerder integendeel. Ik weet nog steeds de verschillende haakjes niet blindelings staan, terwijl ik dat op azerty wel had…

1 like

Ik kocht bij de overgang 10tal jaar terug een azerty klavier op laptop maar qwerty extern toetsenbord. Dit met het idee dat sporadische Frans tikken toch nog mogelijk was met de AZERTY layout.

Kan blind typen dus zelfs op de azerty van mijn laptop gebruik ik qwerty settings…(alt+space)

Maar ben het ook eens met eerdere opmerkingen. Ik zie geen grote voordelen van de een versus de ander.

Als ik hoogover een samenvatting moet maken dan zou ik zeggen qwerty is handiger voor cijfers azerty is handiger voor alle Franse lettertekens.

Ik ben geswitcht omdat mijn partner niet uit België komt, en we op die manier een gedeelde privé-laptop konden aanschaffen toen we allebei aan vernieuwing toekwamen. Het vervelendste vond ik de vele dead keys in Windows (in Linux heb je meer mogelijke indelingen), de rest word je gewoon.

Hier al ~10 jaar QWERTY user. Op het werk @ Showpad mocht je in de early days nog kiezen, maar dat gaf frustraties bij pair programming en demo’s op een device. De andere persoon kon vaak niet goed typen op je toetsenbord. Daarna werden alle macbooks en external keyboards in QWERTY voortaan aangekocht om de internationale standaard te volgen.

Geen spijt van QWERTY. Bereid je voor om een paar weken per ongeluk op CMD+Q te drukken als je eigenlijk alle tekst wil selecteren (CMD+A) :vb-eyebrows: Daarna is je muscle memory wel voldoende getraind