BIPT dwingt telecomspelers duidelijk te maken wanneer betere tariefplannen gunstiger zijn

Goeie stap tegen moneygrabbery:

Belgische telecomproviders moeten klanten voortaan verplicht duidelijk informeren of zij een goedkoper abonnement kunnen krijgen. Die verplichting bestaat nu al, maar regulator BIPT gaat afdwingen dat die voorlichting veel transparanter moet worden en dat die ook moet gelden voor dochterbedrijven, in de hoop dat meer klanten daardoor sneller overstappen.

Straks dwingen ze hen nog om een deftige helpdesk te hebben.
Stel-je-voor.

4 likes

Als het ook voor dochterondernemingen geldt, lopen ze dan niet een te groot risico dat een veel groter aandeel klanten overstapt, en dan hun eigen dochterbedrijf dan hun moederbedrijf kannibaliseert? Met dus als gevolg dat de low-cost dochterbedrijven worden opgedoekt?

Ik hoop dat de realiteit minder cynisch is, maar daar vrees ik toch voor :slight_smile:

Met de inductie van de nodige angst zal het wel lukken om het premium aanbod te blijven slijten.:wink: Je zou versteld staan hoeveel mensen de weg van de minste weerstand kiezen zelfs als er goede tools aangereikt worden om te veranderen.

Denk vb aan vtest van vreg, de website het bestetarief, de bankwijzer, …

2 likes

Ik vermoed dat we bewegen naar hogere graden van automatisatie.

Speaking of which, deze voorloper:
Gebruikt iemand June om automatisch naar betere energiecontracten te switchen?
Als hun value prop klopt zou iedereen op June moeten zitten, juist?

Ik vraag me af :

• zit elke aanbieder er in?
  • bekijken ze mijn specifieke situatie (verbruik, voorkeur voor wel of geen telefonishce klantendienst, vast- variabel)

Ik zit er al jaren op - zeer blij mee.

Bij mijn weten wel. Je kan bepaalde leveranciers uitsluiten, alsook instellen enkel groene leveranciers te hebben.

en je kan ook kiezen op niet automatisch de switch door te voeren, maar zelf je akkoord te geven op elke voorstel.

In 2022 even geprobeerd maar hun dongle kon de data van mijn gas niet uitlezen. Terwijl de p1 meter van HomeWizard dat wel kon.

Dus ik had geen totaalplaatje… June dongle ligt hier ergens in een kast. :pensive_face:

1 like

dit lijkt me de grootste bullshit die ik me kan inbeelden…
min 6 euro per maand

Elk jaar gewoon mijn energie raadplegen , promos met elkaar vergelijken en automatisch wisselen… kost me toch 5 min werk …de prijzen liggen ook echt dichtbij elkaar en het enigste verschil is meestal de signup bonus die je éénmalig krijgt bij een jaar abbo. omdat ze er op gokken dat je dit niet jaarlijks doet…en het vergeet….

Op die manier bespaar zowat 50 à 150 euro versus je abbo gewoon te laten doorlaten lopen…
die 5 min moeite per jaar is me geen 60 waard van dat voordeel…

June hun pricing is ook wel niet doorzichtig en vaag voor net een dienst die transparant zou moeten zijn…

“Extra bescherming voor wie geen risico wil”.. Als in, het goedkoopste ding pak je wel risico’s? :upside_down_face:

Angst verkoopt…

Inderdaad - ik denk dat ze bedoelen basis abo betaal je 60€/jaar, geen garantie dat je meer dan 60€ gaat besparen.

En voor 105€ per jaar garanderen ze besparing van 99€.

ik heb basis abo met hun dongle die ik kocht jaren terug, nu is het enkel huren. Ook niet duidelijk of je dan dongle kan kopen 2de hands en via basis abo nog kan koppelen ofzo. Vermoed van wel.

Voor mij is het gemoedsrust dat ik niet elk jaar moet vergelijken en dat ze ook kijken naar hoeveel je opwekt, terugstuurt, dag vs nacht, etc.

En het vergelijkt maandelijks

En het werkt voor Gas en Electriciteit bij mij.

Ook het overschakelen is echt peanuts- zij doen alles.