Bird files for bankruptcy

Van 2 miljard naar faillissement, de vogel is gaan vlie… neergesto… nooit vluchtwaardig geweest? The rise and fall gedocumenteerd door Wired. Blood, Guns, and Broken Scooters: Inside the Chaotic Rise and Fall of Bird | WIRED

Zijn er gebruikers, fans, sceptici of down straight haters van (deel)steps?

1 like

De deelstep is een goed idee, de mensheid niet… Allee toch die 5% die het voor iedereen verpesten, ik werk in Brussel en in de Montgomery tunnel staat in een veiligheidsinham een deelstep…

Ik ben wel fan van de deelsteps, als in, ik doe het wel eens graag.
Wel snap ik dat het moeilijk is om hier een sustainable business model rond te maken.

Toen die apps een aantal jaren terug uitkwamen, was ik wel onder de indruk van hun ux, super snelle onboarding, in noch geen 2 minuten tijd, reed je rond op zo’n step.

TLDR; ik val in de laatste categorie als het op deelsteps aankomt, esteps in privébezit is iets helemaal anders

Deelsteps worden in de markt gezet als een ecologisch alternatief.
Maar ze worden vooral gebruikt door mensen die anders zouden wandelen of het openbaar vervoer nemen. Het is zelden een alternatief voor autogebruik, terwijl er wel constant met camionetjes wordt rondgereden om ze op te halen (de fleet managers of freelance chargers uit het artikel).
Daar bestaat een term voor: greenwashing.

En uiteraard liggen ze meestal in de weg, zoals P.eter hierboven al aanhaalde. Het zijn ook vaak dronken toeristen die ermee rondrijden en dus een gevaar vormen voor andere weggebruikers.
Kortom: hopelijk volgen Lime, Dott, etc snel!

Langs de andere kant, elektrische steps in privébezit is een ander verhaal. Die slingeren niet overal rond, de eigenaars kunnen er wel deftig mee rijden, en er moeten geen camionetjes rondrijden om ze op te halen.

Gedeeld gebruik: 100% voorstander.
Wat ik echter nooit begreep was het idee dat je de step / fiets / auto eender waar achterlaat na gebruik. Dit lijkt op eerste zicht misschien handig voor de gebruiker maar is ten nadele van de maatschappij (fleet managers (what’s in a name) die met bestelwagens rondrijden / chaotisch stadsbeeld vol met toestellen).
Voor zowel aanbieder, klant als maatschappij lijken mij modellen zoals Cambio / BlueBike / Velib / Velo Antwerpen interessanter.

3 likes

Volledig mee eens, maar dan moet je de stad meekrijgen voor de infrastructuur en zal je als startende firma dit hoogstwaarschijnlijk mee moeten financieren. Dat is ineens een stuk minder aantrekkelijk, en moeilijker voor concurrentie. Maar gesharede infrastructuur voor steps, wss de enigste kans dat ze gaan overleven, na Parijs gaan er nog steden volgen met een verbod.

1 like

+1 @Josvangent

Deelsteps = vervangen wandelen, hoogstens een tram. Zorgen tegelijk voor veel overlast.

Eigen steps = mensen die net te ver van station wonen of werken kunnen toch wandelen.

Grote fan van docked deelfietsen though, dus misschien ben ik niet consequent in mijn mening ^^

Niet helemaal mee eens, collega van mij woont in Brussel en werkt in Brussel, hij gebruikt een deelstep om naar het werk te komen: 15 minuten: 3 euro. De bus kan hij ook nemen, maar daar moet je op wachten, zit steeds goed vol op de momenten dat hij komt en hij doet er dan minstens 30 minuten over en is niet altijd betrouwbaar.
Deelstep moet geparkeerd worden op een specifiek locatie waar hij woont, aan het werk is dat niet nodig.
Dit zijn toch duidelijk voordelen aan zo’n deelstep.
De meerprijs die hij betaald aan comfort.

Ik woon sinds iets meer dan een half jaar in Antwerpen en de docking deelfietsen (velokes) zijn echt een droom. Elke grote stad zou zo iets moeten hebben. 55 eur voor een jaar abonnement en je kan 30min fietsen van stationnetje naar een ander stationnetje (er zijn er echt meer dan genoeg in en rond het centrum) Na 5min wachten kan je een nieuwe rit van 30min doen, en als je over die tijd gaat, betaal je iets extra.
TOP service!

2 likes

New York verkennen: "city"bikes, niks zo gemakkelijk.

De een zijn dood is de ander zijn brood: MessageBird is van naam veranderd in Bird: https://bird.com/

4 likes