Ik kwam onlangs een artikel op LinkedIn tegen van een collega (het is een groot bedrijf, ik werk niet samen).
Hij heeft een TikTok-kanaal over boeken (zijn BookTok heet This Twisted Game), dat in korte tijd populair is geworden.
Het punt is echter dat hij zelf nooit boeken leest. Dat schrijft hij ook in het artikel en is daar dus transparant over. Hoewel hij aan het eind van de tweede paragraaf schrijft: “precies zoals Seth Godin beschrijft in zijn boek Tribes.” Opmerkelijk voor iemand die zegt nooit te lezen. Maar goed, details.
Bij mezelf merk ik allerlei morele dilemma’s, die hij zelf niet aankaart in het stuk.
Als de impact groot is—bijvoorbeeld dat mensen meer boeken gaan lezen—weeg je dan de intenties van de maker of de resultaten zwaarder?
Moet je expertise bezitten om impact te hebben, of is het voldoende om anderen aan te moedigen iets waardevols te doen?
Moet je autoriteit verdienen door inhoudelijke kennis, of is inzicht in hoe je een boodschap verspreidt ook een vorm van expertise?
Ik was benieuwd hoe het CC-forum hierover denkt.