📖 Beste van 2023

In 2023 heb ik zeer veel in bad gelegen. Want: met 53 boeken heb ik m’n reading challenge van 1 boek per week (nipt) gehaald. Dit is het beste wat ik vorig jaar heb gelezen.

Beide boeken van een ongelooflijke schoonheid, waarover je best zo weinig mogelijk weet: Mr. Gwyn (Alessandro Baricco) en Isaac and the Egg (Bobby Palmer). En als je tijd hebt: The Eight Life (Nino Haratischwili).

Beide boeken die een mokerslag uitdelen: Trespasses (Louise Kennedy) en vooral Last Night in Montreal (Emily St. John Mandel). Al kon Demon Copperhead (Barbara Kingsolver) ook tellen.

Beide excellente sci-fi reeksen: Children of Time (Adian Tchaikovsky) en The Expanse (James SA Corey). Op de valreep ook Blake Crouch ontdekt.

Beide auteurs die mij nooit teleurstellen: Haruki Murakami en Neil Gaiman. Al komen Emily St. John Mandel en Margaret Atwood ook in die reeks. Van David Mitchell had ik al alles gelezen.

Beklijvend op de beste manier: The Road (Cormac McCarthy). Banaal op de beste manier: Convenience Store Woman (Sayaka Murata).

En tot slot, een boek dat zo veel goesting geeft in het leven dat ik naar Firenze ben getrokken, waar het boek zich afspeelt: Still Life (Sarah Winman).

Alle boeken vind je ook op m’n Goodreads.

Wat ontbreekt er in m’n leeslijst? Wat is het beste dat jullie hebben verslonden?

3 likes

Mijn 5 :star: reads van 2023:

• The Book Thief en The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, ik lees graag historische fictie
  • The Man Who Died Twice(#2 van The Thursday Murder Club serie) voor licht verteerbaar mystery met humor
  • Open Water en Young Mungo voor meer hedendaagse verhalen over persoonlijke kwelling, eervolle vermelding voor Demon Copperhead en Eleanor Oliphant is Completely Fine
  • Lijmen/Het Been, verbazend grappige Vlaamse Klassieker

DE TIP voor iedereen die graag boeken leest én hier metrics wilt over bijhouden:
The Storygraph, mooie visuele metrics over je leesgedrag, minder sociale component (zodat je TBR niet overstroomt met recommendations van vrienden die je toch nooit gaat lezen), en geen afhankelijkheid van Amazon
Exhibit A:

2 likes